نامه ای که باید مهر محرمانه می خورد

نویسنده
نازنین کامدار

» انکار اختلاف در کابینه

دو روز پس از انتشار نامه انتقادی چهار وزیر دولت به حسن روحانی، واکنش ها تا حدی بالا گرفته که وزیر صنعت دلیل امضای این نامه را اصرار وزیر اقتصاد دانسته و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز بابت افشای علنی وضعیت بحرانی کشور، از امضاء کنندگان انتقاد کرده است.

بر اساس گزارش رسانه های داخلی، عقب نشینی محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، یکی از امضا کنندگان این نامه،زمانی صورت گرفت که وی در محاصره خبرنگاران در حاشیه یک نمایشگاه چنین گفت: “وزیر اقتصاد خواست پای این نامه را امضا کنم و دلیل امضای وزیر دفاع هم شرکت‌های بورسی زیرمجموعه وزارتخانه متبوعش بود”.

او افزود: “این نامه در رابطه با بازار سرمایه و بورس به رئیس‌جمهور ارسال شد، چرا که رئیس جمهور از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته بود تا گزارشی از وضعیت موجود اقتصاد ایران را ارائه دهد؛ ضمن اینکه آمار بورس هم محرمانه نیست و هر روز بر روی سایت‌ها و نشریات مختلف قرار می‌گیرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی از وزرای صنعت، دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست که این نامه را تائید کند؛ ضمن اینکه برنامه‌هایی در دست اقدام است که بتوان اوضاع اقتصاد کشور را بهبود داد”.

به نوشته خبرگزاری ها، او از دادن پاسخ به سئوالی در مورد وجود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در انبار خودروسازان که در این نامه به آن اشاره شده بود، امتناع کرد.

او درحالی از اقدام انتقادی خود به شکل ضمنی عقب نشینی کرده که علی طیب نیا، که به گفته نعمت زاده نویسنده این نامه بوده نیز به انتقادات هواداران دولت واکنش نشان داده و گفته است: “در دو سال گذشته نامه های متعددی برای رئیس جمهور و سایر مقامات ارسال و آینده را پیش بینی و سیاست‌ها را اتخاذ کردیم. این نامه سرگشاده و هشدار نبوده و براساس شرایط متعارف برای رئیس جمهور نگاشتیم؛ کما اینکه این موضوع ابتدا توسط خود رئیس جمهور مطرح شد و آقای روحانی به چند مسئله از جمله رشد اقتصادی، تورم، ثبات بازار ارز و طلا و بازار سرمایه حساسیت ویژه ای دارند. این نامه پس از مطرح شدن توسط رئیس جمهور تهیه شد و تعدادی از وزرایی که در بازار سرمایه عمدتا فعال هستند از جمله بنده به عنوان رئیس شورای عالی بورس نوشته شد، سایر وزرای امضا کننده هم از سهامداران عمده بازار هستند”.

او افزوده است: “متعاقب این نامه با معاون اول رئیس جمهور جلسه برگزار و دستوراتی نیز توسط رئیس جمهور صادر شد و درباره موارد مطرح شده در نامه تصمیم گیری انجام و مسائل حل و فصل گردید. مسائل بازار سرمایه در دو سال گذشته دائما رصد شده و درباره آن تصمیم گیری می‌شود و آخرین تصمیم و اقدام مربوط به اوایل فصل تابستان در تاریخ ۱۳ تیرماه بود که رئیس جمهور با ارائه نامه ای به معاون اول رسیدگی به چالش‌های اصلی اقتصاد یعنی مشکلات بازار سرمایه، سیستم بانکی و مسائل بودجه ای را مورد تاکید قرار داد”.

او به زمزمه ها درباره اختلاف وی با وزیر نفت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز واکنش نشان داده و گفته است: “در پی مذاکرات با وزیر نفت، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با معاونان بیژن زنگنه درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها جلساتی را برگزار کردند و به زودی نرخ جدید خوراک پتروشیمی نهایی خواهد شد. قطعا سیف رئیس کل بانک مرکزی هم نامه را امضا می کرد. سیف و نوبخت کمال همکاری را با ما داشته اند”.

او در حالی ادعا کرده نوبخت نیز با این نامه همراه است که وی دیروز در این باره گفت: “اگر ۴ وزیر از من نظر می‌خواستند توصیه می‌کردم یک مهر محرمانه به نامه بزنند، اگر چیزی خلاف مسیر خودش رسانه‌ای شود باعث تعجب خواهد شد”.

نوبخت افزود: “نامه ۴ وزیر به روحانی به کلیت اقتصاد ایران معطوف نیست، بلکه فقط درباره بازار سرمایه و بورس است. آنچه رئیس‌جمهور درباره خروج از رکود گفته با توجه به آمارها درست بود و این ۴ وزیر هم این مسأله را تأیید می‌کنند. براساس گزارش مقدماتی ما بر پایه مرکز آمار حاکی از رشد مثبت اقتصادی در ۳ ماه نخست امسال است. اینکه گفته می‌شود رئیس‌جمهور وقت برای استماع برنامه‌های وزا ندارد، درست نیست، به علاوه دو جلسه هیأت دولت، دو جلسه در روزهای یک‌شنبه و پنج‌شنبه مخصوص تیم اقتصادی دولت به ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود”.

علنی شدن اختلاف نظرها در درون کابینه، هرچند با انکار از سوی طرفین همراه است، اما منتقدان حکومتی دولت را بر سر ذوق آورده به طوری که خبرگزاری فارس دیروز در گزارشی نوشت: “ثمره ۲ سال بزرگنمایی بیش از اندازه تحریم‌ها تبدیل شد به نامه هشدارآمیز ۴ وزیر روحانی که طی آن نه‌تنها بدن چوبی مترسک تحریم‌ها از پس خروارها تبلیغات پوشالی به مردم نشان داده شد بلکه در نزد افکار عمومی ادعای یکسال قبل رئیس‌جمهور مبنی بر خروج از رکود هم رد شد. همچنانکه حقیقت زمخت کم‌اثری دستاوردهای تمام توافقات و بیانیه‌های برآمده از وین و لوزان و ژنو و مسقط به اثبات رسید. صحبت اما اینجاست که چرا این نوشدارو نه در زمان مناسب که اندکی دیرتر به بدن آسیب‌دیده‌ی سهراب قصه‌ی ما رسید؟! پیکری زخم‌خورده که نه از قِبل مشکلات اقتصادی (که همیشه و در تمام اقتصادهای بزرگ و کوچک دنیا وجود دارند) که یقیناً و همچنانکه در نامه وزرا نیز مشهود است، از زهر بزرگنمایی اثر تحریم‌ها و غلوّ در دستاوردهای مذاکرات و توافق آسیب دید. اکنون این سؤال شکل گرفته است که آیا نامه ۴ وزیر به روحانی اثبات نمی‌کند که وقت پس گرفتن شعار «چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد»! سر رسیده است؟!همانطور که اثبات می‌کند وقت پس گرفتن شعار «خروج از رکود» رسیده است؟!”

این نامه اما، هواداران دولت از جمله موسی غنی نژاد و طهماسب مظاهری را برآشفته و آنها را وادار کرده تا از انگیزه های سیاسی این نامه سخن بگویند؛ ادعایی که در تاکید بر آن، احمد توکلی نیز در کنار آنها ایستاده است.