حمله سازمان یافته به محمد خاتمی

نویسنده
نازنین کامدار

» نظام به مشارکت اصلاح طلبان احتیاج دارد یا نه

پس از آنکه محمد خاتمی طی اظهاراتی از عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس سخن گفت و درحالیکه در دومین روز ثبت نام از کاندیداهای مجلس نهم در تهران تنها 21 نفر برای ثبت نام به فرمانداری مراجعه کرده اند،  چهره های جریان راست حملات سازمان یافته ای را بر علیه خاتمی آغاز و وی را به “مدیریت اختلاف در اصولگرایان”، “کارفرمای روزنامه نگاران فراری” و… متهم کرده اند.

همزمان با این حملات، روزنامه رسالت، روزنامه محافظه کار متعلق به مرتضی نبوی در سرمقاله دیروز خود  به قلم امیر محبیان ضمن بررسی “دلایل عدم پذیرش شروط خاتمی از سوی نظام” نوشت «نظام قادر است بدون اصلاح طلبان انتخابات را با مشارکت مطلوب برگزار کند».

 موج حمله به خاتمی دیروز از سوی نمایندگان  مجلس آغاز شد و پرویز سروری، با متهم کردن خاتمی به “تفرقه افکنی” به خبرگزاری مهر چنین گفت: “جریان اصلاح طلب بدنبال مدیریت تفرقه میان اصولگرایان است. اصلاح طلبان بدنبال برگزاری مسابقه وزن کشی میان گروههای مختلف اصولگرا هستند. در این میان  خاتمی مدیریت تفرقه و تشتت میان اصولگرایان را برعهده دارد و اصلاح طلبان با موتور روشن اما چراغ خاموش در حال برنامه ریزی برای حضور در انتخابات آینده هستند”.

اسمائیل کوثری، یک نماینده راستگرای دیگر نیز مشابه همین مواضع را در مصاحبه با فارس اتخاذ کرده و درباره خاتمی گفته است: “افرادی که شرط و شروط می‌گذارند مثل آقای خاتمی، در حدی نیستند که بخواهند شرط و شروط بگذارند چراکه اول باید صداقت خود را به نظام نشان دهند و از فتنه برائت بجویند، از فتنه‌ای که قصد براندازی داشت. ما فتنه را در چارچوب براندازی می‌بینیم لذا باید ثابت شود که خاتمی برانداز نیست و بیاید آنها را محکوم کند اگر محکوم کرد عیبی ندارد، بگوید چه می‌خواهد و آن شورای نگهبان است که مجوز شرکت در انتخابات را به او بدهد یا خیر.اگر ایشان خودش را مدعی اصلاحات می‌داند این گونه نیست که مردم هم او را می‌پذیرند، اصل این است که باید ابتدا برادری خود را ثابت کند و از فتنه‌گران برائت بجوید. اما افرادی که اصلاح‌طلب بودند، البته من آن اصلاح‌طلب‌های دوم خردادی را هیچ گونه قبول ندارم و با آن تفکر مخالفم، اما برخی که اسم خود را اصلاح‌طلب گذاشتند و در جهت پیشرفت نظام قدم برمی‌دارند و چارچوب‌های نظام را پذیرفته‌اند و در فتنه نیز نقشی نداشتند، آنها می‌توانند در انتخابات شرکت کنند”.

حمیدرضا مقدم فر، معاون اجتماعی فرمانده سپاه پاسداران اما، پا را فراترگذاشته و حتی “اعلام نه لیست-نه تحریم” مورد اشاره خاتمی را هم به “فتنه گری” تعبیر کرده و در یادداشتی در مجله “پنجره”، نزدیک به علیرضا ذاکانی نوشته است: “سران جبهه اصلاحات، شامل جریان فتنه و اصلاح‎طلبان، به این نتیجه رسیده‎اند که امروز دیگر مورد اقبال عمومی مردم نیستند و اگر بخواهند تابلویی را تحت عنوان لیست اصلاح‎طلبی و مشارکت جبهه اصلاحات در انتخابات، به‎طور علنی بالا ببرند، به سختی شکست خواهند خورد؛ به‎دلیل آنکه در فتنه ۸۸ امتحان خوبی پس نداده‎اند و نیت اصلی آن‎‎ها برای مردم نمایان شده است و از این‎رو مورد نفرت مردم و واگرایی آن‎‎ها قرار گرفته‎اند؛ لذا در بررسی‎‎های خود به این نتیجه رسیده‎اند که اگر در این انتخابات به‎صورت تابلودار و علنی و آشکار، با عنوان اصلاح‎طلب حاضر شوند و شکست بخورند، آسیبی اساسی به جریان اصلاح‎طلبی وارد می‎شود”.

