دفاع وزیر دفاع از جنبش سبز

نویسنده
نازنین کامدار

» عصبانیت افراطیون از مواضع سردار شمخانی

علی شمخانی در برنامه موسوم به “دیروز، امروز و فردا” که مجری آن یکی ازاعضای سایت  های رجا نیوز و جوان آنلاین است، باتاکید بر اینکه “به عنوان نظامی نباید وارد مسایل سیاسی شوم” از یک سو حضور نظامیان در اداره کشور را به چالش کشید و از سوی دیگر حضور معترضان به تقلب در انتخابات در خیابان ها را “شکوه پرحضور مردم” خواند. موضعی که باعث شد مجری برنامه با لکنت به وی وعده “مورد انتقادات تند قرار گرفتن در روزهای آینده” را بدهد. انتقاداتی که به فاصله چند ساعت از زبان حسن عباسی، چهره افراطی حامی دولت شنیده شد.

علی شمخانی، وزیر دفاع دولت محمد خاتمی در این برنامه که توسط حامیان احمدی نژاد تهیه و توسط نویسنده سایت رجانیوز اداره می شود، با دادن پاسخ های صریح و کوتاه، مجری برنامه را به گونه ای به هم ریخت که بارها سئوالاتی را که در گوشش دیکته می شد، با لکنت زبان مطرح کرد. نکته ای که باعث شد سردار شمخانی که وانمود می کرد نام او را فراموش کرده، بگوید: “آنها در گوش ات گفتند که این سئوال را بپرسی؟”

این برنامه که تاکنون میزبان چهره های افراطی امنیتی و سیاسی وابسته به دولت بوده، تاکنون در دو مورد با استقبال مردمی مواجه شده است. اولین بار وقتی بود که محمد جواد اطاعت، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم، در این برنامه محمود احمدی نژاد را یک “مخرب سیاسی- اقتصادی و دروغگو” خواند. بعد از آن بود که این برنامه که در قالب مناظره اجرا می شد، به صورت جلسه “گفت و گو” بین هواداران احمدی نژاد درآید. در این دور و تا پیش از حضور شمخانی، افراطی ترین چهره های حامی دولت از جمله شیخ شجونی، حمید رسایی و… مهمان این برنامه بوده اند.

در این برنامه که شامگاه دوشنبه از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، علی شمخانی در ابتدای سخنان خود در پاسخ به سئوال مجری درباره ”خائن بودن بنی صدر”، گفت: “بنی صدر خائن نبود. او می خواست در جنگ پیروز شویم اما راهبرد و نیت اش غلط بود چون می خواست از پیروزی در جنگ به عنوان زمینه پیروزی سیاسی در تهران استفاده کند”.

این پاسخ شمخانی موجب شد تا مجری خطاب به شمخانی بگوید: “پس شما معتقدید که بنی صدر خائن نبوده؟” این سئوال با لبخند شمخانی مواجه شد.

وی سپس در ادامه با استفاده از عبارات ستون نویسان سایت رجانیوز، از شمخانی درباره “تفاوت فرهنگ دوم خرداد با فرهنگ سوم خرداد” سئوال کرد و شمخانی نیز در پاسخ گفت: “به عنوان نظامی نباید وارد مسایل سیاسی شوم”. مجری گفت: “یعنی شما ماجراهای سال 88 را فتنه نمی دانید؟” که شمخانی پاسخ داد: “منظور شما حضور پرشکوه مردم است؟” در اینجا مجری پرسید:“به نظر شما این فتنه نبود؟”شمخانی گفت: “قرار بود ما در مورد مسایل جنگ صحبت کنیم”. مجری که براشفته شده بود، گفت: “خب مگر این جنگ نبود؟ مگر کشور ما در جنگ نبود؟” شمخانی در پاسخ با تعجب گفت: “این جنگ بود؟ این جنگ بود؟ کدام دشمن خارجی بود؟ کدام تهدید خارجی بود؟”

مجری که نمی دانست بقیه برنامه را چگونه پیش ببرد، بحث را عوض کرد واز هزینه های جنگ سخن گفت و از جمله اینکه: “هزینه جنگ ۲۲ میلیارد تومان برآورد می شود. ” اما شمخانی خنده ای سرداد و گفت: “ظاهرا تو هیچ اطلاعی از جنگ نداری، معیار هزینه جنگ تومان نیست و دلار است”.

