از هر دری

نویسنده
میترا روشن

» نمایشگاه تورنتو

رستاخیر سیاسی مردم ایران پس از انتخابات 22 خرداد بهت و تحسین مردمان اقلیم های گوناگون جهان را همزمان برانگیخت. مردم بسیاری از کشورها در غرب و شرق کره خاکی همراه با مردم سرزمین آریایی مان به خیابان های شهر خود آمدند و فریادی مشترک سر دادند. برخی در اعتراض به خون های ریخته شده امضا جمع کردند، افرادی برای ایستادگی مردم ایران هورا کشیدند، گروهی برای بیان اتحاد خود در نیویورک به تحصن نشستند و گرسنگی کشیدند و دیگرانی هم برای آزادی زندانیان سیاسی کوشیدند. در همین راستا  جمعه هفته گذشته نمایشگاه 4 روزه در شهر تورنتو برگزار شد. در این نمایشگاه کانادایی، هنرمندان با بهره گیری از جلوه های گوناگون هنری کوشیدند تا همدلی خود با مردم ایران اعلام کنند. برخی شعری خواندند، دیگری سازی نواخت و بعضی دیگر عکس ها و فیلم ها و نقاشی های خود را عرضه کردند. در این مقال نگاهی خواهیم داشت به فراخوان این نمایشگاه، برنامه های آن و همچنین مصاحبه لیلا مصطفوی از برگزار کنندگان این نمایشگاه با یک نشریه محلی تورنتو.

نمی توانی از قفس بگریزی، با قفس پرواز کن

مفتخر هستیم که نمایشگاه ایرانی “پرواز با قفس” که به مدت چهار روز آثار متفاوتی از هنرمندان خارق العاده را عرضه می کند را تقدیم کنیم. این رویداد در گالری هنر معاصر “لنوکس” در شهر تورنتو برگزار می شود. در کوششی برای همبستگی با رخدادهای اخیر در ایران، این نمایشگاه هنرمندان را گرد هم می آورد تا داستان مردم ایران را بازگو کنند.

 

نمایشگاه آهنگ آن دارد تا فرصتی برای هنرمندان مهیا کند تا آنان دلولپسی های خود را در توسط یک واسطه هنری منحصر به فرد به عنوان راهی جایگزینی برای بیان احساس خود منتقل کنند.

 

خشونت های اخیر در ایران طبقات گوناگونی از مردم، از جمله جامعه هنری را متاثر کرده است. سانسور گسترده کار برای شهروندان برای رساندن پیام خود به جامعه بین المللی بسیار دشوار کرده است. از همین رو بسیار اهمیت دارد هنرمندان گرداگرد گیتی صداهای خموش شده درون ایران را نمایندگی کنند.

این فرصت، قصد دارد تا هنرمندان را متحد کند آگاهی عمومی از بحران کنونی در ایران را گسترش بخشد. کارهایی چون هنرهای نمایشی، موسیقی،  شعر خوانی، نقاشی، عمس، فیلم های مستند و خیلی های دیگر از سراسر جهان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

به علاوه، بحث آزاد درباره وضعیت جامعه هنری در ایران نیز خواهد بود.

هنر زبان بین المللی است

سایت الکترونیکی “سلام تورنتو” نیز با تاکید بر اینکه تاکنون در شهر تورنتو در حمایت از “جنبش سبز ایران” رویدادهایی چون راهپیمایی، تشکیل زنجیره انسانی، سخنرانی و جلسان بحث برگزار شده است به نمایشگاه اخیر اشاره می کند و آن را “حرکت نو آورانه” جمعی از هنرمندان توصیف می کند که می خواهند همراهی خود را با این حرکت اعلام کنند و پیام صلح آمیز خود را به گوش جهانیان برسانند.

 

این نشریه اینترنتی با بیان اینکه لیلا مصطفوی  در کنار پیمان سهیلی و لون هفتون از برگزار کنندگان این نمایشگاه است درباره شرایط داخلی ایران که بهانه ای برای برگزاری این نمایشگاه است می گوید “ خشونت اخیر در ایران عده زیادی از مردم از جمله هنرمندان را متاثر ساخته است به طوری که بسیاری از روشنفکران ساکن ایران دستگیر و زندانی یا مجبور به خاموشی شده اند.” ‌ ‌  خانم مصطفوی با اشاره با سانسور در ایران اهمیت این نمایشگاه را در اطلاع رسانی می داند و معتقد است هنرمندان با ارائه آثار خود در چنین نمایشگاه هایی به تبادل نظر و تقویت روحیه می پردازند. لیلا دلیل دیگر خود برای برگزاری این گالری هنری را اینگونه بیان می کند که “ چون هنر زبانی است بین المللی، ما از هنرمندان سراسر دنیا دعوت کردیم که آثار خود را در این نمایشگاه ارائه دهند”.