این بار گروه های فشار در برابر دانشجویان بر سر دعوت از مصطفی معین

لیلا طیری
لیلا طیری

» آیا گروه های فشار به برگزاری یک انتخابات آرام تن می دهند

گروههای فشار همچنان به تهدید ادامه می دهند، آنها یک روز بیانیه می دهند و روز دیگر بنر نصب می کنند و نسبت به حضور چهره های اصلاح طلب در دانشگاهها و سخنرانی آنها هشدار می دهند که ساکت نخواهند ماند در عمل نیز ساکت نمی مانند، می ریزند و در مراسم ها اخلال به وجود می آورند، شعار می دهند و کتک می زنند و تلاش می کنند مراسم ها و برنامه های انتخاباتی اصلاح طلبان در شهرهای مختلف را متوقف کنند. این اتفاقات هرچند از سوی مسولان دولتی و چهره های اصلاح طلب محکوم می شود اما از سوی برخی چهره های محافظه کار مورد تایید قرار می گیرد.

در تازه ترین حرکت و پس از آنکه انجمن اسلامی دانشگاه اراک اعلام کرد به مناسبت روز دانشجو میزبان مصطفی معین، چهره اصلاح طلب و وزیر علوم دولت محمد خاتمی خواهد بود، روز گذشته بنری از سوی گروههای فشار در محل نمازجمعه اراک نصب شد. بنری هشدارآمیز که روی ان نوشته “استان امام خمینی استان شهدا است و جای فتنه‌گران نیست مسئولیت حضور مصطفی معین در اراک با استانداری و شورای تامین است. ساکت نباشیم”.

اما مساله در همین بنر هم خلاصه نشد، قربانعلی دری نجف ابادی، وزیر اسبق اطلاعات، عضو مجلس خبرگان رهبری، امام جمعه و نماینده آیت الله خامنه ای در اراک در نماز جمعه این هفته این شهر گفته: استان مرکزی استان آرامش است و اجازه نباید داد عده‌ای که حتی در برابر فتنه و محکوم کردن آن موضعی نگرفته‌اند پایشان به این استان که سرزمین امام و امت مومن امام است باز شود چراکه کسی که حتی در برابر خیانت بزرگ فتنه ۸۸ سکوت کرده مستحق برای سخنرانی در این استان و سرزمین نیست.

دری نجف آبادی در کابینه ای برای اولین بار به وزارت رسید که مصطفی معین هم برای چندمین بار وزارت علوم را در آن به عهده داشت. معین از پذیرفته ترین و محبوب ترین چهره های دانشگاهی است و انجمن اسلامی دانشگاه اراک بعد از تمام تهدیدهای گروه های فشار و امام جمعه ها اعلام کرده که هرگونه اخلال در برگزاری مراسم با واکنش انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک مواجه خواهد شد.

 

هفته گذشته بعداز آن که برای چندمین بار گروه های فشار با حمله با سلاح سرد به محل سخنرانی خانم آذرمنصوری در دانشگاه یاسوج مانند از برگزاری یک جلسه انتخاباتی شدند، دولت اعلام کرده است با نزدیک شدن به انتخابات، امنیت برنامه های سیاسی را تامین خواهد کرد اما طی هفته های اخیر گروههای فشار فعال تر از پیش وارد صحنه شده اند.

 آنها در قرچک ورامین به عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی هجوم بردند، در یاسوج به آذر منصوری، چهره اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد حمله کردند، برنامه سخنرانی فیاض زاهد، دیگر چهره اصلاح طلب در گیلان را به هم زدند، با تهدید، سخنرانی مصطفی کواکبیان، چهره اصلاح طلب سابق مجلس را لغو کردند و حالا در حالی نسبت به حضور مصطفی معین در دانشگاه اراک هشدار می دهند که طی روزهای آتی و به مناسبت ۱۶ آذرماه که روز دانشجو نامیده می شود دانشگاههای شهرهای مختلف میزبان چهره های اصلاح طلب خواهد بود. براساس اعلام خبرگزاری ایلنا، ابراهیم یزدی در دانشگاه تهران، محمدرضا خاتمی و علی مطهری در دانشگاه شهید بهشتی، نجفی و مهرعلیزاده در دانشگاه علامه طباطبایی و رسول منتجب نیا در دانشگاه قم سخنرانی خواهند داشت.

مرتضی مبلغ به دانشگاه شهرکرد خواهد رفت و ولی الله شجاع پوریان مهمان دانشگاه هرمزگان خواهد بود.

آذر منصوری و جهانبخش خانجانی در دانشگاه شهید چمران اهواز، مصطفی معین در دانشگاه کاشان و حسین مرعشی و شهربانو امانی در دانشگاه تبریز سخنرانی خواهند داشت.

هنوز مشخص نیست دولت برای تامین امنیت برنامه های سیاسی چه برنامه ای دارد و چگونه می خواهد در مقابل گروههای فشار از امنیت سخنران ها و سخنرانی ها محافظت کند اما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از وزارت کشور خواسته است که به وظیفه حفظ نظم و امنیت عمومی پایبند باشد و با برنامه ریزی از بروز این گونه اتفاقات جلوگیری کند.

این شورا در بیانیه ای همچنین از قوه قضائیه خواسته است به طور قاطع به جرایم اخلال گران نشست های سیاسی رسیدگی کند. 

حزب اصلاح طلب اتحاد ملت ایران اسلامی هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرده: همزمان با نزدیک شدن به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و دوره چهارم خبرگان رهبری و ضرورت حفظ آرامش توأم با نشاط سیاسی در کشور، تحرکات سازمان‌یافته‌ای را شاهدیم که جریانی تندرو سعی در ایجاد فضای رعب و ناامنی و در نتیجه ناامیدکردن مردم و دور کردن آنان از صندوق‌های رأی دارد.

این حزب تازه تاسیس اصلاح طلب سپس “حادثه آفرینی‌های قانون‌شکنانه اخیر این جریان موسوم به «خودسر» علیه اجتماع‌های قانونی، مراسم و سخنرانی‌ها در زاهدان، شیراز،قرچک، اندیمشک و یاسوج را محکوم کرده و ضرورت توجه، تدبیر و اتخاذ تصمیم‌های مسئولانه در سپهر سیاسی کشور را به مقام‌های مسئول یادآوری کرده است”.

محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی در دولت اصلاحات هم به خبرگزاری ایسنا گفته که این گونه برخوردها نشان‌دهنده پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است که عده‌ای را نگران کرده است.

پیشتر محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اما گفته بود که اگر اصلاح‌طلبان در سخنرانی‌های خود سیاست‌های کلی نظام را محکوم کنند، طبیعی است که با آنها برخورد شود.