نقدی؛ مجری ادغام یا آن روی سگ نظام؟

نویسنده
مازیار رادمنش

» درباره سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی

بعداز ظهر روز یکشنبه دوازدهم مهرماه سال جاری، سردار سرتیپ محمدرضا نقدی به ریاست سازمان بسیج مستضعفین (نیروی مقاومت بسیج) منصوب شد.
در حکمی که از سوی سیدعلی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی برای وی صادر شده، آمده است: “بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده جنابعالی را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین  منصوب می‌کنم. همت و تلاش را بر ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور قوی ‌تر و سازمان‌یافته‌تر مردم به ویژه جوانان عزیز در صحنه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی قرار دهید و انتظارات گفته شده را با حرکت علمی و نو از جمله در بسیج اقشار، برآورده سازید.”
در این حکم که 4 روز پس از انتشار خبر برکناری حجت السلام طائب صادر شده، از ریاست پیشین سازمان بسیج نیز تشکر و قدردانی شده است. خبرگزاری مهر هم گزارش داد که با این انتصاب، حجت الاسلام حسین طائب، فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج به عنوان معاون اطلاعات کل سپاه منصوب و مشغول به کار شده است.
گفتنی است طی دو سال از آغاز فرماندهی سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری بر نهاد سپاه، تغییرات بسیاری در ساختار این نیرو انجام شده است. “تغییر ساختار در نیروی زمینی سپاه” یکی از موضوعاتی است که از آغاز طرح تغییر و تحول در سپاه پاسداران مورد بحث و بررسی قرار داشته و گویا در همین راستا قرار است سرانجام نیروی مقاومت بسیج برای هماهنگی بیشتر در نیروی زمینی سپاه ادغام شود. نیروی جدید، “نیروی مقاومت زمینی سپاه پاسداران” نام دارد و برای اقدامات لازم، ادغام و هدایت طرح، سردار نقدی انتخاب شده است. از سوی دیگر برخی منابع غیر رسمی گزارش دادند عدم موفقیت طائب در طرح آرام سازی کشور توسط نیروهای بسیج، دلیل استفاده از چهره ای خشن تر و نظامی در رأس یکی از بازوان پرتوان سپاه شده است و نه طرح ادغام بسیج با سپاه.
نقدی که برای اهالی رسانه و خبر چهره ای آشناست، از شاکیان روزنامه “زن” و “جامعه سالم” در پاییز سال 77 است. او همچنین از شاکیان روزنامه سلام بود و در ماجرای سرکوب جنبش دانشجویی تیرماه 78 به همراه ذوالقدر، حجازی و نظری، نقش موثری ایفا کرد. وی که در قطعنامه تحریمی 1803 (در ماه مارس 2008) شورای امنیت سازمان ملل از جمله موارد تحریم علیه ایران است، از سوی حامیان جنبش سبز به دخالت در انتخابات و سرکوب مردم با استفاده از نیروهای فشار و خودسر متهم شده است.

 

سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی کیست؟

محمدرضا ثمانی (نقدی) سال 1332 در شهر نجف عراق و در خانواده ای آخوند مسلک متولد شد. پدرش شیخ علی اکبر ثمانی از طلاب و روضه خوانان متوسط الحال شهر نجف بود. مادرش نیز عراقی الاصل بود و به همراه پدرش در شهر نجف مجاور بودند. خانواده ثمانی، 4 فرزند داشت که محمدرضا دومین فرزند خانواده است. کودکی و نوجوانی او در شهر نجف سپری شد. دوره دبستان و دبیرستان را در همین شهر گذراند و همزمان به دلیل علایق خانوادگی و آشنایی پدرش با علوم دینی نیز آشنا شد.