حذف هاشمی؛ آغاز خلیفه‌گری بنی‌خامنه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پاسخی به خبرگزاری "بی هویت"

سایت شخصی رئیس مجلس خبرگان رهبری با انتشار مطلبی خطاب به خبرگزاری فارس (وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی ) این خبرگزاری را سایتی “بی هویت” دانست که نسبت به اکبر هاشمی رفسنجانی “بغض” می ورزد.

سایت شخصی هاشمی رفسنجانی این مطلب را در واکنش به انتشار مصاحبه‌ای در خبرگزاری فارس که طی آن معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد گفته بود “پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی در سامانه ثبت پایگاه های اینترنتی ایرانی به ثبت نرسیده” منتشر کرده است.

مهدی صرامی در آن مصاحبه، سایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری را “فاقد هویت و مجوز” خوانده بود.

در واکنش به این سخنان، سایت شخصی هاشمی رفسنجانی که در دامنه hashemirafsanjani.ir فعالیت می کند، با حمله ای بی سابقه به خبرگزاری فارس، خطاب به این خبرگزاری نوشت: “شما همان روزی که با تحریک نماینده ای از زبانش تیتر زدید :  ”هاشمی! اکبر شاه است” شرمسار روح امام و روی رهبری شدید.”

این سایت در ادامه خطاب به خبرگزاری فارس افزوده: “با داشتن آن تیتر در دست، قطعا جز شرمساری نصیبی نخواهید برد هر چند ممکن است روزی در نهاد ریاست جمهوری مورد تجلیل و قدردانی هم قرار بگیرید.”

سایت هاشمی رفسنجانی، انتشار مطالبی در خبرگزاری فارس علیه رئیس مجلس خبرگان رهبری را “چنگ زدن بر روی صورت” رهبر جمهوری اسلامی توصیف کرده و دلیل این مسئله را “الفت متقابل این دو یار دیرین انقلاب” دانسته است.

به نوشته این سایت، یک “منتقد تیز” هاشمی وقتی از “میزان مهر” آیت الله خامنه ای  به او خبردار شد “چنان از خود به خشم آمد که فردای اش حلالیت طلبید.”

سایت شخصی رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با حمله به روزنامه کیهان، خطاب به خبرگزاری فارس افزوده است: “سخن آخر هم اینکه همانطور که زخم مکتب ایران را فریاد کیهان علیه بیانیه هاشمی دوا نکرد زخم کیهان از روشنگریهای سایت هاشمی را هم فریاد شما از بی هویتی سایت هاشمی  دوا نمی کند.”

اشاره ای که به نظر می آید در واکنش به سخنان اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد درباره مکتب ایران بیان شده باشد.

 

علنی شدن اختلافات

خبرگزاری فارس که بودجه آن توسط معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تامین می شود، از جمله وبسایت های اینترنتی است که در سال های گذشته اخبار، مصاحبه ها و گزارش های بسیاری علیه اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر کرده است.

در مقابل و با افزایش روند فیلترینگ وبسایت های منتقد جمهوری اسلامی، سایت شخصی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به محلی برای درج دیدگاه های او علیه دولت محمود احمدی نژاد و شخص او تبدیل شده است.

این مسئله واکنش مکرر رسانه های حامی دولت را به دنبال داشته که بارها از هاشمی رفسنجانی خواسته اند، هویت گردانندگان این سایت را مشخص کند.

اشاره های مکرر سایت اکبر هاشمی رفسنجانی درباره نزدیکی و دوستی میان او و آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی صورت می گیرد که به دنبال برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، اختلاف نظر این دو مقام ارشد نظام جمهوری اسلامی در 32 سال گذشته شکلی علنی به خود گرفته است.

چند روز پیش از برگزاری آن انتخابات و در واکنش به اتهاماتی که محمود احمدی نژاد در مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی به هاشمی رفسنجانی و فرزندان او وارد کرد، رئیس مجلس خبرگان رهبری نامه ای به آیت الله خامنه ای نوشت که تحلیلگران آن را “بی سابقه” خواندند.

هاشمی رفسنجانی در آن نامه محمود احمدی نژاد و جریان حامی او را با “منافقین” (نامی که جمهوری اسلامی بر روی سازمان مجاهدین خلق گذاشته است) مقایسه کرد و بدون اینکه به آیت الله خامنه ای سلام کند، به او درباره بروز ناآرامی ها در کشور در صورت تقلب در انتخابات هشدار داد.

