احمدی نژاد مرده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اوج‌گیری حملات علیه رییس دولت دهم

با گذشت نزدیک به یک سال از اتمام دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد٬ اصول‌گرایان هم‌چنان در سخنان خود از مشکلات دوره ریاست‌جمهوری او می‌گویند. بی‌توجی به قانون در سخنان صادق لاریجانی٬ درخواست محاکمه در سخنان یک نماینده مجلس و “مرده توصیف کردن او” از سوی سخن‌گوی جامعه روحانیت مبارز٬ از جمله نمونه‌های اخیر است.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه٬ در همایش سالانه قوه‌قضاییه٬ ضمن انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد٬ گفت: “قانون برنامه پنجم قوه قضاییه را در سال اول الزام کرده بود، لایحه پلیس قضایی را به دولت بفرستد که متاسفانه دولت قبل این لایحه را بایگانی کرد و به مجلس نفرستاد”.

لاریجانی اضافه کرد که در دولت احمدی‌نژاد برخی لوایح “تکه و پاره‌” می‌شدند و ‌‌”یک چنین قسمتی را ما در آیین دادرسی شاهد بودیم که ۲۰۰ مورد تصرف دولت در این لایحه بود که خلاف قانون است”.

هم‌زمان جعفر شجونی نیز در پاسخ به سئوالی پیرامون عملکرد احمدی‌نژاد گفت: “نباید پشت سر مرده صحبت کرد. آن رییس‌جمهور مرده و رفته است و باید برود پی کارش”.

این عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین به انتقاد از قوه‌‌قضاییه پرداخت که “باید در محضر الهی در مورد چنین بررسی پاسخ‌گو باشد. اما خب قوه قضاییه در بررسی‌هایش سهل‌انگاری می‌کند”.

اصول‌گرایان طی سال‌های آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به انتقاد از وی و عمل‌کرد دولتش پرداختند؛انتقادهایی که بعد از برکناری وزیر اطلاعات توسط احمدی‌نژاد٬ مخالفت رهبر جمهوری‌اسلامی با آن وسپس خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد اوج گرفت.

هر چند به عقیده‌ آن‌ها٬ بسیاری از مشکلاتی که دولت احمدی‌نژاد با آن روبه‌رو شد٬ به اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکان وی باز می‌گشت.

اصول‌گرایان از این مجموعه با عنوان “جریان انحرافی” نام می‌برند. طی سال‌های گذشته چندین بار افراد نزدیک به مشایی بازداشت و از آن‌ها بازجویی شده. در برخی پرونده‌های قضایی٬ نظیر فساد سه هزار میلیارد تومانی هم بارها نام مشایی و نزدیکان وی مطرح شده است.

 اغلب اصولگرایان که طی سال‌های ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد حامی دولت وی، بخصوص در بحث سیاست خارجی و اقتصاد بودند٬ پس از روی کار آمدن دولت روحانی٬ به انتقاد از دولت قبلی پرداختند.

از آن جمله می‌توان به غلام‌علی حدادعادل٬ رییس مجلس هفتم٬ اشاره کرد که با وجود حمایت‌های‌اش از دولت احمدی‌نژاد٬ هفته گذشته در گفتوگویی٬ چنین درباره دولت گذشته اظهارنظر کرد: “دولت آقای احمدی‌نژاد در این چهار سال دوم خود، هزینه‌های بسیار بالایی را به نظام و کشور تحمیل کرد که همه این هزینه‌ها و خسارت‌ها به پای اصول‌گرایان نوشته شد”.

اکنون غلام‌علی جعفرزاده٬‌ نماینده مجلس٬ نیز با تکرار سخنانی مشابه٬ خواستار محاکمه احمدی‌‌نژاد شده است. وی در گفتوگویی با سایت خانه ملت٬ درباره دولت دهم چنین اظهارنظر کرده: “به هیچ عنوان نباید در رسیدگی به تخلفات و شکایات از احمدی‌نژاد کوتاهی کرد و این منطق که وی امروز دیگر رییس‌جمهور نیست اساس قابل قبول نبوده و نیست… برای محاکمه دولت دهم نباید هیچ ابایی داشته باشیم و احمدی‌نژاد باید بابت تمام اقداماتی که انجام داده و صد ها مورد تخلف قانونی که از دولت گذشته وجود دارد٬ پاسخ‌گو باشد”.

