پولانسکی؛ پشت دوربین، رو به زندان!

نویسنده

» سینمای جهان

 

رومن پولانسکی

کار گردان لهستانی به گفته‌ی رهبر جدید حزب “قانون و عدالت” به آمریکا تحویل داده ‌می‌شود.

 رهبر تازه انتخاب شده حزب “قانون و عدالت” لهستان گفته است پولانسکی را به خاطر پرونده مربوط به سال ۱۹۷۷ برای رابطه جنسی با دختری زیر سن قانونی، به آمریکا تحویل می‌دهد. یاروسلاو کازینسکی پیش از این که برنده انتخابات شود، در کمپین انتخاباتی‌اش روی استرداد پولانسکی به آمریکا تاکید کرده بود و حالا او برنده این انتخابات است. او گفته است: می‌گویند چون او یک چهره‌ی فوق العاده و فیلم‌ساز شناخته شده جهانی است، نباید مسئولیتی متوجه‌اش شود اما ما این نگاه را قبول نداریم. کارگردان ۸۲ ساله باید ۳۰ اکتبر در دادگاهی که در لهستان تشکیل می‌شود شرکت کند و این دادگاه حالا می‌تواند تحت تاثیر این گفته‌های جدید قرار بگیرد. وکیل او معتقد است عدالت ربطی به احزاب ندارد و مقامات رسمی در تلاش هستند تا با درخواست آمریکا برای استرداد او مقابله کنند. پولانسکی برای داشتن رابطه جنسی با دختری سیزده ساله در آمریکا محکوم شد اما به فرانسه گریخت که حکم استرداد شهروندانش را ممنوع کرده است.

پولانسکی که همیشه زنده‌گی شخصی‌اش با حاشیه‌های زیادی هم‌راه بوده، هم‌سرش شارون تیت در تاریخ ۹ آگوست ۱۹۶۹، زمانی که ۸/۵ ماهه باردار بود به‌همراه ۳ نفر از دوستان‌اش که در منزل او حضور داشتند، توسط ۴ عضو خانوادهٔ منسن به قتل رسید.

شارون تیت؛ همسر پولانسکی که به قتل رسید

 

اما دومین حاشیه‌ای که در زنده‌گی پولانسکی اتفاق افتاد و او را تا امروز رها نکرده، مربوط می‌شود به سال ۱۹۷۷ که او متهم شد در خانه‌ی جک نیکلسون- بازی‌گر مشهور- به دختری سیزده ساله تجاوز کرده. در جریان دادرسی پرونده جک نیکلسون در دادگاه حاضر شد و علیه رومن پولانسکی شهادت داد. دادگاه پولانسکی را به جرم رابطه‌ی جنسی غیرقانونی با دختری زیر سن قانونی مجرم شناخت و محکوم به حبس در زندان ایالتی کالیفرنیا کرد. اما پولانسکی در آن زمان از آمریکا به فرانسه گریخت، اما هم‌چنان در صورت بازگشت به آمریکا باید دوران محکومیت خودش را بگذارند. اتفاقی که با رای دادگاه لهستان در ۳۰ اکتبر مبنی بر عدم استرداد پولانسکی به آمریکا نخواهد افتاد تا او کماکان بتواند دور از آمریکا به حرفه‌اش ادامه بدهد.

پولانسکی اکنون در لهستان است تا درام جدیدش را درباره‌ی ماجرای دریفوس و با اقتباس از رمانی نوشته‌ی رابرت هریس بسازد.