پشت ویترین - سه گزارش کوتاه درباره‌ نوید و نگار؛ خروسخوان، قصه جزیره 3؛ تمشک های نارس؛ روایت ذلت (درآمدی بر اندیشه و آثار ساموئل بکت)؛ از اروپا و آمریکای لاتین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب…

 

 

سه گزارش کوتاه درباره‌ی نوید و نگار

نویسنده : مصطفی مستور

تعداد صفحه : 124 صفحه

قیمت : 4200 تومان

انتشارات : مرکز

این رمان سه روز از زندگی خواهر و برادری به نام نوید و نگار را روایت می‌کند که شخصیت نگار پیش‌تر در یکی از اپیزود‌های رمان استخوان خوک و دست‌های جذامی حضور داشته است. این رمان در فضای امروز تهران می‌گذرد و سفری ا‌ست به لایه‌های زیرین جامعه‌ امروز ایران و تهران.

در یادداشت پشت جلد کتاب سه گزارش کوتاه‌ درباره‌‌ی نوید و نگار آمده است: «قبل از هر چیز باید بگم احتمالا از این داستان خوش‌تون نمی‌آد. اما به قول یحیی سورآبادی‌، همون که برای بچه‌ها قصه می‌نویسه‌، گاهی از چیزی که امروز خوش‌تون نمی‌آد، ممکنه فردا خوش‌تون بیاد. اگه از اون آدم‌هایی هستید که می‌تونید تا فردا صبر کنید‌، گمونم بد نیست داستان رو بخونید. جدی می‌گم. نوشتنش یکی دو سال طول کشیده؛ اما شرط می‌بندم خوندنش بیش‌تر از یکی دو ساعت وقت‌تون رو نگیره‌؛ به اندازه‌ دیدن یکی از همین فیلم‌های سینما و تلویزیون‌، مثلا. یا تماشای مسابقه‌ فوتبالی‌، بوکسی چیزی‌. من به سهم خودم سعی‌کرده‌ام خیلی زود سروته قضیه رو هم بیارم تا کل مصیبت خوندن توی بعدازظهر یک روز تعطیل تموم بشه…»

خروسخوان ، قصه جزیره 3

نویسنده: یاشار کمال

مترجم: علیرضا سیف الدینی

انتشارات: نشر ققنوس

« خروسخوان » سومین کتاب از سه‌گانة جدید یاشار کمال یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویس‌های قرن بیست و یکم تحت عنوان « قصة جزیره » است . کتاب اول و دوم این سه‌گانه پیش‌تر با نام‌های « بنگر فرات خون است » و « آب خوردن مورچه » منتشر شده بود . « خروسخوان » رمانی حماسی است که روایتگر زندگی انسان‌های پریشان و آواره از جنگی است که می‌کوشند جزیره‌ای را به موطن دوم خود تبدیل کنند. یاشار کمال نویسنده‌ای است که فضای داستان‌هایش اکثراً در روستاهای کشورش رخ می‌دهد اما همین نوع نوشتن او برای خواننده کتاب از هر ملیتی که باشد قابل درک است . او یکی از بزرگ‌ترین راویان دنیای امروز است که خواندن آثارش به معنای فهمیدن زندگی است . نگاه او همیشه رئالیستی است اما این دلیلی نیست که به سراغ مکتب‌های دیگر نرود. مترجم کتاب « علیرضا سیف‌الدینی » پیش از این در کارنامة کاری خود ترجمه جلد اول و دوم « قصة جزیره » اثر یاشار کمال ، « زخمی » نوشتة اردال و « عشق روزهای بلوا » نوشتة احمد آلتان را دارد .

تمشک های نارس

نویسنده : آسیه جوادی

تعداد صفحه : 200 صفحه

قیمت : 6000 تومان

انتشارات : آموت

این کتاب شامل 45 داستان کوتاه است که در گونه‌های داستان‌های تخیلی، واقعی‌ و نیز در مواردی در گونه‌های داستانی مابین تخیل و واقعیت نوشته‌ شده‌اند.

