گلشیفته فراهانی و یک سناریوی بزرگ تر

نویسنده
پرستو سپهری

» بحث امنیت ملی به سینما رسید

گلشیفته فراهانی، این روزها به “مسئله امنیت ملی” تبدیل شده است. خبرهایی که در مورد او منتشرمی شودـ در حالیکه سه سال است خارج از ایران زندگی می کند ـ چند برابر کل حجم اخبار و اطلاعات منتشر شده درباره او در دوران بازیگری اش در ایران است. این بازیگر جوان اما در همین روزها از فرش قرمز کن گذشت و گفت دیگر نشانی از ایران ما باقی نمانده.در برابر حسن عباسی، نظریه پرداز دولتی هم مشت هایش را گره کرد و گفت: سناریوی بزرگ تری طراحی شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که گلشیفته فراهانی در فیلمی هالیوودی به نام “پیکره دروغ ها” بدون هیچ حاشیه و جنجالی و در سکوت خبری بازی کرد و این سکوت تا قبل از اکران فیلم نیز ادامه داشت.

خبر بازی گلشیفته در فیلمی  به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی لئوناردو دی کاپریو و راسل کرو، دو ستاره مطرح هالیوودی، همزمان با شروع به ساخت فیلم “درباره الی” به تدریج در مطبوعات ایرانی منتشر شد.

این خبر با توضیحاتی در خصوص حجاب داشتن گلشیفته در این فیلم،  برای علاقمندان سینما به عنوان حضور یک بازیگر ایرانی در سینمای هالیوود جذاب بود.

 از اواخر تولید فیلم “درباره الی” اما این هنرمند جوان به تدریج با حملات مختلف رسانه های حکومتی رو به رو شد و عاقبت با پایان رسیدن این فیلم ایران را ترک کرد. وی بعد ها گفت که در طول ساخت این فیلم بارها برای ارائه توضیحاتی در خصوص بازی در این فیلم احضار و بازجویی شده و مورد توهین قرار گرفته است؛گذرنامه او نیز برای مدتی توقیف  شد.

در زمان اکران فیلم درباره الی در جشنواره فیلم فجر و به فاصله چند روز بعد از آن در جشنواره فیلم برلین، گلشیفته  از ایران خارج شد.

در چنین شرایطی بود که مدیران سینمایی در صدد بازگرداندن گلشیفته بر آمدند. جواد شمقدری هم طی مصاحبه ای اعلام کرد منعی برای فعالیت و بازگشت گلشیفته وجود ندارد.

ابراهیم حاتمی کیا هم برای بازگشت گلشیفته واسطه شد و شرایط را جوری فراهم کرد که او هنگام عبور از فرش قرمز جشنواره برلین با حجاب حاضر شود؛ اما این آخرین حضور با حجاب گلشیفته در سینمای ایران و در مراسمی رسمی بود.

گلشیفته در خارج از کشور به تقویت توانمندی های مورد نیاز برای حضور در عرصه های هنری پرداخت. اودر مدت کوتاهی زبان فرانسه  را هم مانند انگلیسی آموخت و همزمان با تهیه کنندگان و تولید کنندگانی در اروپا و هالیوود آشنا شد و دوباره نام وی بر سر درسینماها ظاهر شد اما این بار با فیلم هایی به زبان انگلیسی و فرانسه.

بازی او در فیلم “اگه بمیری می کشمت “ساخته کارگردان کرد تبار”هینر سلیم”، با استقبال نسبتا مناسبی در فرانسه مواجه شد، و اینک آخرین حضور سینمایی او در فیلم “خورشت آلو با مرغ” ساخته مرجان ساتراپی، کارگردان فیلم پرسپولیس، باز نگاه ها را متوجه وی کرده است.

حضور در فیلم کارگردان مشهور اسپانیایی رولند ژافی با عنوان “جای اژدها” و حضور در فیلمی کوتاه به کارگردانی یک کارگردان جوان فرانسوی و نیز حضور در فیلمی آمریکایی  به کارگردانی رشید بوشارپ، کارگردان فرانسوی با عنوان just a like women کارنامه کاری فعلی گلشیفته فراهانی را تشکیل می دهد.

