تکرار تجربه ممنوع الخروجی در فرودگاه

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» از خروج عبدالله مومنی جلوگیری شد

amomeni753.jpg

 

 

 

روز جمعه با توقیف گذرنامه عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران، از خروج وی از کشور جهت شرکت در نشست سالانه سازمانهای حقوق بشری آسیا و اقیانوسیه که از امروز در کوالالامپور شروع بکار خواهد

کرد، جلوگیری به عمل آمد.

 

عبدالله مومنی، به نمایندگی از سازمان دانش آموختگان ایران، به این نشست دعوت شده بود تا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به سخنرانی بپردازد. نمایندگانی از کانون مدافعان حقوق بشر و سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم به نمایندگی از نهادهای مدنی مدافع حقوق بشر در ایران، به این مجمع دعوت شده بودند که توانستند تهران را به قصد کوالالامپور ترک کنند.

کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران طی نامه ای سرگشاده خطاب به نمایندگان شرکت کننده در این نشست راجع به ممانعت از خروج عبدالله مومنی نوشته است: “مطابق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران، تنها زمانی می توان مانع از خروج یک شهروند ایرانی از کشور شد که به موجب یک قرار قضایی، فرد متهم فقط برای مدت شش ماه از خروج از کشور منع شده باشد. با این حال، هیچگاه چنین قرار قانونی علیه آقای عبدالله مومنی در هیچ دادگاهی صادر نشده است”.

 

در ادامه این بیانیه می خوانیم: “در سال گذشته هنگامی که آقای مومنی به عنوان یکی از فعالان سرشناس جامعه مدنی ایران قصد سفر به آمریکا جهت حضور و سخنرانی در یکی از دانشگاه های این کشور را داشت، ماموران امنیتی،

گذرنامه ایشان را بدون ارائه هرگونه حکم قضایی توقیف کرده و از آن زمان تاکنون بدون دلیل قانونی از تحویل گذرنامه خودداری می ورزند و با ایجاد یک روند کاذب اداری عملا این فعال مدنی را از حقوق شهروندی خود محروم

ساخته اند”.

 

در بخش دیگری از بیانیه ادوار تحکیم وحدت آمده است: “ هرست موارد نقض نظام مند و سیستماتیک حقوق بشر در ایران فهرستی بلند وشامل موارد متعدد است، وقایعی که خلاصه ای از آنها در گزارش نمایندگان تشکل های غیردولتی مدافع حقوق بشر ایرانی -ارائه شده به آن نشست- قابل ملاحظه است. اما اگر درپی موردی عینی و شاهدی بی واسطه برای اثبات نقض حقوق بشر در ایران هستید، ممانعت از خروج نماینده سازمان ما و دیگرفعالان حقوق بشر ایرانی از کشور، سندی آشکار در این مورد است”.

 

در قسمت پایانی بیانیه هم آمده است: “کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) از کلیه تصمیم گیرندگان در سیزدهمین کنفرانس سالیانه (ای پی اف) می خواهد که ضمن اعتراض و محکوم کردن ممانعت

از حضور نماینده این سازمان در نشست خود، هرگونه تصمیم گیری در مورد عضویت نهادهای وابسته به حاکمیت در آن نهاد بین المللی را بر اساس چنین حقایق آشکاری، به انجام رسانند”.

 

در همین حال، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل که تشکل متبوعش هم در این نشست حضور دارد، ضمن انتقاد از اجازه نیافتن عبدالله مومنی برای خروج از کشور، به خبرنگار ادوار نیوز گفت: “متاسفانه در روز جمعه از خروج عبدالله مومنی یکی از مدعوین این اجلاس جلوگیری شده است. چنین روشهایی با قوانین داخلی ایران از جمله آیین دارسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در تناقض است، و هیچ کس را نمی توان بنابر ادعاهای واهی ممنوع الخروج کرد”.

شیرین عبادی در ادامه افزود: “در اجلاس مالزی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کشورهایی مانند عراق و افغانستان نیز حضور دارند و جلوگیری از حضور نماینده یک سازمان سیاسی خوشنام در دفاع از حقوق بشر قطعا بازتاب گسترده ای در این اجلاس خواهد داشت و این امر به سود دولت ایران نخواهد بود”.

برنده جایزه صلح نوبل، در خاتمه گفت: “قطعا هزینه حضور آقای عبدالله مومنی در این اجلاس کمتر از هزینه ممانعت از شرکت وی در این اجلاس حقوق بشری است و امیدواریم ماموران قضایی با عملکرد خود بیش از این حیثیت ایران در نزد این نهادها را به خطر نیاندازند و زمینه محکومیت ایران برای چهارمین بار در سازمان ملل به دلیل وضعیت حقوق بشر را فراهم نسازند”.

 

در این نشست به نمایندگی از کانون مدافعان حقوق بشر، “اسماعیل زاده” و شیرازی” و به نمایندگی از سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان “امید بیگ زاده” حضور دارند.