این داستان‌ها در طول سال‌های متمادی فعالیت نویسندگی جوادی به نگارش درآمده و تعدادی از آن‌ها پیش‌تر در نشریات مختلف نیز به چاپ رسیده است.این روز مزه سیب می‌دهد، غاری در کانادا، هشت فرشته، عصرها تنها عصرها باهم، سونامی، فرای عزیزم شاید تو بتوانی، کیف تنهایی، در آرزوی اسب آبی شدن، چهار چهره سنگی و تمشک‌های نارست را پنهان کن، عنوان تعدادی از داستان‌های این مجموعه هستند. میل به آزادی، دلتنگی، روحیه مادرانه نسبت به فرزند، روحیه زنانه نسبت به همسر دوستان مختلف و سرانجام میل به رهایی از مهم‌ترین موضوعاتی است که جوادی در داستان‌هایش به آنها می‌‍پردازد.

روایت ذلت (درآمدی بر اندیشه و آثار ساموئل بکت)

نویسنده: رونان مک دونالد

ترجمه: علی اکبر پیش دستی

چاپ اول ۱۳۹۰

 نشر ققنوس

 قیمت: ۵۸۰۰ تومان

 «روایت ذلت» کتابی است درباره‌ی اندیشه و آثار ساموئل بکت که ضمن تمرکز بر فضای مزبور، به زندگی و زمانه وی نیز پرداخته است. نگارنده در این کتاب تمام نمایشنامه‌های مهم بکت از جمله «در انتظار گودو» را بررسی کرده و خاستگاه روشنگرانه و بدعت‌های هنری و معانی پنهان در این آثار را نشان داده است. از آنجایی که بکت نویسنده‌ی دشوارنویسی بوده و همانند دیگر مدرنیست‌ها در ابهام و دشواری پرآوازه است لذا آثار وی به لحاظ فرم و محتوا چند لایه و البته ‌گاه چند وجهی جلوه کرده و به شیوه‌هایی بی‌نظیر فرهنگ‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. بر همین اساس «مک دونالد» با اتخاذ رویکردی جامع به هر دو جنبه‌ی مذکور در آثار وی پرداخته است. از طرفی با توجه به اینکه راه یابی به ساختار مستحکم نمایشنامه‌های بکت که هم از حیث تکنیک و هم به لحاظ محتوا و معنایی هراس آمیز است امری دشوار جلوه می‌کند از این رو نگارنده در فصلی مجزا به معرفی راهکار خود در این زمینه پرداخته است.

 «روایت ذلت» در پنج فصل تنظیم شده که نگارنده در فصل نخست به «زندگی» بکت پرداخته و در فصول بعدی به سراغ «زمینه‌های فرهنگی و فکری»، «نمایشنامه‌ها»، «آثار منثور» می‌رود و سرانجام در بخش آخر به «بکت در آیینه نقد» می‌پردازد.

از اروپا و آمریکای لاتین

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز

ترجمه: بهمن فرزانه

چاپ اول ۱۳۹۰ 

نشر ققنوس

 قیمت: ۶۵۰۰ تومان

 «از اروپا و آمریکای لاتین» گزیده‌ای است از مقالات و یاداشت‌های مارکز که طیف گسترده و موضوعات مختلفی از دغدغه‌های روز را در بر می‌گیرد. از قضایای جنایی ـ معمایی در شهر رم گرفته تا رقابت‌های دو هنرپیشه مشهور ایتالیایی (سوفیا لورن و جینا لولوبریجیدا) و جشنواره‌های سینمایی ونیز و ماجراهای سفر خودش به روسیه و مجارستان. یادداشت‌هایی که وی در این مجموعه جمع آوری کرده هر یک به داستان کوتاهی شبیه است که در فاصله زمانی سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰ رخ داده و به زعم طرفداران این نویسنده بر جذابیت داستان‌هایش افزوده است. از این رو بسیاری از مشتاقان قلم مارکز این کتاب را به سان یک مجوعه داستان تلقی کرده‌اند. «از اروپا و آمریکای لاتین» در ۱۳ بخش جمع آوری شده که نویسنده هر فصل را با زمان بندی وقوع داستان مشخص کرده است.