مجری در ادامه برنامه و در حالیکه پاسخ های سردار شمخانی آشکارا او را بهم ریخته بود، از قالب خونسرد همیشگی درآمد و از وزیر دفاع دولت خاتمی، سئوالات جهت داری در مورد نقش هاشمی رفسنجانی در ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر و سپس “جام زهر نوشاندن به امام” پرسید.   شمخانی نیز در پاسخ  به صراحت گفت: “به نظر من ظرفیت جنگ وجود نداشت. ما در تامین پوتین و بند پوتین نیروهایمان مشکل داشتیم و عراق حمله شیمیایی را آغاز کرده بود  و شهرهای کشور زیر بمباران موشکی بود”.

شمخانی ادامه داد: “به شجاعت بگویم  که من خود یکی ازفرماندهانی بودم که به آقای هاشمی گفتم باید فکری برای جنگ کرد و بعد او به نزد امام رفت و گفت شما مسئولیت پذیرش قطعنامه را به گردن من بیاندازید و بعد با من برخورد کنید. ایثار از این بالاتر؟”

پاسخ شمخانی و دفاع صریح وی از رفسنجانی موجب شد تا مجری، وی را به “مورد انتقادات تند قرار گرفتن در روزهای آینده” تهدید کند.

در این برنامه علی شمخانی، همچنین از محمد خاتمی به عنوان “رفیق” یاد کرد، هاشمی رفسنجانی را “ایثارگر” نامید و به طور تلویحی میرحسین موسوی را “رئیس دولت باکفایت جنگ” دانست.

 

تهدیدی که بلافاصله عملی شد

پس از پخش یک میان برنامه، حسن عباسی، یکی از افراطیون حامی محمود احمدی نژاد، به ادعای مجری با برنامه تماس گرفت و گفت: “الان که دشمن بمب اتم دارد هم باید عقب نشینی کنیم؟” و شمخانی اینچنین جواب داد: “این عباسی و عباسی ها که حتی یک روز در جبهه نبودند فرق بمب اتم و شیمیایی را هم نمی دانند. آنها اصلا در جنگ شرکت نکرده اند که امروز اظهار نظر می کنند و من آدرس این عباسی را دارم و می دانم که چه کاره است”.

لحن علی شمخانی در قبال گفته های حسن عباسی که مدیریت موسسه مجهول الهویه  ای به نام “دکترینال امنیت بدون مرز”را برعهده دارد باعث شد تا وی روز گذشته در یک همایش حکومتی وابسته به عوامل سازمان شبه نظامی بسیج درباره شمخانی اظهارات توهین آمیزی ایراد کند.

به نوشته خبرگزاری افراطی “خبرنامه دانشجویان”، حسن عباسی  که از افشاگری شمخانی درباره عدم حضور وی در جبهه ها عصبانی بوده، گفته است: “آن کسی که می گوید یک عده که در جبهه نبودند بیایند تا باهم به استخر برویم  و ببینیم جای تیر و ترکش روی بدن این آقایان زیاد است یا این آقایانی که با درجه و مدال در سیمای ملی می آیند. آن آقایی که با لباس نظامی در سیمای ملی ما حضور پیدا می کند و به عنوان یک شخص نظامی شروع می کند به حرف زدن و برای مردم عوام انگار دارند خاطرات جنگ را می گویند اما ایشان منافع ملی را فدای وضعیت شخصی می کند”.

وی افزوده: “من وقتی تذکر می دهم و می گویم این حرف ها را نزنید می گویند اینها توی جنگ نبودند اما شما توی اهواز و زیر باد کولر و بعد رفتید تهران و تهران نشین شدید و وزیر اما یک عده بودند ابتدا توی اهواز بودند بعد رفتند هور بعد رفتند تو خاک عراق عملیات چریکی کردند ولی مثل بعضی ها معاون نشدند و وزیر نشدند و روبه روی تلویزیون نبودند”.

