کشف نفوذیها در دولت

نویسنده
فیروزه متین

» پیکان انتقادها به مشاور رسانه ای و وزیر کشور نشانه رفت

از چندی پیش و در پی واکنش های به ادبیات به کار رفته از سوی حسن روحانی خطاب به مخالفان اش در جناح تندروی حکومت ایران، انتقادها از انفعال تیم رسانه ای دولت بالا گرفت. این انتقادها بر افرادی چون رضاصادق، مشاور رسانه ای او تمرکز داشت و برخی اعتقاد داشتند که روحانی باید نسبت به ترمیم تیم رسانه ای خود هر چه سریعتر اقدام کنند.

انتقادها از تیم رسانه ای دولت ادامه داشت تا جایی که با گزارشی که “ایرنا” خبرگزاری رسمی دولت منتشر کرد، وقتی از نفوذی ها سخن به میان می آید هم بیشتر همان تیم رسانه ای دولت هستند.

 به گزارش ایرنا کسانی در حال “سناریو چینی” و توطئه بر علیه دولت هستند این‌بار خبر از نفوذ عده‌یی در بدنه دولت آمده است که با سردسته مخالفان دولت یعنی جبهه پایداری مشغول همکاری هستند. نفوذی‌هایی که این‌بار بخشی از نمایندگان مجلس نسبت به حضور آنان در دولت هشدار داده‌اند و حتی می‌خواهند در جهت روشنگری، لیست این نفوذی‌ها را به روحانی بدهند. این نفوذی‌ها اما یکی از هزاران یادگاری دولت سابق هستند. همان‌ها که عده‌یی نیروهای “مشایی” در دولت می‌خوانندشان و دولت هم هنوز فرصت تغییرشان را پیدا نکرده است. حرف‌های چند روز پیش حسن روحانی حالا دارد شکل ملموس‌تری به خود می‌گیرد و شاید این نفوذی‌ها که حتی در بدنه دولت هم وجود دارند همان تخریب‌گرانی باشند که رییس‌جمهور گفته بود قصد سکوت در برابر آنها را ندارد.

ایرنا ادعا کرده “حالا دولت نه تنها با بخشی از مخالفان در مجلس شورای اسلامی و بیرون از آن مواجه است بلکه مخالفان در میان خودشان هم نفوذ پیدا کرده‌اند و با تندروترین مخالفان دولت هم در ارتباط هستند و شاید با آنان همفکری کنند. حسن روحانی شاید بدشانس‌ترین رییس‌جمهور ایران از حیث تنوع در مخالفان باشد. اگر روسای جمهور قبلی تنها با یک طیف مخالف روبه‌رو بودند حالا روحانی با طیف‌های مختلفی روبه‌رو است که برخی‌ از آنها برای ماندن در دولت اصرار می‌کنند”.(لینک

خبر نفوذی‌های بدنه دولت را “احمد شوهانی” یک نماینده مجلس به سایت تدبیر داده و گفته است: “این گروه تخریب‌چی که هم در مجلس هستند و هم در بیرون از مجلس و هم رسانه و تریبون دارند دنبال این هستند که دولت را ناکارآمد و شکست‌خورده نشان دهند. در حال حاضر همه مشکلات را روحانی یک تنه به دوش می‌کشد در حالی که تیمی که کنار روحانی است باید کمک کنند تا فشار را از شخص رییس‌جمهوری بردارند”.

او افزوده است: “تریبون نمایندگان در مجلس از هشت صبح تا ۱۲ ظهر باز است. تلویزیون هم به آنان تریبون می‌دهد. در مقابل، تیم رسانه‌یی دفتر رییس‌جمهوری انگار در خواب است. رییس‌جمهوری مملکت حرف زده و به مردم گفته برخی دنبال منزوی نگه داشتن ایران در دنیا هستند؛ جریان مقابل طوری رفتار می‌کند که انگار یک خارجی آن اظهارها را مطرح کرده است. تیم رسانه‌یی دفتر رییس‌جمهوری چه کرده است؟ به جرات می‌شود گفت هیچ. آیا محدود کردن رییس‌جمهوری و اجازه ندادن به او برای حرف زدن امکان‌پذیر و منطقی است؟ مشخص است که پاسخ این سوال منفی است اما آیا باید فقط شخص رییس‌جمهوری بار را به دوش بکشد. پس این همه مشاور رسانه‌یی و مدیر روابط عمومی در نهاد ریاست‌جمهوری چه می‌کنند؟”

 به اعتقاد وی “روحانی باید یک تجدید نظر جدی در برخی اعضای میانی دولتش بکند. در حال حاضر بدنه دولت حسن روحانی دلسوزان کمی دارد. به عنوان نمونه هنوز نزدیک‌ترین یاران مشایی در استانداری ایلام هستند، بنابراین چه انتظاری دارید که دولت تخریب نشود.”

