کبرا نجار در آستانه آزادی

آسیه امینی
آسیه امینی

» گفتگو با وکیل متهم

asiehamini.jpg

وکیل کبرا نجار، زن محکوم به سنگساری که از اردیبهشت ماه سال 76 تاکنون با حکم سنگسار در زندان به سر می برد، در مصاحبه با روز تاکید می کند که نامبرده، در آستانه تبدیل شدن حکمش به مجازات شلاق و سپس آزادی قرار گرفته است.

maryamkianersi.jpg

مریم کیان ارثی وکیل کبرا به روز می گوید: پی گیری های زیادی برای تغییر حکم کبرا انجام شد و بالاخره امروز ظهر از قوه قضائیه خبردار شدیم که پیشنهاد تبدیل شدن حکم سنگسار خانم نجار از دفتر آقای شاهرودی راهی کمیسیون عفو و بخشودگی شده است.

کیان ارثی در این باره توضیح می دهد: این بار درخواست بخشودگی ، یا بهتر بگویم پیشنهاد عفو موکلم مستقیما از دفتر ریاست محترم قوه قضائیه خطاب به آقای شیرج [رئیس حوزه نظارت قضایی ویژه قوه قضاییه] مطرح شده است تا از طریق ایشان به کمیسیون عفو فرستاده شود.

در نامه ای که وکیل کبرا به آن اشاره دارد آمده است و خطاب به رئیس حوزه نظارت قضایی ویژه قوه قضائیه نوشته شده، پیشنهاد تبدیل شدن حد رجم به صد ضربه شلاق عنوان شده است.

این پیشنهاد بنا به تفسیر وکیل کبرا ، باید راهی کمیسیون عفو و بخشودگی شده و تاییدیه این کمیسیون را برای مجازات جایگزین و سپس آزادی کبرا نجار دریافت کند.

کبرا نجار در سن 33 سالگی به اتهام معاونت در قتل همسرش دستگیر شد. او سپس به این معاونت اقرار کرد و در عین حال بارها در اعترافاتش توضیح داد که در زمان حیات همسرش از جانب وی وادار به تن فروشی می شده است. کبرا به تحمل زندان و نیز حد رجم محکوم شد. همجرم او ، حبیب، که به دلیل قتل همسر کبرا به اعدام محکوم شده بود با بخشش خانواده اولیاء دم آزاد شد. اما کبرا نجار 11 سال را در زندان تبریز با حکم سنگسار گذراند و چندی پیش به زندان رجایی شهر منتقل شد.

هیرو دختر بزرگ کبرا که همیشه مسوولیت پی گیری پرونده مادرش را به دوش کشیده و پیش از این نیز در گفت و گو با سایت روز، از زندگی مادرش و رنجهای او سخن گفته بود، با شعف می گوید: از شدت خوشحالی حتا نمی توانستم گریه کنم. نمی توانستم فریاد بزنم اما ساعت 4 امروز از میدان ولیعصر تا ونک را با گریه دویدم. مادرم به خانه بر می گردد اگرچه بچه ها دیگر بزرگ شده اند!

مریم کیان ارثی وکیل کبرا خاطرنشان می کند: امیدوارم که کبرا در یکی از اعیاد نزدیک با تبدیل شدن حکمش، آزاد شود و جا دارد که اینجا از تلاش آقای جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه در پی گیری پرونده موکلم تشکر کنم.

علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه، مرداد ماه امسال نیز در یکی از کنفرانسهای مطبوعاتی اش از احتمال آزادی همه محکومان به سنگسار سخن گفته و وعده هایی داده بود. اگر چه در فاصله ای که تا تحقق این وعده مانده است تا کنون سه فرد در دی ماه امسال در شهر مشهد سنگسار شده اند، اما ظاهرا پی گیری فردی وی روی برخی پرونده ها تا کنون موجب آزادی چندین نفر شده است.

فعالان حقوق بشر در ایران و جهان پیش از این بارها خواستار حذف قانون سنگسار در ایران که تنها راه تضمین شده توقف همیشگی این مجازات همراه با شکنجه است شده اند.

طبق ماده ششم میثاق جهانی حقوق سیاسی و مدنی، که ایران نیز بدان متعهد شده است، مجازات اعدام در کشورهایی که هنوز این مجازات را از قانونشان حذف نکرده اند، تنها در مورد مهمترین جنایات قابل اعمال خواهد بود. این در حالی است که مجازات سنگسار یا رجم در قانون ایران برای افرادی صادر و اجرا می شود، که مرتکب زنای محصنه می شود.

با آزاد شدن کبرا نجار، حد اقل نه محکوم به سنگسار دیگر در زندانهای ایران به سر می برند.