قاتل نرودا؛ سرطان یا پینوشه؟!

نویسنده

» پنجره

 دولت شیلی تایید کرده است احتمالا مرگ پابلو نرودا، شاعر شیلیایی برنده‌ی جایزه نوبل به کودتای نظامی که ژنرال «آگوستو پینوشه» را به قدرت رساند، ربط دارد. روز پنجشنبه وزارت کشور شیلی بیانیه‌ای صادر کرد و سندی را که تاریخ آن مارس ۲۰۱۵ است و در روزنامه «ال‌پایس» اسپانیا چاپ شده، ضمیمه‌ی این بیانیه کرده است. در این بیانیه آمده است: «احتمال دارد که عامل سوم مرگ نرودا را رقم زده است.»

نرودا ، شاعر شعر‌های عاشقانه، عضو حزب کمونیست و دیپلمات کشور شیلی بود، هم‌چنین او دوست صمیمی رییس‌جمهور مارکسیست این کشور «سالوادور آلنده» بود. سالوادور آلنده که مخالفان زیادی در شیلی داشت خودکشی را به روبه‌رو شدن با نظامیانی که کودتای سپتامبر ۱۹۷۳ را رقم زدند، ترجیح داد. نرودا ۶۹ سال داشت و دچار سرطان پروستات بود. کودتای نظامی، تعقیب ‌و گریزها و هم‌چنین خودکشی آلنده، نرودا را دچار بیماری روانی کرده بود. بنابراین نرودا تصمیم گرفت خود را تبعید کند تا بتواند صدای تاثیرگذاری علیه دیکتاتوری شود. اما درست یک روز قبل از مهاجرت، او را با آمبولانسی به کلینیک سانتا ماریا سانتیاگو بردند تا بیماری سرطان و دیگر ناراحتی‌هایش تحت نظر قرار بگیرد. گزارش رسمی حاکی از آن است که نرودا ۲۳ سپتامبر مرگ طبیعی داشته است.

اما افرادی که به مرگ نرودا شک داشتند، ادعا کردند دیکتاتوری پینوشه در مرگ این شاعر دست داشته است. موضوع مرگ نرودا آنقدر بحث‌برانگیز شد که سال ۲۰۱۳ جسد او را برای بررسی و پژوهش از قبر بیرون کشیدند. در آزمایش‌ها وجود سم تایید نشد اما خانواده‌ی نرودا و «منوئل آرایا» راننده‌ی او این آزمایش‌ها را کافی ندانستند. آرایا ادعا می‌کند ماموران رژیم پینوشه به شکم این شاعر موادی را تزریق کردند و مرگ او را رقم زدند. تابه‌حال استخوان‌های این شاعر در شیلی، امریکا، اسپانیا و سوییس بررسی و معاینه شده‌ است. نوامبر ۲۰۱۳ کارشناسان حقوقی اعلام کردند هیچ نشانه‌‌ای مبنی بر مسموم شدن این شاعر وجود ندارد، گرچه بررسی‌ها هنوز تمام نشده‌اند. دولت شیلی ژانویه امسال دوباره پرونده‌ی او را باز کرد و دستور داد آزمایش‌های جدیدی برای پیدا کردن آسیب‌های پروتیینی که عاملان شیمیایی به وجود‌آورند‌ه‌اش هستند روی جسد نرودا انجام دهند. یک ماه بعد از آن وقتی هیچ نشانه‌ای از مسمومیت در بدن او کشف نشد، قاضی این پرونده «ماریو کاروزا» حکم خود را اعلام کرد. او دستور داد جسد نرودا باید به آرامگاهش که روبه‌روی خانه‌ی ساحلی‌ محبوبش است، بازگردد. ماه ژوئن تیم کارشناسان سه نوع پروتیین در بدن او پیدا کردند. سرطان پروستات نرودا وجود دو نوع از این پروتیین‌ها را توجیه می‌کند اما هنوز توضیحی برای وجود پروتیین نوع سوم وجود ندارد.

منبع: کافه سه پنج