سه دشمن در یک جمله

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

آقای خامنه ای رکورد خودش را شکست، او در سخنرانی دیروز خودش موفق شد بدون اینکه زبانش بگیرد یا چیزی را جا بیاندازد، یک جمله معنی دار بگوید که در هفت کلمه آن جمله، سه بار از کلمه “ دشمن” استفاده شده است. وی گفت: “ شفاف سازی دشمن دشمن و غبارآلودگی کمک به دشمن است.” آگاهان این جمله تاریخی را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرده و منتظر ماندند تا در ماه بهمن احتمالا شخص فوق الذکر، بتواند جمله ای بسازد که جز حروف اضافه و حرف ربط همه کلمات آن “ دشمن” باشد.

در این سخنرانی آیت الله خامنه ای در حالی که به نظر می رسید نیم ساعت قبل از فیلم “ طالع نحس، قسمت دوم” را دیده است، نسبت به همه چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده، در حال انجام است، یا در آینده اتفاق خواهد افتاد ابراز نگرانی کرد. وی از موضع دوپهلوی خواص ابراز نگرانی کرد و از آنان خواست که “ مرز و موضع خود را شفاف و مشخص بیان کنند.” وی قول داد، بعد از اینکه خواص موضع شفاف خود را بیان کردند، احتمالا به آنان بعد از یک سال با یک میلیارد تومان وثیقه یک مرخصی دو روزه داده شود. آیت الله خامنه ای که فراموش کرده بود، وقتی همه یک طرف باشند، دیگر به آنها نمی گویند خواص و می گویند مردم، گفت: “ موضع گیری دوپهلوی خواص مطلوب نیست.” یکی از خواص که نمی خواست نامش فاش شود، گفت: “ ممکن است مطلوب نباشد، ولی از زندان که بهتر است.”

آگاهان با شنیدن این سخنرانی آیت الله خامنه ای، متوجه شدند که شخص مذکور انگار تازه فهمیده است که روش محاسبه کره از یک من ماست چیست. یکی از کارشناسان گفت: “ به نظر می رسد آقا تا دیروز تصاویر اعتراضات مردمی را ندیده بود.” آیت الله خامنه ای که انگار دفعات قبل مردم به حرفش گوش داده بودند، برای 23545مین بار از “ همه جریانات داخل نظام خواست خط و مرز خود را با دشمن بصورت شفاف مشخص کنند.” همه جریانات داخل نظام هم گفتند، “ ای به قربانت! چرا زودتر نگفتی؟” این رهبر معظم انقلاب که داشت یواش یواش به رهبر نسبتا معظم تبدیل می شد، خودش به تنهایی گفت و خودش به تنهایی خندید و اعلام کرد: “ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی 9 دی را به یکی از قله های تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کرد.” در این دیدار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی موظف شد که هر ماه دوبار تظاهرات عظیم خودجوش و پیش بینی نشده انجام داده و سالی سه بار حماسه های عظیم خلق کند.

آیت الله خامنه ای در پایان اعتراف کرد که “ نسل جوان کنونی در مقایسه با نسل جوان اول انقلاب، بسیار بهتر و هوشیارانه تر عمل می کند.” اصغر یکی از اعضای نسل جوان کنونی گفت “ آقا صحیح می فرمایند، واقعا این نسل جدید هوشیارانه عمل می نماید، طوری که هر کاری می کنیم جمع شون کنیم، فایده نداره.” آیت الله خامنه ای گفت: “ دشمنان می خواهند وانمود کنند انسجام و جهت گیری مردم دچار انشقاق و چند دستگی شده است.” وی از کسی که کنارش نشسته بود پرسید: “ یعنی شما می گین موفق شدن که وانمود کنن؟”

در این دیدار که با مصرف مقداری داروی آرامبخش توسط حضار به پایان رسید، رهبری تصمیم گرفت از مردم دعوت کند تا در مراسم 22 بهمن حتما حضور یابند، اما مسوولان امر گفتند که این تصمیم قطعی نیست و ممکن است امسال 22 بهمن با سیزده به در یکجا جشن گرفته شود که همه از شهر بیرون بروند.

 

نفس کششششش!!!

در پی اعلام این جمله محمود احمدی نژاد که دیروز گفته بود “ تهران نفس نمی کشد.” شورای عالی حفاظت محیط زیست در یک جای مهم روش های نفس کشیدن تهران را اعلام کرد:

اول، محمود جورابش را بشوید و کفشش را بپوشد.

دوم، محمود هر ماه حداقل 28 روز از شهر بیرون برود تا مردم نفس بکشند.

سوم، ماموران شهرداری عکس های محمود را از دیوارهای شهر بردارند تا نفس مردم باز شود.

چهارم، محمود برای دستشویی رفتن از کویر نمک استفاده کند و تا دو سه ساعت بعد به تهران نیاید تا طراوت درختان هم حفظ شود.

پنجم، مسوولان کشور در اماکن عمومی کمتر حرف بزنند و نظر بدهند.

 

مشورت می کنیم

وزیر ارشاد اعلام کرد که “ قرار است با اهالی فرهنگ و هنر مشورت کنیم.” وی شرایط مشورت کنندگان را بشرح زیر اعلام کرد:

اول، زر زیادی نزنند، هر وقت حرف مان تمام شد بروند.

دوم، از دادن نظر مخالف خودداری کنند، یا اگر هم می خواهند مخالفت کنند، بعدا حرف شان را پس بگیرند.

سوم، گرفتن وام بعد از دادن مشورت، و بالعکس، الزامی است.

چهارم، مواردی که باید هنرمندان به وزارتخانه مشورت بدهند، توسط معاونین وزارتخانه مشخص شده است، آنها را بگیرند و زودتر بدهند.

 

مناظره ها

مناظره های “ رو به فردا” ظاهرا ادامه دارد. از کلیه دوستانی که فکر می کنند که این مناظره ها نقش سوپاپ اطمینان دارد یا برنامه خودشان است، خواهشمندیم بگذارند که مناظره ها پیش برود، اگر سوپاپ اطمینان بود، احتمالا مردم تا یکی دو ماه دیگر منفجر می شوند و اگر هم برنامه خودشان بود که معمولا هیچ برنامه ای از این دولت بیش از یکی دو ماه دوام نیاورده. فعلا هر چه حرف زده شود بهتر است.

 

به دولت ربطی ندارد

در حالی که رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد قبلا گفته بود که “ مطبوعاتی که توقیف می شوند باید قدردان ما باشند” حسینی، وزیر ارشاد گفت: “ توقیف مطبوعات به دولت ربطی ندارد.” وزیر ارشاد خواهر صفورا نیرزاده شیرآبادی عمه خود را به عنوان عامل توقیف مطبوعات معرفی کرد. در پی این اظهار نظر سایر مسوولان کشور نیز افزودند:

قاضی مرتضوی: “ مساله کهریزک به ما مربوط نیست، ما در آن روز سه ساعت مرخصی بودیم.”

وزیر راه و ترابری گفت: “ سقوط هواپیماها به ما مربوط نیست، گنجشک ها روی سیم می نشینند و مزاحمت ایجاد می کنند.”

وزیر بهداشت گفت: “ افزایش جمعیت به ما مربوطیت ندارد، به آقامان مربوطیت دارد.”

وزیر آموزش عالی گفت: “ دستگیری دانشجویان یک مساله خصوصی است بین خودشان و قضات، و ما در مسائل خصوصی دانشجویان دخالت نمی کنیم.”

وزیر خارجه نیز گفت: “ موضوع خلیج فارس به ما مربوط نیست، چون ما رفته بودیم مبال.”