رهبر جمهوری اسلامی، یک هفته پس از برگزاری انتخابات و آغاز اعتراضات میلیونی به نتایج اعلام شده در نماز جمعه تهران حاضر شد و با وجودی که از اتهاماتی که احمدی نژاد به هاشمی رفسنجانی زده بود انتقاد کرد اما در عین حال افزود که نظر احمدی نژاد در اداره کشور به نظر او نزدیکتر است.

از آن هنگام، رئیس مجلس خبرگان رهبری چندین بار بر دوستی و رفاقت دیرینه خود با آیت الله خامنه ای تاکید کرده اما همزمان از اختلافات خود با او نیز پرده برداشته و در مقابل، رهبر جمهوری اسلامی نیز به دفعات از سکوت “خواص” درباره حوادث پس از انتخابات که او آن را “فتنه” می خواند انتقاد کرده است.

به اعتقاد ناظران و نیز اشخاص و رسانه های نزدیک به آیت الله خامنه ای مانند خبرگزاری فارس، اکبر هاشمی رفسنجانی، اصلی ترین فردی است که رهبر جمهوری اسلامی آنها را “خواص بی بصیرت” توصیف کرده است.

 

“مانع بزرگ”

به گفته حنیف مزروعی، روزنامه نگار در بروکسل، آیت الله خامنه ای در صدد برکناری هاشمی رفسنجانی از مناصب خود در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

او در گفت‌وگو با “روز” به تحت فشار گذاشتن آن دسته از اعضای مجلس خبرگان که در دوره قبل به ریاست هاشمی رفسنجانی رای داده بودند برای تغییر رای خود در اجلاس آینده این مجلس اشاره می کند و می گوید: “به این دسته از اعضای خبرگان فشار زیادی وارد می شود تا حتی اگر حاضر به باز پس گیری رای خود از هاشمی نیستند، به بهانه ای مانند بیماری از شرکت در اجلاس آتی آن خودداری کنند.”

اجلاس آینده مجلس خبرگان رهبری قرار است نیمه دوم اسفندماه در تهران برگزار شود. تعیین هیات رئیسه این مجلس یکی از دستورات کار این اجلاس است. پیش از این تعدادی از طرفداران محمود احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی خواستار برکناری اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست این مجلس شده بودند.

این در حالی است که بنا به گفته نزدیکان هاشمی رفسنجانی، او قصد کاندیداتوری در انتخابات دوره گذشته خبرگان رهبری را نداشت اما با اصرار آیت الله خامنه ای راضی به این کار  شد.

حنیف مزروعی با تایید این اخبار می گوید: “اصرار آقای خامنه ای برای کاندیداتوری هاشمی در آن انتخابات با هدف قربانی کردن او در بزنگاه بود. هدف آقای خامنه ای این بود که هاشمی وارد مجلس خبرگان شود، احیانا ریاست این مجلس را بر عهده بگیرد و در نهایت با افتضاح از سمتش برکنار شود.”

او همچنین به تغییر ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماه های آینده و احتمال تغییر ریاست این مجمع نیز اشاره می کند.

به گفته این روزنامه نگار، آقای خامنه ای قصد دارد پروژه خلیفه گری خود را تکمیل کند و هاشمی رفسنجانی در این میان “مانع بزرگی” است که باید از سر راه برداشته شود.

در هفته های گذشته، تنش میان مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی و قوه مجریه به ریاست محمود احمدی نژاد افزایش یافته است.

احمدی نژاد در نامه ای که روز چهارم بهمن در اختیار نمایندگان مجلس هشتم قرار داده شد، مجمع تشخیص مصلحت نظام را به نقض قانون اساسی و “مخدوش کردن روند مدیریت کشور” متهم و از روسای قوه قضاییه و مجلس به دلیل آنچه “همراهی” با مجمع تشخیص مصلحت خوانده بود، انتقاد کرد.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی و رییس مجلس هنوز در این باره اعلام نظر نکرده اند اما بی بی سی فارسی نوشته است: “می توان ناخرسندی مقامات ارشد ایران را از انتشار این نامه از لابلای اظهار نظر های طیف های مختلف در ایران دریافت.”

از دید منتقدان دولت اگرچه در نامه احمدی نژاد به طور مکرر به ضرورت اطاعت از نظر رهبری اشاره شده اما آنچه در این نامه مورد نقد گرفته عمدتا موارد و یا روال هایی است که یا توسط رهبر جمهوری اسلامی در عمل پذیرفته شده و یا بازتاب دهنده رفتار نهادهایی است که نظارت بر آن ها بر عهده آیت الله خامنه ای است.