اجماع انتخاباتی؛ ماموریت غیرممکن

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» صادق محصولی و مصباح یزدی متحد شدند

انتخابات مجلس نهم، و نحوه حضور اصول‌گرایان در آن، تبدیل به کشمکشی جدیشده است تا آنجا که برخی اتحاد انتخاباتی آنان را غیرممکن خوانده اند. اختلافات میان اصول‌گرایان درباره نحوه حضور در انتخابات پس از آن بیشتر شد که یک جبهه سیاسی حامی احمدی‌نژاد، علاوه بر جبهه پیروان خط امام و رهبری، پا به عرصه رقابت گذاشت؛ جبهه ای که صادق محصولی و مصباح یزدی پشتیبانان آنها هستند.

اصول‌گرایان پس از مدت‌ها بحث درباره مکانیزم حضور در انتخابات، کمیته‌ای سه نفره متشکل از حدادعادل، عسگراولادی و ولایتی را انتخاب کردند تا ضمن رایزنی با محمود احمدی‌نژاد، به بررسی راهکار رسیدن به “لیست واحد” در انتخابات بپردازند. این ترکیب اما پس از بروز اختلاف میان احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای، بر سر عزل یا ابقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، کار خود را متوقف کرد.

چند ماه بعد از آن، اصول‌گرایان ضمن ابراز نگرانی از حضور و دخالت قوه مجریه در انتخابات، از عزم خود برای رسیدن به فهرست مشترک، بدون دخالت احمدی‌نژاد سخن گفتند. همان زمان اسدالله بادامچیان نماینده مجلس و عضو حزب موتلفه، در این باره گفته بود: “ممکن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران، دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند. دولت و به ویژه نزدیکان رییس‌جمهور باید از هرگونه فعالیتی که شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند. “

برخی رسانه‌های اصول‌گرا همان زمان خبر داده بودند که اطرافیان اسفندیار رحیم‌مشایی، در پی آن هستند تا حداقل ۱۵۰ کرسی مجلس را در اختیار بگیرند.

این مساله موجب آن شد تا بحث حضور احمد جنتی ـ دبیر شورای نگهبان ـ و آیت‌الله مهدوی کنی ـ رییس مجلس خبرگان ـ در این کمیته جدی‌تر شود؛ مساله‌ای که گرچه چندین بار مورد توجه قرار گرفت، اما هرگز تحقق نیافت.

این کمیته اکنون و پس از تایید جامعه روحانیت مبارز، به گروه ۷ نفره با حضور دو نماینده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دو نماینده جامعه روحانیت مبارز و کمیته سه نفره تبدیل شده است.

در کنار این گروه ۷ نفره، در کنار یک گروه ۸ نفره که متشکل از نمایندگان جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران و ائتلاف رایحه خوش خدمت و همچنین نمایندگان علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف است، بحث حضور اصول‌گرایان در انتخابات را پیگیری می‌کنند.

اصول‌گرایان اعلام کرده‌اند که از این فرمول، برای رسیدن به فهرست مشترک استفاده می‌کنند. این در حالی است که علاوه بر برخی انتقادات درباره عدم وجود نماینده‌ای از سوی محسن رضایی در این کمیته، برخی خبرها حکایت از آن دارد که قرار است نمایندگان علی لاریجانی نیز از این گروه حذف شوند. گفته می‌شود دلیل این مساله، عدم وجود تشکل حزبی در حمایت از لاریجانی است.

پیش تر، حضور ائتلاف “رایحه خوش خدمت” نیز با انتقادات اصول‌گرایان روبه‌رو شده بود. ابوالقاسم رئوفیان، یکی از فعالان اصول‌گرا، با اشاره به حضور حامیان احمدی‌نژاد تحت عنوان تشکلی با نام رایحه خوش خدمت، گفته  بود: “این جریان موسمی، محلی از اعراب ندارد که اصولگرایان بخواهند برای آن سهمیه مشخص کنند زیرا فاقد شناسنامه سیاسی است. بنابراین اگر اصولگرایان بخواهند برای این جریان بی نام و نشان سهمی قائل شوند خود را در معرض اتهام قرار می دهند. بنابراین بهتر است به سهم خواهی غیر قانونی و توقعات نابجا و نامشروع جریانهایی که پایگاه مردمی ندارند، توجه نکنند. زیرا اختصاص هر سهمی به این جریان، حق سایر گروه های اصولگرا را از بین برده و در نهایت به ضرر اصولگرایان تمام می شود؛ زیرا این افراد می خواهند در انتخاب کاندیداهای نهایی موثر باشند”.