این مقام سپاه درباره انتخابات و موضع گیری خاتمی افزوده است: “امثال خاتمی نمی‎خواهند پرچم تحریم انتخابات را بلند کنند؛ چون می‎دانند که تحریم عنوانی ضد‎انقلابی و اپوزیسیونی است که استفاده از آن در محافل عمومی، ذهنیت منفی مردم به اصلاح‎طلبان را منفی‎تر می‎کند. آن‎‎ها عنوان تحریم را به‎کار نمی‎برند؛ ولی به ظاهر، می‎گویند تا زمانی که شرط‎‎ها محقق نشود، در انتخابات شرکت نمی‎کنیم. اما باید بدانند که هر دسته از اصلاح‎طلبان که انتخابات راعلنی یا غیر علنی تحریم کنند، پذیرفته‎اند که در کنار اپوزیسیون رسمی نظام قرار گرفته‎اند و طبیعتا باید انتظار داشته باشند که مردم و نظام آنان را حذف کنند. به‎عبارت دیگر، آن‎کس که انتخابات را تحریم می‎کند باید عواقب رفتار خود را بسنجد و بداند که از مدار قانونی بیرون رفته و خود را به‎عنوان یک جریان سیاسی خارج از جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است”.

اما سایت راستگرای جام نیوز در گزارشی مدعی شده است که روزنامه نگاران خارج از کشور از محمد خاتمی حقوق می گیرند.

این سایت برای مستدل نشان دادن ادعای خود، سخنان یک عضو گروه های سلطنت طلب در شبکه ای به نام “پارس” را مورد استناد قرار داده و نوشته است:” خود اپوزیسیون معترف است که زمانی که آقای خاتمی آمد بسیاری از روزنامه نویسان طرفدار وی که خارج از کشورند هنوز هم حقوقشان را از داخل کشور می گیرند. برخی از آن ها از حساب آقای خاتمی و از حساب آقای رفسنجانی در انواع و اقسام بانک ها در لندن حقوق ماهانه دریافت می کنند. در زمان خاتمی این ها در خیابان ها راه افتاده بودند. مردم این ها را به عنوان چهره موجهی می شناختند. این ها به مردم ایران می گفتند بروید به آقای خاتمی رأی بدهید به کسی که وعده های فریبنده به مردم می داد و در باغ سبز را در اوج بی عرضگی به مردم نشان داد”.

 از سوی دیگر امیر محبیان، از روزنامه نویسان وابسته به جناح راست،در سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان “چرا نظام شروط خاتمی را نمی‌پذیرد؟”،در توضیح علت نپدیرفتن شرایط خاتمی این نکات را برشمرد: “1.نظام، تخلف قانونی آشوبگران پس از انتخابات 88 را محرز می داند و عقب نشینی از مواضع خود را عقب نشینی از قانون می داند. 2.در شرایط بین المللی کنونی که در مواردی خواست بیگانگان برای عقب نشینی نظام از مواضع با شروط خاتمی تطابق پیدا کرده طبعا پذیرش این شرایط معنای خوبی برای نظام ندارد. 3.ایستادگی سران جریان سبز بر سر مواضع خلاف قانون امکان انعطاف از نظام را ستانده است. 4.بسیاری از عقب نشینی های سیاسی به صحت مواضع رقیب یا قدرت آنها در موازنه های سیاسی برمی گردد؛نظام نه به صحت مواضع جریان سبز قائل است و نه به قدرت آنها. 5.نظام قادر است بدون اصلاح طلبان انتخابات را با مشارکت مطلوب برگزار کند و نیازی اساسی به آنها احساس نمی کند”.