نماینده مجلس: برای رفع محدودیت خروج از کشور زنان وارد عمل می شوم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با روز می گوید  “با همکاری نمایندگان مردمی و حامی منافع ملت” در جهت رفع خلا قانونی و محدودیت زنان برای خروج از کشور وارد عمل خواهد شد. 

کمال الدین پیرموذن هرچند اشاره می کند “ممکن است این مساله مورد اقبال صد در صد نمایندگان مجلس قرار نگیرد” اما امیدوارست با تغییر نگرش و رفع خلا قانونی مشکل رفع شود.

محدودیت زنان برای خروج از کشور که براساس قوانین ایران منوط به اجازه همسر است، پس از آن خبرساز شد که نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران از همراهی این تیم در جام ملت های آسیا باز ماند. او اعلام کرد که همسرش مانع همراهی او با تیم ملی شده. کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در این مورد می گوید: “حق شهروندی این کاپیتان ارزشمند تیم فوتسال بانوان ایران ایجاب می کند که نمایندگان مجلس در جهت اعطای حقوق شهروندی این عزیز با توجه به خلا قانونی که موجود است وارد عمل بشوند و بنده حتما با همکاری نمایندگان مردمی و حامی منافع ملت که بی تردید با اعطای حقوق همه هموطنان ایران رشید اسلامی حاصل می شود وارد عمل می شویم”.

او می افزاید: “من به لحاظ قسمی که در شروع کار مجلس در برابر قرآن مجید سوگند یاد کردیم خودم را در خصوص بها دادن به قانون اساسی این آرمان امام راحل و دلسوزان نظام موظف می دانم. اختیار قانون اساسی هم حتما در جهت اعطای شهروندی به این عزیز است تا این گونه مسائل پیش نیاید. البته استنباط من این است که غیر از خلا قانونی، برخورد سلیقه ای شوهر هم بوده که امیدوارم با تغییر نگاه و تغییر نگرش و رفع خلا قانونی، نمایندگان یار بانوان ورزشکار قهرمان کشور در همه عرصه ها باشند.”

می گویم : شما می گویید خلا قانونی اما براساس قانون که به گفته خانم مولاوردی مصوب سال ۵۱ - ۵۲ است زنان برای خروج از کشور نیازمند اجازه شوهر هستند و… عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس می گوید: “من عرض کردم اگر انشالله روحیه اقتدارگرایی همکاران اجازه دهد خلا قانونی در خصوص حل مشکل این خانم و امثال این خانم را در هزاره سوم که عدالت ایجاد می کند یکسو و یکجانبه فقط به شوهر  نگاه نکنیم و این حق را برای همه آحاد ملت، خانم ها و آقایان بدهیم. خلا قانونی در رفع اصل مشکل را عرض کردم. استنباط من این است که در هزاره سوم این منسوخ شده و افکار عمومی از ما طالب این است که این حق را به این خانم و امثال او بدهیم. این حق مسلم بانوان است. من نمی گویم صد در صد مورد اقبال نمایندگان مجلس قرار می گیرد اما طرح موضوع، یک پیش نیاز است و باعث می شود در کانون توجه همه صاحب منصبان قرار بگیرد”.

او می افزاید احتمال این هم است که “دولت خودش وارد عمل شود و با اهرم های مختلف این حق را در اختیار بانوان قرار دهد”.

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اعلام کرده است که بیش از ۱۰۴۰ ایمیل در این خصوص دریافت کرده‌ که به موضوع عدم امکان خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر به عناوین مختلف اعتراض می‌کند.

او با اشاره به ماده ۱۸ قانون گذرنامه به خبرگزاری ایسنا گفته است”:در این ماده قانونی که مصوب سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ است، آمده که زنان برای خروج از کشور نیازمند اجازه همسر هستند. تا زمانی که این قانون اصلاح نشود به دنبال استثناها خواهیم گشت تا حداقل زنان علمی و ورزشکاران بتوانند به کنفرانس‌ها و میادین بین‌المللی بروند.”

وی پیش بینی کرده که به زودی این قانون اصلاح شود و گفته: “بانوان امروز و خانواده و جامعه امروزی متحول شده است و به هیچ عنوان قابل مقایسه با سال ۱۳۵۲ نیست.”

