ندای ماندگار ترانه‌ها

نویسنده

» مرگ سبزی که ۵ ساله شد

حکایت - محمد مهدی کریمی: ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ روزی خونین و تلخ در ذهن بسیاری از ایرانیان باقی خواهد ماند. روزی که در آن مردمی که به دنبال رای خود بوده و راهی جز کف خیابان را برای بیان مطالبات خود پیدا نمی کردند به خاک و خون کشیده شدند. آن روز گلوله‌های زیادی شلیک شد و باتوم‎های زیادی بر تن مردم فرود آمد. افراد بسیاری بازداشت شدند و پیکر تعدادی از مرمدمان این سرزمین برای همیشه بر زمین افتادند. ماندگارترین تصویر آن روز که بعدها به نمادی از جنبش سبز ایران بدل شد لحظه جان باختن دختر زیبای ایرانی به نام “ندا آقا سلطان” بود. تصویری که به نظر می رسد تا مدت های طولانی از ذهن ایرانیان محو نخواهد شد.

فیلم جان باختن ندا آنقدر دردناک بود که رسانه های حکومتی جمهوری اسلامی برای خنثی کردن تبعات آن از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. کار تا جایی پیش رفت که آن فیلم را ساختگی و ندا را مزدور بیگانگان خطاب کردند. اما واقعیت این بود که نه تنها این حربه‎ها جواب نداد بلکه بسیاری از مردم در تجمعات بعدی، تصویر او را در دست گرفته و هنرمندان زیادی به یاد او ترانه اجرا کردند. دامنه این همبستگی و همراهی مرزهای ایران را در نوردید و خوانندگان سرشناس بین المللی چون کریس دی برگ هم برای مردم ایران و به یاد ندا ترانه اجرا کردند.

امروز در حالی وارد پنجمین سالگرد شهادت ندا می شویم که هنوز دیدن تصاویر او دردی فرو خورده را در وجود بسیاری به وجود می آورد و دیوارهای اطراف قتلگاه او در کوچه‎های امیرآباد تهران با نام او آشنایی دارند. ۳۰ خرداد هر سال یادآور کشته شدن دختری ایرانی است که معصومانه جان باخت تنها به این دلیل که “زندگی” را دوست داشت. این تصویر آنقدر مادگار است که غیر ایرانی‌های زیادی هنوز با یاد ندا و نام او عکس‌های خود را در اینترنت منتشر می‌کنند.

به همین مناسبت تعدادی از اجراهای معروف هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی را که به یاد ندا آقا سلطان اجرا شده است بازنشر می کنیم. با کلیک کردن روی عنوان آهنگ‌ها می توانید آنها را بشنوید.

آریا آرام‌نژاد - دلتنگی                                

پورنگ آزاد - به یاد ندا آقا سلطان     

جانی مودلین - آهنگی برای ندا                     

شاهین نجفی - ندا آقا سلطان             

شهرزاد سپانلو - ندای ایران             

فرامرز اصلانی - برای همه نداهای ایران

فرزاد و علی - ندای آزادی              

گمنام - به یاد ندا                          

گمنام - خبر اومد زمستون داره میره  

گمنام - ندا فرشته وطن                              

احمد بیگلو - ندای سرزمینم             

سیاوش شمس - ندا                        

گروه سی و سه سال - ندا فرشته ای از ایران    

کامیار - نترسید                                       

کریس دی برگ - مردم جهان                     

کاوهی Kawehi - ندا