جعفرزاده که رییس کمیته تحقیق وتفحص مجلس از بنیاد شهید هم هست٬ پیش از این درباره تخلفات دولت دهم گفته بود: “حجم فسادهالی مالی آن‌ قدر زیاد است که می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند، چرا که اتفاقات بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که همه ناشی از توهم و سومدیریت است… متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اساس تصمیمات شخصی خود عمل می‌کرده است”.

حملات جدید اصول‌گرایان علیه دولت احمدی‌نژاد پس از احتمال حضور وی و اطرافیانش در انتخابات مجلس دهم شدت گرفت.

محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود٬ سکوت اختیار کرده و کمتر اظهارنظری از وی منتشر شده است. وی همچنین درگیر جلسه دادگاهی است که در آن باید پاسخ‌گوی ۹ اتهام مختلف باشد؛ دادگاهی که وی در جلسه نخست آن شرکت نکرد و جلسه دوم آن نیز برگزار نشد. گرچه هنوز خبر موثقی درباره فعالیت‌های آتی رییس دولت دهم منتشر نشده٬ اما به نظر می‌رسد احتمال حضور وی در عرصه سیاسی٬ با واکنش اصول‌گرایان مواجه شود؛ اصول‌گرایانی که پیش از این گفته بودند که احمدی‌نژاد دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد یافت.

پیش از این وب‌سایت میدان ۷۲ -ـ از وب‌سایت‌های حامی احمدی‌نژاد ـ- مدعی شده بود که بازگشت وی به عرصه سیاست و موضع‌گیری‌هایش با نظر و تاکید آیت‌الله خامنه‌ای،رهبر جمهوری‌اسلامی صورت گرفته است؛ خبری که پس از چند روز از خروجی این وب‌سایت حذف شد و در توضیح دلیل این حذف آمد: “عده‌ای از سایت‌ها با تحریف خبر منتشر شده، سوبرداشت‌های خود را منتشر کرده و مطالب را منتسب به رهبری دانسته‌اند. لازم به ذکر است که تمامی اخبار مربوط به مقام معظم رهبری از دفتر ایشان منعکس می‌شود و هر گونه نقل مطلبی بدون تایید آن دفتر محترم، مورد تایید نیست”.

پس از تعطیلات نوروزی٬ خبرگزاری آریا٬ متعلق به امیر محبیان٬ از تئوریسین‌های اصول‌گرا٬ اقدام به انتشار سخنانی از غلام‌حسین الهام کرده بود. به نوشته این خبرگزاری سخن‌گوی دولت دهم گفته بود: “دوستان احمدی‌نژاد باید با وجود اختلاف با هم کار کنند. ما یک مشکلاتی داریم، تحریکات، حساسیت‌ها، مشکلات اخلاقی، حسادت‌ها، تنگ‌نظری‌ها و … وجود دارد، ضمن این‌که ممکن است از نظر تحلیلی هم ایراد وجود داشته باشد”.

پیش از این برخی اصول‌گرایان خبر از دورخیز احمدی‌نژاد و اطرافیان وی برای حضور در عرصه سیاسی داده بودند. وب‌سایت فردانیوز٬ حامی محمدباقر قالیباف٬ در گزارشی٬ با اشاره به اینکه‌ احمدی‌نژاد قصد دارد با “ژست حزب‌اللهی” به قدرت بازگردد٬ نوشته بود: “اسفند ماه سال گذشته بود که خبر رسید احمدی نژاد و یارانش… در حال تدارک لیستی بلند برای فعالیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند. به طوری که محمود احمدی نژاد در حال تهیه لیست انتخاباتی برای شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ بوده و تاکنون بالغ بر ۱۵۰ نفر برای لیست تهران در نظر گرفته و قرار بر این است که این لیست را به صورت مرحله به مرحله پالایش کنند تا به تعداد نمایندگان مورد نظر برای لیست که ۳۰ نفر است، برسند”.