دلایل بردن کروبی به باغ فین کاشان

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه فاطمه کروبی با روز مطرح شد

فاطمه کروبی در مصاحبه با “روز” اخبار رسانه های حکومتی درباره سفر مهدی کروبی به کاشان همراه با پسرش را تکذیب و اعلام کرد ماموران امنیتی آقای کروبی را با اهداف تبلیغاتی به کاشان برده بودند.

طی روزهای اخیر کیهان و سایر روزنامه های حکومتی از “سفر تفریحی” مهدی کروبی به اتفاق پسرش به کاشان نوشتند؛فاطمه کروبی اما به روز می گوید که این سفر توسط ماموران وزارت اطلاعات و بدون اطلاع خانواده او صورت گرفته.

آقای کروبی از 25 بهمن سال 89 در بازداشت خانگی به سر می برد. تاکنون هیچ یک از مسئولان حکومتی مسئولیت این مساله را بر عهده نگرفته اند.

فاطمه کروبی، نماینده سابق مجلس به نقل از مهدی کروبی به روز میگوید: “نگران نباشید و آزرده نشوید من پای هر هزینه ای ایستاده ام و امید من  فقط به خدا است و راضی نیستم از احدی درباره من خواسته ای داشته باشید”.

این مصاحبه در پی می آید.

 

خانم کروبی چه خبر از حاج آقا؟ از وضعیت ایشان خبری دارید؟

من چهارشنبه حاج آقا را دیدم. از قبل عید این بنا را گذاشتند آقایان که من هفته ای یک روز با حاج آقا ملاقات داشته باشم که چهارشنبه ها است. وضع روحی شان که خیلی خوب است؛ روحیه بسیار بالایی دارد و همیشه به ما میگوید صبور باشید همه چیز درست می شود. مدام می گوید که “نگران نباشید و آزرده نشوید من پای هر هزینه ای ایستاده ام و امید من  فقط به خدا است و راضی نیستم از احدی درباره من خواسته ای داشته باشید”. رسما منع کرده که نسبت به وضعیت او از کسی چیزی بخواهیم؛ من هم تاکنون در این زمینه نه با کسی دیدار کرده  و نه خواسته ای داشته ام.

 

 در این ملاقات هفتگی که گفتید فقط شما هستید یا فرزندان تان هم می توانند با او ملاقات داشته باشند؟

نه این اجازه را فقط به من داده اند. متاسفانه نه فرزندانم و نه نوه ها و عروس هایم چنین اجازه ای ندارند. از ملاقات نوروزی به این طرف هیچ کدام، حاج آقا را ندیده اند.

اخیرا برخی رسانه ها از حضور آقای کروبی در کاشان به همراه پسرشان خبر داده اند؛ موضوع چیست خانم کروبی؟

این دروغ محض است؛ فرزندان من اصلا حاج آقا را بعد از ملاقات عید ندیده اند؛ نه خانواده از این مساله اطلاعی داشت و نه کسی از خانواده همراه حاج آقا بود. روز چهارشنبه که برای ملاقات حاج آقا رفتم خود ایشان گفت که سه شنبه ، یعنی یک روز قبل “شب قبل به من گفتند فردا جایی می رویم و صبح به ماموران گفتم من هیچ جا نمی روم اما با اصرار متقاعد کردند. مرا بیرون بردند و توی مسیر متوجه شدم کاشان می رویم به حمام فین کاشان و امامزاده  و جاهای مختلفی در این شهر بردند”. صبح برده  و شب هم بازگردانده اند.

 

فکر میکنید هدف از این سفر چه بوده؟ براساس نوشته رسانه ها از این سفر فیلم و عکس هم توسط ماموران امنیتی تهیه شده.

بله. واقعا نمیدانم هدف چه بوده. یا جنبه تبلیغاتی داشته برای اهداف خود آقایان و یا اینکه احساس کرده اند بعد از این همه مدت که حاج آقا در یک ساختمان در تنهایی کامل بوده و نه آفتابی دیده و نه اجازه هواخوری داشته این سفر لازم است. واقعا نمیدانم.

 

چرا حمام فین کاشان؟ با توجه به سابقه تاریخی که از این حمام در اذهان مردمی است فکر میکنید چرا آنجا برده اند؟ آیا قصد انتقال پیامی خاصی را داشته اند؟

والا تلفن هایی که این دوروز مدام به من می شود همین را می پرسند. شما نمیدانید روز و شب چه بر من میگذرد که این قضیه چه بوده و چه اتفاقی میخواهد بیفتد چرا فین کاشان و … با بی انصافی کامل هم روزنامه رسمی کشور می نویسد که پسرش هم همراهش بوده! چه بگوییم آخر؟ نه روزنامه ای داریم نه تریبونی و فقط هرکسی تلفن می زند توضیح میدهیم.

