کابوس هواپیمای بدون سرنشین؟

نویسنده
کریستین ساینس مانیتور

» گزارش کریستین ساینس مانیتو از نمایش پهباد ایران

ایران از نمونه ایرانی هواپیمای بدون سرنشین ساخته شده از روی اصل آمریکایی که در اواخر سال ۲۰۱۱ سرنگون کرد، پرده، برداری کرد با این ادعا که جعبه اسرار آن را گشوده و قابلیت های تسلیحاتی تازه ای هم به آن افزوده است.

خبرگزاری فارس گزارش داده که هر چند نسخه ایرانی هواپیمای آر کیو -۱۷۰ آمریکایی کوچکتر از اصل آن است ولی دارای “قابلیت هایی برای حمله به ناوهای جنگی آمریکایی، در هر نوع نبرد احتمالی، را خواهد داشت.” این داستان به عناوین روزنامه های ایران تبدیل شده است: “کابوس آمریکا به تحقق پیوست.” تلویزیون دولتی فیلم هایی را نشان داده است که در آن آنچه گفته شده یک ناو جنگی آمریکایی در خلیج فارس است توسط هواپیمای بدون سرنشین ایرانی فیلم برداری شده است.

نسخه ایران پهباد (هواپیمای بدون سرنشین) در نمایشگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه به نمایش گذاشته شد که در آن آیت الله خامنه ای ، رهبر ایران هم حضور داشت و توضیحات مربوط به این سیستم را شنید. او این روز را یک روز”شیرین” توصیف کرد.

یک افسر سپاه پاسداران گفت این هواپیمای تولید شده “به زودی پرواز آزمایشی خود را انجام خواهد داد.” امیر علی حجازی، رئیس بخش هوا- فضای ایران گفت ایران روی دو مدل دیگر از این هواپیما کار می کند.

به مهندسین سپاه پاسداران دستور داده شده بود تا هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را مورد مهندسی معکوس قرار دهند. این هواپیما در حال انجام ماموریتی از سوی سازمان سیا در مورد سایت های نظامی و هسته ای ایران بود که تقریبا بدون آسیب توسط ایران به زمین نشانده شد. ایران با شور و وجد فراوان این پیروزی را جشن گرفت و ادعا کرد آن را در یک “شبیخون الکترونیک” به دست آورده است؛ چیزی که نشان دهنده توانایی فنی ایران بود.

یک از افسران هوا- فضای ایران گفت “به این صورت بود که پروژه هواپیمای بدون سرنشین ایران کلید خورد.” وی گفت: “برای رسیدن به این هدف ما از الگوی کوچکتری استفاده کردیم که ارزان تر و ساده تر است. ما آزمایشات زمینی را در مورد آن انجام دادیم و پس از این نمایشگاه به آزمایش هوایی آن می پردازیم.”

وی گفت: “ما نمی دانستیم دنبال چه اطلاعاتی بگردیم. چند مورد در زمینه برنامه ها و گذرواژه ها وجود داشت که به یازی خداوند حل شد.” وی گفت کلیه اطلاعات ویدیویی به دست آمده از هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بازیابی شده است.

مقامات آمریکایی گفته اند که ایران قادر به نسخه برداری از پهباد و سیستم ها رادار گریزی و سایر مشخصات فنی آن نیست، ولی این کار با کمک فناوری روسیه و چین عملی به نظر می رسد. ایران اغلب ادعای داشتن فناوری پیشرفته نظامی را کرده است ولی در عمل بسیاری از آن ها نتوانسته است با کیفیت مورد نظر مورد بهره برداری قرار گیرند.

خامنه ای در نمایشگاه گفت درس های این نمایشگاه - که موشک “یا علی” با برد ۷۰۰ کیلومتر هم در میان آن به نمایش گذاشته شد - آن است که مهندسین ایرانی توانا هستند.

یک مهندس ایرانی که مسئول شناسایی رمز مکان یابی پهباد بوده است به کریستین ساینس مانیتور گفت ایران سیستم جی پی اس پهباد را به تدریج منحرف کرده است و آن را به عوض افغانستان در ایران فرود آورده است. چند ماه پیش ارتش آمریکا بودجه ۴۷ میلیون دلاری را برای یافتن راه های جایگزینی سیستم های آسیب پذیر جی پی اس اختصاص داد.

دولت آمریکا و نهادهای اطلاعات گفته اند که پهباد آر کیو - ۱۷۰ توسط ایران ربوده نشده است بلکه سقوط کرده است. وجود این پهباد هیچگاه به صورت رسمی تائید نشد تا اینکه ایران آن را در تلویزیون دولتی به نمایش گذاشت.  

مهندسین ایرانی اطلاعات پهباد را بازیابی کردند و متوجه شدند که ۱۳ ماموریت توسط آن در پاکستان و افغانستان انجام شده است. در اولین نمایشی که از این پهباد در تلویزیون انجام شد محفظه حسگر ها و دوربین آن آسیب دیده بود. لیکن در نمایشی که بعدا انجام شد این عناصر با پرچم و شعارهای ضد آمریکایی پوشانده شده بود.

منبع: کریستین ساینس مانیتور - 12 مه