علاوه بر این گلشیفته بعد از حضور در خارج از کشور به فعالیت در زمینه موسیقی روی آورد. او که سال ها پیش در گروه “کوچ نشین” به صورت گمنام و ناشناخته به عنوان خواننده فعالیت می کرد  طی این چند سال در آلبوم و کنسرتی مشترک با محسن نامجو روی صحنه رفت و نیز کنسرت کوچکی هم با گروه کوچ نشین در فرانسه برگزار کرد.ترانه ای هم با آهنگسازی اسفندیار منفرد زاده به نام “سکوت”  و نیز ترانه ای را با الهام از ملودی ترانه نامدار “مراببوس ” در همراهی با جوانان ایرانی خواند و اجرا کرد.

اما رسانه های حکومتی به ویژه سایت های همراه دولت هرگونه خبر مربوط به گلشیفته را به دقت رصد و به فاصله اندکی از وقوع عینا منتشر می کنند. گفتنی اینکه بخش قابل توجهی از اخبار کاری و حرفه ای مرتبط با گلشیفته به همراه عکس های وی، عینا منتشر می شود؛ البته بجز آخرین عکس ها که دچار ترمیم های “فتو شاپی” می شوند

 

گل شیفته در رسانه های حکومتی

در ادامه این مطلب نگاهی داریم به بخشی از اخبارمنتشر شده در باره گلشیفته فراهانی در طول این چند سال .  

این بخش را باخبرگزاری ایرنا شروع می کنیم که به عنوان خبرگزاری رسمی دولت مرجعی است برای دیگر رسانه های حکومتی. آخرین خبر ایرنا در مورد گل شیفته که سایت الف  هم آن را باز نشر داده خواندنیست.

 سایت الف با ارائه قرائتی  ویژه از کشف حجاب گلشیفته فراهانی، این اقدام وی را کمی زود و عجولانه توصیف کرده و نوشته  بهتر بود این کار پس از اقامت چندساله در امریکا صورت می گرفت.

سایت الف وابسته به احمد توکلی روز سه شنبه با انتشار مطلبی تحت عنوان “این مطلب سیاسی نیست” که به عنوان مطلب اصلی سایت نیز انتخاب شده، ضمن تاکید بر اینکه انتخاب نوع پوشش حق گلشیفته فراهانی است، نوشت: “بعد از اینکه خانم گلشیفته فراهانی در خارج از کشور بدون حجاب در مقابل دوربین ها ظاهر شد، بحث هایی را برانگیخت که نتایج روشنی را به بار نیاورد. قطعاً هر شخص اعم از پیر و جوان، یا زن و مرد، می تواند با هر سر و وضعی که مایل است، در انظار عمومی ظاهر شود(!)اما قطعاً هرکس حدی برای این پوشش دلبخواهی در نظر می‌گیرد که بعدها برایش تولید دردسر نکند(!)”

سایت الف پس از آنکه با زود هنگام دانستن کشف حجاب گلشیفته فراهانی، استدلال کرده که اگر او پس از سالیانی زندگی در غرب کشف حجاب می نمود از وی پذیرفته بود، چنین نوشته: “محتمل است غربی‌ها، یک زن ایرانی را که در غرب زندگی می‌کرده و طی سالیان دراز زندگی در غربت، پوشش زنان غربی را اختیار کرده است بپذیرند(!) اما از زن اصیل ایرانی که در ایران و بنابر فرهنگ اصیل ایرانی زندگی می‌کند، نمی پذیرند که با یک سفر به غرب، چندان زیر و رو شود که شیوه لباس پوشیدنش، از نحوه پوشش زنان غربی قابل تشخیص نباشد.”

این سایت سپس با تئوریزه کردن نسبیت فرهنگی بدون توجه به مبانی دینی حجاب، سنت اسلامی را در کنار سنت غربی نشانده و افزوده:“هر سنتی در ذات خودش کامل است، اما اگر با سنتی از فرهنگ دیگر مقایسه شود، قطعاً ناقص به نظر خواهد رسید. چنان که سنت آن فرهنگ نیز اگر در مقایسه با سنت ما قرار گیرد، ناقص به نظر خواهد آمد.زن شرقی هم که در شرقیت خود کامل است، اگر بخواهد مانند زن غربی باشد، سخت مفلوک به نظر خواهد رسید… بر همین سیاق، از زن شرقی شرقیت انتظار می‌رود و از زن غربی غربیت.”

