داور جشنواره کن در اوین

نویسنده

» کوریه انترناسیونال و پناهی، قبادی و کیارستمی

آخرین فیلم عباس کیارستمی، “رونوشت برابر اصل”، برای جشنواره کن ۲۰۱۰ انتخاب شده است. از سوی دیگر، جعفر پناهی که به عنوان عضو افتخاری هیأت داوران این جشنواره برگزیده شده، از زمان بازداشت [اول مارس] تاکنون در زندان اوین تهران بسر می برد.

عباس کیارستمی، فیلمساز ایرانی [برنده نخل طلایی ۱۹۹۷ برای فیلم طعم گیلاس] یکی از معدود کارگردانان بزرگی است که امسال در رقابت های رسمی جشنواره کن شرکت خواهد کرد. او فیلم “کپی برابر اصل” با بازی ژولیت بینوش را ارائه خواهد کرد. این فیلم به طور کامل در ایتالیا برداشته شده. این اولین باری است که این کارگردان خوشنام ایرانی فیلم خود را در خارج از ایران ساخته است. او در فیلم “شیرین” که ۲۰ ژانویه به روی اکران رفت، به قدردانی و تمجید از بازیگران زن سینمای ایران و فرهنگ پارسی پرداخت.

آیا کیارستمی پس از فیلم “کپی برابر اصل” کشور خود را ترک خواهد کرد؟ مسؤولان جمهوری اسلامی از همان زمان برداشت سکانس های فیلم اعلام کردند که این فیلم در ایران اجازه اکران نخواهد یافت. البته به نوشته “تهران تایمز”، مقامات جمهوری اسلامی از حضور این هنرمند در جشنواره کن اظهار خشنودی کرده اند.

زمانی که بزرگ ترین سینماگر ایرانی با قیچی سانسور روبروست، آیا می توان سینماگران ایرانی را ملامت کرد که چرا از کشور خارج نمی شوند؟ در ماه دسامبر، بحثی میان بهمن قبادی، کارگردان “گربه های ایرانی” و عباس کیارستمی پیش آمد. بهمن قبادی طی نامه ای سرگشاده که در سایت های بسیاری منتشر گردید، شیوه کار کیارستمی را مذمت کرد و گفت که او در این زمینه چندان نسبت به دغدغه های اجتماعی احساس تعهد نمی کند و فیلم هایش از مشکلات واقعی جامعه ایران به دور است. قبادی پس از ساخت آخرین فیلمش در زیرزمین های تهران مجبور به ترک کشورش شده است.

این اتفاق کوچک که بین دو فیلمساز مشهور و دو دوست افتاده، به خوبی نشان می دهد که موضع گیری هنرمندان ایرانی در برابر حکومت فعلی تا چه حد مشکل شده است. بسیاری از آنان این خطر را متحمل شدند و جشنواره سینمایی فجر را که در اواخر ژانویه برگزار می شود تحریم کردند. برخی دیگر، مانند شیرین نشاط یا جعفر پناهی، تابستان گذشته با نماد سبزرنگ در مراسم مونترال کانادا حاضر شدند. بی شک حمل این سلاح نرم باعث شده تا او امروز بهای آن را در زندان اوین بپردازد. درحالی که دولتمردان جمهوری اسلامی پناهی را به ساخت یک فیلم غیرقانونی متهم کرده اند، او امسال به عنوان عضو افتخاری هیأت داوران جشنواره کن که بین ۱۳ تا ۲۵ مه برگزار می شود انتخاب شده است.

 

منبع: کوریه انترناسیونال، ۲۰ آوریل