گمشدۀ آمریکائی کجاست؟

نویسنده

» گزارش میامی هرالد از فشار آمریکا بر ایران

لزلی کلارک

کاخ سفید و هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه ایران را برای ارائه اطلاعاتی درخصوص رابرت لوینسون کارمند بازنشسته  پلیس فدرال آمریکا (اف- بی- آی) تحت فشار گذاشتند. وی در سال 2007 در جزیره کیش واقع در خلیج فارس ناپدید شد.

فراخوان آمریکا درحالی صورت گرفته، که خانواده این مرد دیدارهائی از وزارت خارجه و سازمان اف بی آی را به مناسبت هزارمین روز گمشدن وی برگزار کردند. جیمز ال جونز مسؤول امنیت ملی آمریکا با خانواده این مرد گفتگو کرد و به آنها اطمینان  دارد “پرونده این گمشده همچنان برای ایالات متحده در اولویت قرار  دارد.”

رابرت گیتس سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: “ایالات متحده از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهد در بدست آمدن اطلاعاتی از مکان آقای لوینسون و بازگشت امن و سلامت وی به نزد خانواده اش همکاری کند. مسلماً امروز، روزی دردناک برای دوستان و خانواده وی است.”

اف بی آی و وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه تاکنون هیچگونه اطلاعاتی از مقامات ایرانی به دست آنها نرسیده است، خواهان همکاری ایران شدند.

کلینتون با تأیید سخنان گیبس خاطر نشان کرد، مسؤولان ایرانی به خانواده لوینسون قول داده اند آنها را در جریان تحقیقات خود قرار خواهند داد، “اما هنوز به این قول عمل نشده است.”

کلینتون گفت: “ما همچنان از ایران می خواهیم به تعهدات خود برای دراختیار گذاشتن تمامی جزئیات عمل کند.” وی افزود این پرونده، “همچنان برای ایالات متحده در اولویت قرار دارد، همانطور که پرونده سایر شهروندان آمریکائی که به طور ناعادلانه در بازداشت ایران به سر می برند، در اولویت دولت قرار دارد.”

آمریکا برای آزادی تعدادی از شهروندان خود، از جمله سه کوهنوردی که پس از عبور از مرز نامشخصی میان ایران و عراق در ژوئیه گذشته، در بازداشت ایران به سر می برند، دولت تهران را تحت فشار گذاشته است اما تاکنون موفقیتی بدست نیاورده است.

کریستین، همسر لوینسون، گفت وی امیدوار است درخواست اخیر مقامات ایرانی برای کسب برخی اطلاعات از همسرش، نشانه مثبتی باشد. دولت ایران از وی پرسیده که همسرش مشغول انجام چه کاری در جزیره کیش بوده است. این جزیره در خلیج فارس قرار گرفته و آخرین جائی است که آقای لوینسون دیده شده است. ضمناً دولت ایران می خواست بداند آیا آقای لوینسون تلفن ماهواره ای به همراه داشته و چه کسی صورتحساب آن را می پردازد.

وی گفت به دولت ایران پاسخ داده همسرش مشغول تحقیق بر روی قاچاق سیگار برای یکی از افراد مورد نظر نهاد امنیتی خود بوده است. کریستین می گوید همچنان صورتحساب تلفن همراه شوهرش را پرداخت می کند، به این امید که شاید روزی همسرش بخواهد به وسیله تلفنش با خانه تماس بگیرد.

وی در دیدار با بیل نلسون سناتور فلوریدا که مسؤولان دولت آمریکا را برای یافتن مکان آقای لوینسون تحت فشار گذاشته، گفت: “امیدوارم پس از سؤالاتی که مطرح شده، اطلاعات جدیدی بدست بیاید و آنها اطلاعات را در اختیار ما هم بگذارند.”

دو تن از هفت فرزند این زوج، به نام های دانیل 24 ساله و داگلاس 16 ساله، مادر خود را در این دیدارها همراهی می کردند.

وی گفت مشتاق شنیدن هرگونه خبری از همسر “فوق العاده و دوست داشتنی” خود است. “ما هیچ چیز نمی دانیم. حتی نمی دانیم آیا هنوز زنده است یا خیر. من امیدوار هستم. هنوز هیچ چیزی نشنیده ام که نشان از زنده نبودن او داشته باشد؛ اما هنوز هیچ چیز نمی دانم.”

 

منبع: میامی هرالد- 6 دسامبر