حامیان محمود احمدی‌نژاد نیز، در این میان بیکار ننشستند. پس از آنکه برخی رسانه‌ها خبر از عدم موفقیت رایزنی گروه‌های اصول‌گرا با حامیان احمدی‌نژاد دادند، آن‌ها با تشکیل یک جبهه سیاسی، به طور رسمی وارد عرصه انتخابات شدند. بعضی از وزرا و نزدیکان احمدی‌نژاد چون غلام‌حسین الهام، کامران باقری لنکرانی، غلام‌حسین الهام، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، کوثری و روح‌الله حسینیان،هم تشکلی با نام جبهه پایداری انقلاب اسلامی را تشکیل دادند. گفته می‌شود مسوولیت این تشکل با صادق محصولی است.

برخی منابع خبر داده بودند که این افراد پیش از این با آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله خوشوقت دیدار داشته‌اند. آن‌ها تلاش کرده‌اند مصباح یزدی را مجاب کنند تا مسوولیت این گروه را به عهده گیرد. اکنون نیز قرار است از میان غلامحسین الهام، علی‌اصغر زارعی و صادق محصولی یک نفر به عنوان نماینده جبهه پایداری انقلاب اسلامی در کمیته 7+8 اصولگرایان حضور داشته باشد. همچنین اعضای این جبهه پیشنهاد کرده‌اند که روح‌الله حسینیان نیز به عنوان نماینده این جبهه به کمیته۳نفره اضافه شود.

تشکیل این جبهه از سوی نزدیکان احمدی‌نژاد،بادیدار صادق محصولی با احمدی‌نژاد همزمان شد. یک سایت نزدیک به محمدباقر قالیباف، از محصولی با عنوان “لیدر اقتصادی جبهه پایداری” نام برد و نوشت: “صادق محصولی وزیررفاه سابق دولت که هم اکنون نقش لیدر اقتصادی را در جبهه پایداری ایفاء می‌کند در جلسه‌ای دو ساعته گزارشی از عملکرد این جریان را به رئیس جمهوری ارائه کرده و پس از آن محمود احمدی‌نژاد با یک دستور شفاهی از اعضای هیات دولت و استانداران خواسته تا با این جبهه همکاری داشته باشند”.

این دستور غیررسمی احمدی‌نژاد، باعث نگرانی بیش از پیش اصول‌گرایان شده است. پیش از این  مصباحی مقدم، از نمایندگان مجلس با اشارهبه دخالت‌های اطرافیان احمدی‌نژاد در انتخابات، گفته بود: “رئیس‌جمهور به صورت غیر رسمی جریانی را برای ورود به انتخابات راه‌اندازی کرده که هدفش به کرسی نشاندن حامیان رئیس‌جمهور در مجلس آینده است”.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به درگیری‌های اخیر احمدی‌نژاد گفته بود: “با رفتاری که رئیس‌جمهور اخیرا داشتند باید بگویم که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. تصوری که رئیس جمهور بیاید یا اینکه مشایی به حمایت از او به عرصه بیاید تا به قول امیری‌فر ۱۵۰ کرسی را در مجلس بعد داشته باشند، خواب و خیال است”.

این نگرانی‌ها باعث شد برخی از اصول‌گرایان در فکر تشکیل کمیته صیانت از آرا بیفتند؛ کمیته‌ای که تشکیل آن با واکنش سخنگوی شورای نگهبان روبه‌رو شده است. کدخدایی تشکیل این کمیته را کار “گروه‌های بی‌هویت” دانسته است که “این موضوع را پیش کشیده‌اند”.