نغمه عابدینی: اوباما گفت مساله آزادی سعید در مذاکرات مطرح شده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پس از رئیس جمهور آمریکا دیدار بعدی با سفیر آزادی مذاهب

همسر سعید عابدینی می گوید که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا به او اطمینان داده است که آزادی این کشیش ایرانی ـ امریکایی از اولویت های دولت امریکا در مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی است. نغمه عابدینی در مصاحبه با “روز” می گوید در ملاقات اش با باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا به او گفته مساله آزادی سعید عابدینی در مذاکرات وزرای خارجه جمهوری اسلامی و امریکا در کنار مساله اتمی مطرح است.

او در عین حال می گوید بعد از ملاقات با باراک اوباما، مسئولان قضایی محدودیت های بیشتری برای سعید عابدینی اعمال و ملاقات های حضوری او با خانواده اش را لغو کرده اند.

سعید عابدینی، شهروند امریکا است و مهرماه ۹۱ در ایران بازداشت شد. او که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام تشکیل کلیسای‌ خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی، به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده،در حال حاضر در زندان رجایی شهر به سر می برد. همسرش پیش تر به “روز” گفته بود که موضوع تشکیل کلیسای خانگی به زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بازمیگردد و این کشیش زندانی سالها بود هیچ فعالیتی در این زمینه نداشت.

نغمه عابدینی وضعیت جسمانی همسرش را نامساعد توصیف می کند و می گوید: متاسفانه بعد از این همه مدت و علیرغم همه پی گیری ها، به هیچ وجه اجازه نداده اند سعید جراحی شود و رسیدگی های لازم پزشکی صورت بگیرد. هم پزشکان زندان رجایی شهر گفته اند نیاز به جراحی دارد هم پزشکان بیمارستان دی که یکبار به آنجا منتقل و اندوسکوپی شده بود گفته اند که زخمی وجود دارد که تنها راه حل آن جراحی است و با دارو خوب نمی شود. اما هیچ ترتیب اثری تاکنون داده نشده.او در حالی در رجایی شهر زندانی است که به شدت درد دارد. از طرفی به خاطر ضرباتی که ماههای اول بازداشت به او وارد کرده بودند همچنان مشکل دارد. فروشگاه زندان هم که نه گوش دارد نه آب معدنی و نه چیزهایی که بتواند سعید تهیه و مصرف کند. اوضاع خوبی نیست در کل.

سعید عابدینی تاکنون هیچ تماسی با همسر و فرزندانش نداشته.نغمه عابدینی می گوید: تاکنون اجازه نداده اند با من یا بچه هایم تماس بگیرد و ما از طریق خانواده سعید در ایران پی گیر وضعیت او هستیم.

او می افزاید: آخرین باری که پدر سعید برای پی گیری وضعیت او رفته بود، آقای خدابخشی، معاون دادستان به او گفته بعد از این دیگر ملاقات حضوری نخواهیم داد. سعید متاسفانه تا به حال مرخصی هم نداشته و حالا ملاقات حضوری را هم لغو کرده اند.

همسر سعید عابدینی به دیدار اخیرش با باراک اوباما اشاره می کند و می گوید: لغو ملاقات حضوری و سخت گیری های بیشتر بعد از ملاقات من با آقای اوباما انجام شده. به نوعی لج کرده اند؛ هم از این دیدار هم اطلاع رسانی که درباره وضعیت سعید کرده ایم.

او توضیح می دهد: من با آقای اوباما دیدار کردم، ملاقات خیلی خوبی بود. هم من و هم بچه ها ایشان را دیدیم.به من گفت که آزادی سعید جزو اولویت های اصلی شان است.آقای اوباما به من گفت که دائما با جان کری در تماس هستند و می دانند که مساله سعید در کنار صحبت های اتمی مطرح می شود و درخواست آزادی او در مذاکرات مطرح است. به ما دلگرمی داد که دائما پی گیر هستند. گفت ما با شما هستیم و سعید فراموش نشده و مساله آزادی مذاهب برای ما مساله مهمی است.

از همسر سعید عابدینی سوال می کنم آیا به شما گفته اند مقامات جمهوری اسلامی در پاسخ به این درخواست ها و پی گیری ها چه گفته اند؟ می گوید: در صحبت هایی که قبلا هم شده بود جواب اکثرشان این است که سعید شهروند ایران است و به دولت امریکا ربطی ندارد. بیشتر در کارهای داخلی ما دخالت نکنید. مقامات ایرانی تابعیت دوگانه سعید را قبول ندارند و می گویند ما شهروندی سعید را قبول نداریم او شهروند ایران است و به امریکا ربطی ندارد. حتی اجازه ندادند مسئولان سفارت سوئیس با سعید ملاقات کنند.

نغمه عابدینی می گوید این هفته هم قرار است با سفیر آزادی مذاهب در آمریکا دیدار کند: بعد از ملاقات من با آقای اوباما از طرف ایشان پیشنهاد شد که در قدم بعدی این مسیر را بروم و با سفیر آزادی مذاهب دیدار کنم. این هفته این دیدار انجام خواهد شد و من امیدوارم این پی گیری ها نتیجه بدهد و سعید هر چه زودتر آزاد شود.