خامنه ای: تکیه به درآمد نفت، مانند خرج کردن بچه پولدارهاست

نویسنده
مهشید برومند

» در جمع نخبگان جوان مطرح شد

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در دیدار با شرکت‌کنندگان حاضر در “همایش ملی نخبگان جوان”، درآمد کشور از طریق فروش نفت را به “پول خرج کردن بچه پولدارها” تشبیه کرد. او همچنین با اشاره به حکمی که برای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کرده، رشد علمی کشور در ده سال گذشته را جان‌دار و حقیقی خواند.

رهبر جمهوری‌اسلامی در قسمتی از سخنان خود گفت که “ راجع به مساله‌ی علم و تحقیق، ما خیلی حرف زده‌ایم”؛ مساله‌ای که البته به عقیده وی “بی‌اثر هم نبوده” و باعث شده که “کشور در این ده دوازده سال اخیر یک حرکت علمیِ جان‌دار و جهت‌دار و حقیقی انجام داده؛ ما راه افتاده‌ایم به‌طورکامل بحمدالله؛ منتها خب باید این راه را ادامه بدهیم.”

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حکم اخیر خود برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: “حرکت علمی نباید دچار وقفه بشود؛ چون هر وقفه‌ای با عقب‌گرد همراه است. ما در یک مسابقه‌ی جهانی هستیم، عقب‌ماندگی‌های زیادی هم داریم؛ بله، الان سرعت پیشرفت ما خوب است امّا عقب‌ماندگی این‌قدر زیاد است که این سرعت پیشرفت هنوز اِفاقه نکرده است؛ هنوز نتوانسته ما را به آن جایگاه مورد نیازمان برساند. باید ادامه بدهیم و تلاش بشود. این حرکت علمی لازم است. اگر چنانچه این حرکت علمی با همین حواشی و دنباله‌هایی که دارد ادامه پیدا بکند - که یکی از آنها تشکیل همین شرکتهای دانش‌بنیان و روی آوردن به اقتصاد دانش‌بنیان [است] اینها از لوازم این حرکت علمی است که بحمدالله بتدریج راه افتاده است - کشور نجات پیدا خواهد کرد”.

 اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به حکمی است که چند روز پیش و برای دوره جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کرد.او در این حکم، نوشته بود: : “پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری کشور یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های کشور است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن نقش جدی دارد”.

رهبر جمهوری‌اسلامی همچنین گفت: “در کشوری و اقتصادی که متّکی به منابع زیرزمینی است و ثروت باد آورده در آن کشور حاکم است، نخبه، نه شناسایی میشود، نه جذب میشود، نه اصلاً احتیاج به نخبه احساس میشود. وقتی قرار شد که ما این ثروت ذخیره‌ی تاریخی خودمان را از زیرِ زمین بکشیم بیرون، مدام خام‌فروشی کنیم، به حالت «بچّه‌پول‌داریِ ملّی» - این‌جوری بگوییم؛ مثل بچّه‌پول‌دارها که قدر پول را نمیدانند، هرجور دستشان بیاید خرج میکنند - کشور را بخواهیم اداره کنیم، آنجا نه نخبه شناسایی میشود، نه به نخبه احساس احتیاج میشود، نه نخبه میتواند نقش ایفا کند. نتیجه هم همین میشود که سرنوشت کشور می‌افتد دست آن کسانی که سیاست‌گذاران کلانِ دنیای نفت و منابع زیرزمینی‌اند”.

وی همچنین به توضیح منظور خود از “تولید علم” پرداخت: “البتّه تولید علم را که ما عرض کردیم، با تولید مقاله نباید اشتباه کرد. آمارهایی که میدهند، مقاله‌هایی که منتشر شده، مقاله‌های علمی و بعضاً باارزش و مرجع که در دنیا جنبه‌ی مرجع پیدا کرده، این چیز خوبی است، چیز باارزشی است امّا این همه‌ی قضیّه نیست؛ اوّلاً بایستی مقاله‌ها به ثبت ابداع بینجامد، ثانیاً باید مقاله‌ها ناظر به نیازهای درونی کشور باشد؛ این را باید هم دانشگاه‌ها، هم دستگاه‌های مراکز تحقیقاتی و علمی دنبال بکنند؛ روی این باید تکیه کرد”.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این و در دولت احمدی‌نژاد، رشد تعداد مقاله‌های علمی، از جمله موارد افزایش تولید علم در ایران معرفی شده بود.

رهبر جمهوری‌اسلامی پیش از این سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری را به مقام‌های دولتی ابلاغ کرده بود؛ سیاست‌هایی که به نظر می‌رسد تحقق بخشی از آن، به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی بستگی دارد.