در ادامه خبرسازی ها در مورد گل شیفته فراهانی، سایت جهان، نزدیک به مراکز نظامی ـ امنیتی با زیرذره بین قراردادن فیلم “اگه بمیری می کشمت” روی موضوع حجاب متمرکز شد و اینچنین خبررسانی کرد :

گلشیفته فراهانی در این فیلم نقش اول زن را بازی می کند. او در این فیلم در نقش “سیبا” دختری کرد تبار بازی می کند که بعد از مرگ نامزدش در پاریس سرگردان می شود. فیلم در حال نمایش دو فرهنگ افراد مهاجر کرد و فرانسویان است و به همین سبب گلشیفته فراهانی در این فیلم به دو زبان کردی و فرانسه حرف می زند.

این سایت در ادامه به نقل از کارگردان می نویسد:

 این فیلم قصد دارد معضل فرهنگ های بیگانه در کشور میزبان و مشخصا فرانسه را نشان دهد و به سنت های پیچیده و متکلفانه جوامع سنتی پرداخته و کارگردان تلاش کرده است با تکیه بر استعاره های مختلف این سنت ها را از نظر خود به چالش بکشد.

این سایت در ادامه از نوع حجاب گلشیفته فراهانی انتقاد کرده است.

جهان نیوز  در یکی دو سال اخیر منبع خبری شده و  بسیاری از سایت های خبری مجازی یک نفره  به نقل از این سایت به فاصله کوتاهی خبر ها را بازنشر می دهند.

این نشریه در خرداد ماه امسال هم و بعد از برگزاری یک کنسرت کوچک توسط یک گروه جوان ایرانی روی یک کشتی  در پاریس اینگونه نوشت:

گلشیفته فراهانی، در جدیدترین اقدام جنجالی اش به خوانندگی با یک گروه ایرانی روی آورده است. وی با سه پسر ایرانی که گروهی به اسم “کوچ نشین” را تشکیل داده‌اند، همراه شده است.به گزارش جهان، اعضای این گروه از ایران به فرانسه سفر و اولین کنسرت خود را در پاریس برگزار کرده‌اند.

گلشیفته فراهانی که پس از کشف حجاب و بازی در یک فیلم هالیوودی جنجال زیادی را به راه انداخت و حتی بازگشت خود به ایران را منتفی کرد، در حاشیه کنسرتش در پاریس به بی بی سی گفت که علاوه بر همکاری با گروه کوچ نشین “با یه سری دوستان فرانسوی و یه سری دوستان خارجی اینجا یه کارایی کردیم.”

وی افزود: کارهای زیادی هست که من دلم می خواهد انجام بدهم ولی من مال خودم نیستم. من خانواده ام هستم مال مردم و مال ایران هستم! گلشیفته فراهانی که به فرانسه پناهنده شده در فرانسه زندگی می کند، در باره پاریس به عنوان محل برگزاری کنسرتش گفت: اینجا شهر منه؛ زندگیه منه.گفتنی است، گلشیفته فراهانی چند هفته پیش در مصاحبه ای با مجله مدهای نیمه پورنوی فرانسوی “ووگ” که عکس با کت و شلوار وی نیز در آن مجله درج شده بود، اظهار داشت: من از حجاب متنفرم!

گروه کوچ نشین یک گروه سه نفره متشکل از سه پسر جوان به سرپرستی آذرخش فراهانی، برادر کوچک گلشیفته است. نوازندگان همراه این گروه سال های سال و از دوران کودکی و نوجوانی با گلشیفته و خانواده او آشنایی داشتند و همین گروه در جشنواره موسیقی زیر زمینی با آهنگ “دخترلب پنجره” توانست جایزه اول را کسب کند.