همزمان نامه ای با بیش از یازده هزار امضا خطاب به الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی منتشر شده که در آن امضاکنندگان با اشاره به محرومیت نیلوفر اردلان از امین زاده خواسته اند “با توجه به مسئولیت خود به عنوان معاون حقوقی ریاست جمهوری، برای لغو نیاز به اذن شوهر برای خروج زنان از کشور در ماده ۱۸ و۱۹ قانون گذرنامه که آنان را در زمره افراد صغیر و محجور قرار داده است، تلاش کنید تا قانون، زمینه ساز نقض اصل برابری زنان و مردان مندرج در قانون اساسی، نباشد”.

نیلوفر اردلان در مصاحبه با نشریه چلچراغ اعلام کرده است که همسرش در ازای پاسپورت و دادن اجازه  خروج از کشور و همراهی با تیم ملی از او “چیزهای دیگری” میخواسته: “سر بازی های گوانگ جو آقای توتونچی به من گفت ثابت کن زندگی را دوست داری و مهرت را ببخش. من هم مهرم را بخشیدم. حالا سر بازی های آسیایی مالزی ایشان از من بهای دیگری خواست. ایشان به من گفت بقیه بهای یک زن را ببخش تا من پاسپورت را به تو بدهم. نفقه و اجرت المثلی که به زن تعلق می گیرد و من احساس کردم که دیگر به عنوان یک زن در معرض توهین قرار گرفته ام. یک روزی این ماجرا و فوتبال برای من تمام می شود یا همین امروز تمام می شود. حداقل حقم را به عنوان یک زن بگیرم.”

مهدی توتونچی، همسر نیلوفر اردلان که از خبرنگاران و مجریان ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی است پیشتر در تماس روز گفته بود که به خاطر فرزندش با سفر همسرش مخالفت کرده و او به این دلیل که فرزندش در روز اول مدرسه به حضور مادرش نیاز دارد حاضر به اعلام رضایت برای تمدید پاسپورت همسر ورزشکارش نشده است.

پیش از این فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و رئیس و موسس فدراسیون اسلامی ورزش زنان در مصاحبه با روز با تبعیض آمیز خواندن قانون مربوط به محدودیت زنان برای خروج از کشور گفته بود: “قوانینی که اجازه می دهد مرد به تنهایی و برای زن تصمیم بگیرد کاملا ضد زن و حتی مغایر اسلام است و باید تغییر یابند.”

براساس بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه صدور گذرنامه برای زنان شوهردار منوط به موافقت کتبی شوهر است و براساس ماده ۱۹ این قانون مرد می تواند حتی بعد از اعلام رضایت و صدور گذرنامه برای زن، با مراجعه به اداره گذرنامه جلوی سفر و خروج زن از کشور را گرفته و او را ممنوع الخروج کند.

فائزه هاشمی سپس به شروط ضمن عقد اشاره کرده و آن را تنها یک مسکن و نه راه حل دانسته بود. شروط ضمن عقد براساس ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی به عنوان ابزاری قانونی برای زنان در جهت رسیدن به برخی حقوق خود عنوان می شود. یکی از مسائلی که در این شروط وجود دارد گرفتن حق اختیار خروج از کشور توسط زن است. مهدی توتونچی به روز گفته بود که نیلوفر اردلان موقع ازدواج این شروط را از او مطالبه نکرده.

اما به گفته فائزه هاشمی “شروط ضمن عقد مطلق نیست یعنی اگر مرد موافق باشد امضا می کند یعنی مثل قانون نیست که حتما اجرا شود. یک اختیاری است که به مرد داده شده که اگر بخواهد امضا می کند و نخواهد هم که هیچ. ان هم باز این مرد است که برای زن تصمیم می گیرد که این شروط را امضا بکند یا نکند و آن چیزی که حق و حقوق زن است را به او بدهد یا ندهد. یعنی خود شروط ضمن عقد هم هرچند به نظر من خوب است اما اگر ماهیت و فلسفه اش را نگاه کنید باز می بینید که تقویت حقوق تبعیض آمیز برای مرد است و آن قدرت مطلقی که برای مرد در زندگی زناشویی داده شده. این هم درست نیست قانون باید برابر باشد، زن و مرد برابر هستند و ارزش ترین با تقواترین است نه مرد”.