او می گوید: “من به شما خبر می‌دهم که تخریب‌ها علیه دولت سازماندهی شده است. تخریب‌چیان اطلاعات را از نیروهای نفوذی در استانداری‌ها و برخی افراد در بدنه دولت می‌گیرند بعد در اختیار تریبون‌هایشان می‌گذارند. ما خبر داریم که نفوذی‌های بدنه دولت با جبهه پایداری همکاری می‌کنند. درواقع دولت قبل هنوز در بدنه سیاسی کشور پایگاه دارد و اخبار را به آقایان در مجلس و جاهای دیگر منتقل می‌کنند. اما آیا دولت قبل این‌گونه با مسوولان دولت آقای خاتمی برخورد کرد.شما ببینید کنار بعضی وزراء چه کسانی جا باز کردند، تندترین افراد مخالف دولت روحانی الان آنجا هستند و پایگاه درست کردند. من شخصا بارها این موضوع را به نزدیک‌ترین فرد به آقای روحانی یعنی برادرش منتقل کردم، او گفت این مشکلات را حل می‌کنم اما برخی در بدنه دولت تمکین نمی‌کند. شما تصور کنید که فقط کافی‌ است چند استاندار این‌گونه عمل کنند، آن وقت تمام دولت به هم می‌ریزد”.(لینک)

آنطور که سایت فرارو گزارش داده، سعید حجاریان از چهره های وابسته به اصلاح طلبان هم از لزوم ترمیم کابینه سخن گفته و می گوید: “به نظر من، در حوزه‌هایی که پاسخگویی‌های لازم صورت نگرفته، کابینه با نهایت ظرافت نیازمند ترمیم است، به عبارتی دیگر، روحانی باید دست به پالایش نیروهایش بزند، خواه نیرو درون ستادی باشد خواه در کابینه، یعنی هم در اتاق فکر و مشاوران و نزدیکان و هم در کابینه باید تغییراتی به وجود آید. من نمی‌توانم مثال مشخصی بیاورم و آقای روحانی خود به این موضوع واقف است، اما اگر این کار انجام نشود، نفرات مؤثر کابینه سرخورده می‌شوند و ممکن است از دولت خارج شوند، کما اینکه آقای نجفی نیز از کابینه خارج شد و وزن کابینه را کاهش داد”.(لینک)

بر اساس این گزارش، پیش از این سایت های خبری نزدیک به دولت از جمله انتخاب و پیام نو از ناکارآمدی تیم رسانه ای دولت شدیدا انتقاد و از عملکرد افرادی چون رضاصادق و رحمانی فضلی شدیدا گله داشتند. حال به نظر می رسد دولت نیز از اقدامات این افراد راضی نیست.

برای نمونه، سایت انتخاب در جریان واکنش ها به ادبیات اخیر حسن روحانی نوشت: “سکوت عجیب تیم رسانه ای دولت مانند مشاور رسانه ای آقای صادق که عمدتا به هر فعالیتی جز مسئولیت محوله مشغول است، بار دیگر باعث شد شخص رییس جمهور ملاحظات را کنار بگذارد و خود راسا به میدان امده و یک تنه، جور تیم رسانه ای دولت را بکشد تا پاسخ برخی منتقدین را بدهد. سخنان آقای روحانی درخصوص حواله دادن منتقدان به جهنم برای آن که از مذاکرات هسته ای می ترسند و می لرزند، یک بار دیگر نشان داد که رییس جمهوری یک تنه بار این دولت را به دوش می کشد”. 

به نوشته این سایت “این کار مشاوران و بخش رسانه ای ریاست جمهوری است. آنها باید پاسخ منتقدان را بدهند. فضاسازی رسانه ای کنند و میدان رسانه و افکار عمومی را به دست بگیرند. منتها تعطیلی و ضعف بارز این بخش و عدم تمرکز یا عدم اشراف آنها بر حوزه تحت اختیار باعث شده است که روحانی خود پا به میدان بگذارد. واقعیت آن است که بخش رسانه ای دولت کاملا تعطیل است”.(لینک)