آخرین نیوز نیز از خانواده جهان نیوز و در امتداد آن است. کمتر پیش می آید که آخرین نیوز منبع خبری باشد اما در این مورد آخرین نیوز منبع شد و این خبر به نقل از آن در بسیاری از سایت های خبری منتسب به دولت و یا نزدیک به آن  همراه با عکس هایی از گلشیفته فراهانی عینا و بدون تغییر منتشر شد:

گلشیفته ‌فراهانی با کت‌ و شلوار و پاپیون در مجله ‌فشن ‌ووگ

در شماره می ووگ پاریس عکس هایی از گلشیفته فراهانی منتشر شده است. گلشیفته فراهانی در این مجموعه با کت و شلوار و پاپیون مشکی در مقابل دوربین قرارگرفته است. 

به گزارش انتخاب به نقل از آخرین نیوز، عکاس این مجموعه عکاس فرانسوی کریم سدلی (Karim Sadli) است و استایل مو از لارنت فیلیپن (Laurent Philippon) است.

 

هدف؛ اطلاع رسانی

در چنین فضایی سایت کافه سینما  تلاش کرد با درج خبری صرفا با کارکرد اطلاع رسانی به صورت غیر مستقیم طرفداران گلشیفته فراهانی را برای بازگشت وی به سینمای ایران امیدوار کند کرد.

این خبر در دیگرسایت های خبری نظیر آفتاب نیز بازنشر شد: 

گلشیفته فراهانی به سینمای ایران باز می گردد؛ داریوش مهرجویی برای ساخت یک پروژه سینمایی دست به کار شده و قرار است از گلشیفته فراهانی در این فیلم استفاده کند. به گزارش کافه سینما، سرگذشت پر رمز و راز مولانا و شمس از نگاه یک دختر نوجوان. فیلمی که نوشتن و ترجمه فیلمنامه اش به پایان رسیده و در حال گذراندن یک پیش تولید طولانی برای آغاز فیلمبرداری در سال ۲۰۱۲ است. بنابر این گزارش جدیدترین اخبار از این پروژه از این قرار است که با توجه به مشکلات ساخت فیلم در ترکیه احتمالا لوکیشن این فیلم از قونیه به بمبئی در هند منتقل خواهد شد. امکانات مناسب و حمایت‌ها جهت فیلمسازی در هند از دلایل این تصمیم است. مهرجویی برای عوامل تولید این فیلم در فکر یک تیم به اصطلاح بین‌المللی است. تا این لحظه از داریوش خنجی فیلمبردار شناخته شده جهانی به عنوان فیلمبردار این فیلم نامبرده می‌شود. همچنین گلشیفته فراهانی در سومین همکاری‌اش با داریوش مهرجویی برای بازی در این فیلم قرار داد بسته…..

به این ترتیب بود که نوبت به- شهرزاد نیوز رسید.این رسانه پیش از این  خبر داده بود که “مرجانه ساتراپی انیماتور، نویسنده و کارگردان صاحب نام ایرانی در حال ساخت فیلمی است به نام مرغ با آلو. فیلمی با شرکت بازیگران فرانسوی، ایتالیایی، آمریکایی و همچنین گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی مقیم فرانسه. فیلم قبلی ساتراپی به نام پرسپولیس موفقیت بی نظیری در سطح جهانی داشت و حتی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن بلند نیز شد.فیلم مرغ با آلو که به کارگردانی مشترک ساتراپی و ‌وینست پارانو در حال ساخت است، برگرفته از کتابی به همین نام است که در سال ۲۰۰۴ در فرانسه به چاپ رسیده است. این کتاب نیز مانند بیشتر آثار مصور ساتراپی به صورت سیاه و سفید تصویرسازی شده است. قرار است این فیلم ۲۶ اکتبر ۲۰۱۱ به اکران عمومی در آید.”