 

مدتی پیش هم عکسی از خانوادگی از میر حسین موسوی منتشر شد که ادعا شده بود این عکس مربوط به دیدار نوروزی امسال و در ویلایی در شمال است. اکنون هم خبر فین کاشان و حاج آقا منتشر می شود. خانم کروبی چرا حکومت این همه تلاش میکند وضعیت رهبران جنبش سبز را عادی نشان دهد در حالیکه آنها در حصر خانگی هستند؟

ببینید تاکنون نه مسئولیتی پذیرفته اند نه هیچ توضیحی به ما درباره وضعیت حاج آقا داده اند. برای عید هم ما در بازداشتگاه حاج آقابا بچه ها و عروسها و نوه ها، او را دیدیم. حالا میخواهند عادی نشان دهند تا اگر اتفاقی برای آنها افتاد مسئولیت را رفع کنند. نمیدانم شاید حرفی ندارند، توضیحی ندارند به مردم بدهند و تلاش میکنند عادی نشان دهند. آخر حکومت هم اینقدر بی تکلیف؟ الان حدود 15 ماه است که آقای کروبی در یک شرایط بلاتکلیف به سر می برد و به نظر همه حقوقدانان ، حبس آقای کروبی هیچ مبنای حقوقی ندارد. 4 ماه به اتفاق ماموران امنیتی دریک ساختمانی بود که جا برای رفت و آمد من هم نبود. حالا حدود 7 ماه است بالاجبار ما را مجبور کرده اند یک واحد گرفتیم که حاج آقا را برده اند آنجا. تنها است و در انفرادی و هیچ ارتباطی هم با هیچ کسی ندارد. سایر واحدها هم دست خود آقایان است. من واقعا نگران ام؛ بارها به خود آقایان هم گفته ام که نمیدانم حکومت واقعا چه فکری میکند؟ یک انسان در یک محوطه بسته اگر خدای نکرده قلبش بگیرد یا بیفتد و اتفاقی بیفتد چه باید کرد؟ مسئولیت اش را چه کسی می پذیرد؟ می گویند بالای سرش آیفون است خب اگر بیفتد که نمی تواند آیفون را بزند. بارها گفته ایم و تقاضا کرده ایم حداقل حاج آقا را بیاورند منزل خودمان؛ در منزل خودمان حبسش کنند اما خب نمی پذیرند.این وضعیت فعلی نه حصر است که حصر هم قواعدی دارد و نه اسم دیگری جز زندانی بودن در انفرادی دارد. به صورت انفرادی و شرایط اش غیر عادی است در طی 15 ماه، فقط مدت 4 هفته به آقای کروبی روزنامه های اطلاعات و جام جم داده اند که آن را هم دیگر نمیدهند و فقط تلویزیون دارد.

 

آقای تقی کروبی در نوشته ای با اشاره به مساله اخیر دیپلمات ایرانی در برزیل عنوان کرده اند که “انتقام از کروبی[است] بخاطر بیان آنچه که نباید می گفت”. اشاره این نوشته به نامه آقای کروبی درباره تجاوز به زندانیان و برخوردهای صورت گرفته با آنان است. میخواهم از شما بپرسم اینکه حتی نمیگذارند حصر در خانه شخصی خودتان باشد به همین مساله بازمیگردد؟

دلیل جز این نیست که آقای کروبی بر همان مواضع قبلی خود ایستاده. او همچنان خواهان دفاع از حقوق مردم و احیای بلاتنازل قانون اساسی است؛ حاکمیت هم سلیقه ای برخورد میکند به هر دلیلی به محاکمه عادلانه براساس قوانین جاری کشور تن نمیدهد ماهم که تقاضای زیادی نداریم، بلکه حق قانونی خودمان را میخواهیم. بارها تقاضای من این بوده که آقای کروبی اگر به عنوان یک زندانی در حصر است در خانه خودش او را حصر کنید. حتی خانه خودم را آماده کردم، آقایان هم آمدند و دیدند، گفتم وسایل صوتی و تصویری را قطع کنید، تلفن ها را قطع کنید، هر چه میخواهید انجام دهید ولی بگذارید آقای کروبی در خانه خودش در حصر باشد، حداقل من کنارش باشم و بچه ها هم به هر ترتیبی می گویید او را ملاقات کنند اما جوابی نمیدهند. می گوییم حداقل آنطور که با آقای منتظری کردید با آقای کروبی هم بکنید. شدیدا نگران وضعیت سلامتی حاج آقا هستیم و شرایط نگران کننده ای دارد هرچند ماموران فعلی اش محترم و متین هستند اما حاج آقا در زندان است در انفرادی است و نامش حصر نیست.