شورای حکام باید علیه ایران قطعنامه تصویب کند

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از مواضع نماینده آمریکا در آژانس

جوزف مک مانوس، نماینده ارشد ایالات متحده در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته ایالات متحده ممکن است مواضع دیپلماتیک سخت تری در قبال ایران در ماه های آتی در پیش بگیرد.

وی به جزئیات بیشتری اشاره نکرد اما اظهارات وی نشان می دهد که ایالات ممکن است با هیات مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی ویژه از پارچین لابی کند. آژانس مظنون است که ایران در پارچین دست به آزمایش چاشنی های انفجاری برای سلاح اتمی زده باشد. ممکن است ایالات متحده به دنبال تصویب قطعنامه ای انتقادی علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

انتقادات بین المللی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی از هفته پیش نسبتا کاهش پیدا کرد، در مذاکرات هفته پیش تهران به پیشنهادهایی که از سوی ایالات متحده و پنج قدرت جهانی دیگر ارائه شده بود روی خوش نشان داد. با وجودی که آن ها نگرانی خود را از غنی سازی ایران و بن بست در بازرسی ها اعلام کردند، اما شش قدرت جهانی از اتخاذ ادبیات سخت اجتناب و روز سه شنبه در بیانیه ای مشترکی خطاب به شورای حکام آژانس مذاکرات را “مفید” توصیف کردند.

اما روز چهارشنبه اظهارات مک مانوس در جلسه شورای حکام به طور غیر معمولی تند بود که نشان می دهد آن ها قصد دارند این پیام را بدهند که فشار ها علیه ایران به خاطر برنامه اتمی اش کاهش پیدا نخواهد کرد.

حتی بدون در نظر گرفتن چین و روسیه، مواضع کشورهای دیگر گروه 1+5 در مقابل ایران به طور سنتی نرم تر از واشنگتن است. مواضع مک مانوس بر این مهم متمرکز بود که از دیدگاه ایالات متحده ایران در انجام تعهدات بین المللی اش و کاهش نگرانی های جهانی در خصوص اینکه در پی سلاح اتمی است ناکام مانده است.

ایران هر گونه آرمان خواهی در خصوص سلاح اتمی را انکار می کند، اما این کشور که سال ها برنامه غنی سازی خود را مخفی کرده بود، با سرعت در حال گسترش آن است؛ امری که باعث افزایش سو ظن ها شده، به این معنا که ایران کمتر دنبال استفاده از رآکتور سوخت هسته ای و بیشتر در پی استفاده های دیگر همچون تولید مواد لازم برای ساخت کلاهک هسته ای است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین بر اساس ارزیابی هایی که عمدتا استوار بر اطلاعات ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای غرب اتحادیه اروپا است، مظنون است که ایران به طور مخفیانه روی ساخت سلاح های اتمی کار می کند.

تهران می گوید این اطلاعات ساختگی است و گفته است تا زمانی که بر سر جزئیات بازرسی با آژانس به توافق نرسد اجازه نمی دهد آژانس رسیدگی به این اتهامات را از سر گیرد؛ پیش شرطی که غرب آن را یک تاکتیک تاخیری می داند و رد می کند.

مک مانوس در جلسه مذکور همزمان به دو موضوع گسترش برنامه غنی سازی اورانیوم و سرباز زدن ایران از اعطای اجازه بازرسی از سایت ها به آژانس پرداخت. او گفت: “ما به شدت از آنچه ظاهرا تعهد محکم ایران به فریب کاری و تاخیر است نگران ایم، ایران تصمیم گرفته است که اقدامات تحریک آمیزی بیشتری انجام دهد.”

او همچنین خواستار بازرسی های ویژه آژانس از ایران یا تصویب قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام در آینده شد.

منبع : واشنگتن پست – 6 مارس