وی همچنین در سایت خود که عنوان “دکتر حسن عباسی” را بر بالای خود دارد، نوشت: “روزی که شما وزیر دفاع شدید چرا در مقابل نامه 130 نماینده مجلس که در خصوص بحث هسته‌ای به مقام معظم رهبری فشار می‌‌آوردند نایستادید؟ آیا شما با آن یال و کوپال و درجه‌های خود به عنوان وزیر دفاع در مقابل اینگونه اقدامات ایستادید؟”

واکنش ها گسترش یافت
اما این تنها واکنشی نبود که در انتظار سردار شمخانی بود؛به گزارش تابناک، رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی آیت الله خامنه ای نیز در یک همایش وابسته به سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی در دانشگاه الزهراء، در باره بنی صدر گفت: “ نی‌صدر فرد خائنی بود که قدر ملت ایران و رهبری آن را ندانست، وی ملت ایران را نمی‌شناخت و نمی‌خواست بفهمد ملت ایران در طول این سال‌ها چه تغییرات وسیع و رو به پیشرفتی داشته‌اند”.

از سوی دیگر در حالیکه رجانیوز از “اشتباهات راهبردی شمخانی” در این برنامه نوشته و نحوه اجرای برنامه توسط همکار خود یامین پور را “یکی از دلچسب‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین برنامه‌های” این مجموعه دانسته، “جهان نیوز” ارگان نزدیک به علیرضا زاکانی، خواستار توقف پخش این برنامه شده است.

رجانیوز با وجود تاکید بر اینکه “عملاً علی شمخانی در یک مصاحبه زنده تلویزیونی مغلوب مجری شد” نوشته است: “آنچه شب گذشته در برنامه “دیروز امروز فردا” اتفاق افتاد، عبارت بود از شفاف کردن چهره خاکستری یکی از مردان اصلاحات که در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سعی کرده بود چندان آفتابی نشود تا مورد سؤال قرار نگیرد. اما به برکت سالگرد آزادسازی خرمشهر پای این عنصر سیاسی که در ماجرای فتنه اخیر سکوت پیشه کرده بود، به رسانه ملی باز شد تا در یک برنامه جذاب و چالشی بخشی از حقایق و طرز تفکر و تحلیل غلط او درباره حوادث اخیر برای مخاطبان روشن شود.”

این نشریه وابسته به محمود احمدی نژادسپس ضمن اعتراف به اینکه “مجری برنامه با طرح سؤالات غیرمنتظره و هدفمند، نادرست بودن ادعای شمخانی را اثبات کرد” عصبانیت خود را از موضع شمخانی در مورد لزوم عدم دخالت نظامیان در سیاست چنین بروز داده است: “اساساً آنچه مورد نهی امام راحل واقع شده است، ورود نظامیان به دعواها و جناح‌بندی‌های سیاسی است، نه اظهار نظر در مسأله‌ای مثل فتنه اخیر که در حقیقت نزاع و جدال بین جناح‌های سیاسی داخلی نبود؛ بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری، دعوای درون نظام و بیرون نظام بود.”

سایت حامی احمدی نژاد در ادامه نارضایتی عمیق خود را از اینکه شمخانی “صراحتاً حتی از پذیرش فتنه بودن وقایع پس از انتخابات امتناع ورزید” چنین منعکس کرده است: “شمخانی که در برابر پرسش دقیق یامین‌پور که «مگر الآن جنگ نیست؟» قرار گرفته بود، ابتدا ترجیح داد خود را به ندانستن بزند و چنین وانمود کند که جمهوری اسلامی در حال حاضر درگیر هیچ جنگی نیست؛ اما وقتی مجری برنامه توضیح داد که منظورش «جنگ نرم» است، شمخانی با دستپاچگی سعی کرد نقش پیاده نظام مزدور داخلی دشمن را در جنگ نرم انکار کند. این در حالی است که انتظار مردم از شخصی با تجربیات او که هم‌اینک نیز در رأس یک جایگاه راهبردی قرار دارد، این است که «جنگ نرم» را با تمام ابعاد و شؤونش بشناسد و با نقش «عناصر فتنه‌گر داخلی» به عنوان سربازان پیاده نظام و مزدور دشمن در این جنگ آشنا باشد.”