نوزادان در بیمارستان‌ها رها می شوند

نویسنده
نیما فرح آبادی

» حکومت به دنبال افزایش جمعیت

هیچ آمار دقیقی از نوزادان رها شده در بیمارستان های ایران وجود ندارد اما مسئول روابط عمومی بیمارستان فیاض بخش گفته که این مسئله “در تمام بیمارستان ها” اتفاق می افتد.

داود صفری روز گذشته به خبرگزاری فارس گفت که پنج‌شنبه هفته گذشته یک نوزاد در بیمارستان فیاض بخش پیدا شد که پس از ارائه خدمات درمانی در تاریخ ۳۱ فروردین به شیرخوارگاه آمنه تحویل داده شد.

صفری افزود که این نوزاد در بیمارستان به دنیا نیامده ولی در بیمارستان فیاض بخش رها شده اند.

پیش از این نیز اخبار متعددی درباره رها کردن نوزادان در خیابان های تهران و دیگر شهرهای کشور منتشر شده است.

فقر و ناتوانی پدر و مادر از بزرگ کردن فرزندان و در پاره ای موارد، به دنیا آمدن کودک بر اثر رابطه خارج از ازدواج دلیل اصلی رها کردن نوزادان در خیابان ها و بیمارستان ها اعلام شده است.

انتشار این اخبار در شرایطی است که دولت برنامه افزایش جمعیت کشور را در دستور کار قرار داده و مردم را تشویق به بچه دار شدن می کند.

اخیرا نیز مدیر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت از اجرای طرح “آموزش خانه به خانه فرزندآوری” خبر داده است.

محمداسماعیل مطلق به خبرگزاری فارس گفته که ۱۵۰ هزار مأمور بهداشت از امسال طرحی را آغاز کرده‌اند که هدف آن آموزش ازدواج و ترویج افزایش جمعیت به صورت خانه به خانه است.

آقای مطلق به خانواده‌های ایرانی توصیه کرده است که بیش از یک فرزند داشته باشند، فاصله باروری را فقط دو سال کنند و “اگر فاصله بارداری‌ها بیش از دو سال شد، در این زمینه تجدید‌نظر و برنامه‌ریزی کنند”.

به گفته او، دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرای طرح‌های افزایش جمعیت آموزش دیده‌اند و امسال وزارت بهداشت “به طور جدی” بر برنامه‌های دانشگاه‌ها نظارت خواهد کرد.

مردادماه سال گذشته، مرضیه وحید دستجری، وزیر بهداشت برکنار شده دولت احمدی نژاد از حذف کامل بودجه کنترل جمعیت خبر داد؛ در حالی که طرح کنترل جمعیت چند سال بود در ایران اجرا می‌شد.

دلیل توقف اجرای طرح کنترل جمعیت، سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای بود که گفته بود کنترل جمعیت، سیاست اشتباهی بوده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در این خصوص گفته بود: “یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این‌باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد.”

محمود احمدی‌نژاد هم بار‌ها طرح کنترل جمعیت را سیاستی غربی و غلط اعلام کرده و گفته بود ایران می‌تواند ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشد.

او پیر شدن جمعیت ایران را عامل کاهش قدرت کشور دانسته و گفته بود سیاست کنترل جمعیت به این معناست که “۴۰ سال دیگر نامی از ملت ایران باقی نماند”.

 

سیاستی که هر دهه تغییر کرد

پیش از انقلاب، دولت وقت سیاست کنترل جمعیت را با شعار “فرزند کمتر، زندگی بهتر” ترویج می‌کرد، اما پس از انقلاب، حکومت جدید این سیاست را مانند سایر سیاست‌های حکومت قبلی مردود دانست.

این تغییر سیاست، به انفجار جمعیت در سال‌های بعد از انقلاب منجر شد و هشدار کار‌شناسان را در پی آورد.

پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق و هم‌زمان با آغاز ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در ‌سال ۱۳۶۸ طرح کنترل جمعیت با شعار “دو بچه کافی است” از سر گرفته شد.

در طول این سال‌ها، وزارت بهداشت با اجرای طرح کنترل جمعیت از جمله مشاوره رایگان، توزیع کاندوم، وازکتومی (بستن لوله مردان)، توبکتومی (بستن لوله رحم زنان) و روش‎های دیگر سعی در کنترل افزایش جمعیت ایران داشت؛ طرحی که به دستور وزیر بهداشت وقت در سال ۱۳۹۱ متوقف شد.

نرخ رشد جمعیت ایران از نزدیک به ۴ درصد در اواخر دوره جنگ (سال ۱۳۶۵ خورشیدی) به ۱/۶۲ درصد در سال ۱۳۸۵ کاهش یافت.

بر اساس آماری که وبسایت مرکز آمار ایران هر لحظه به‌روز می‌کند، در حال حاضر جمعیت ایران بیش از ۷۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.