شهرزاد نیوز درباره داستان این فیلم  هم نوشت که “فیلم تراژیک ـ کمدی داستان زندگی ناصرعلی خان، یک نوازنده تار است و داستان در سال ۱۳۳۷ در ایران اتفاق می افتد. در این داستان ناصرعلی خان در خیابان با زنی به نام ‌ایران روبرو می شود اما آن زن او را به جا نمی‌آورد. به دنبال این روبرویی، ناصرعلی‌خان با همسرش یک درگیری لفظی پیدا می‌کند و در جریان این مشاجره، تارش می‌شکند. ناصرعلی خان به دنبال تار دیگری می‌گردد، اما جایگزینی برای تارش پیدا نمی یابد. تصمیم به مرگ می گیرد. فیلم ماجرای هفت روز آخر زندگی این نوازنده است.گلشیفته فراهانی در این فیلم نقش ایران را بازی می‌کند.مرجانه که هم اکنون در پاریس زندگی می‌کند، نوشته‌های‌اش را در سراسر جهان از جمله در نشریات معتبر جهانی همچون نیویورکر، و نیویورک تایمز منتشر می‌کند. چند سال پیش در زمان انتشار کتاب مرغ با آلو ساتراپی در گفتگو با نشریه ‌سالن دات کام درباره احتمال دخالت نظامی امریکا در برقراری دموکراسی در ایران گفت: بر خلاف آنکه آنها سعی می کنند به ما بگویند، دموکراسی کاغذ نیست که آن را به دیوار آویزان کنند و سپس بگویند، شما دموکراسی دارید. دموکراسی یک تحول اجتماعی و یک مقولۀ فرهنگی است. درست است که ایرانیان، خیلی بیشتر غیرمذهبی شده اند و برای دموکراسی آمادگی بیشتری دارند، اما باید خودشان برای به دست آوردن دموکراسی مبارزه کنند. تنها کاری که کشورهای دیگر می‌توانند انجام دهند، این است که این مبارزه را بفهمند و به آنها کمک برسانند.”

مهر نیوز اما که همچنان به خبر بازگشت گلشیفته توجه داشت، نوشت: “گلشیفته فراهانی برای برگشت به ایران تمایل نشان داده و صحبت‌هایی با علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد برای حضور وی در ایران انجام دادیم که ایشان نیز موافقت کردند.محسن محسنی‌نسب کارگردان سینما از تلاش برای حضور و بازی گلشیفته فراهانی در فیلم شانه دوست خبر داد.محسن محسنی نسب در این باره گفت: این فیلم درباره دو دختر است که در یک روز از زندان آزاد می‌شوند به همین دلیل دو زن در فیلم نقش اصلی و محوری دارند”

این رسانه همچنین به نقل از محسنی نسب نوشت: منتظر نتیجه نهایی این مذاکرات هستیم تا با قطعی شدن حضور وی دیگر بازیگران را مشخص کنیم. در هر صورت تا هفته آینده این موضوع مشخص خواهد شد. البته برای نقش‌های مرد فیلم نیز گزینه‌هایی چون حامد بهداد و محمدرضا گلزار را در نظر دارم که به زودی نتیجه قطعی اعلام خواهد شد.

 

اظهارات پدر و پاسخ به او

بالاخره بهزاد فراهانی، پدر گلشیفته و بازیگر قدیمی سینما و تئاتر بعد از  گفتگو با نشریه تجربه درباره بازتولید تئاتر داش آکل، از  آرزویش برای بازی گلشیفته در نقش مرجان سخن گفت.  فراهانی در پاسخ به اظهارات جدید شمقدری مبنی بر اینکه دیگر برای بازگشت گلشیفته فراهانی کاری نمی توان کرد، گفت: “هر کجای دنیا قوانین خودش را دارد و ما نمی توانیم برای کسی قانون مشخص کنیم.”

وی ادامه داد: “پس چرا فوتبالیست ها که به کشورهای مختلف می روند و درتیم های مختلف بازی می کنند. دوباره می توانند به کشور باز گردند.”

بعد از این سخنان بهزاد فراهانی، روزنامه کیهان وارد معرکه شد و در پاسخ به یادداشت بهزاد فراهانی در نشریه چلچراغ مطلبی با این تیتر  منتشر کرد:

 

 گلشیفته فراهانی بگوید غلط کردم

دختر خارج نشین و فراری یک بازیگر سینما دنبال بهانه ای برای بازگشت است. اخیراً آقای “ب-ف” پدر “گ-ف” ضمن یادداشتی که در یکی از نشریات زنجیره ای چاپ شده، نوشته است:

“این روزها بیش از هر چیز به یاد بچه هایی هستم که ایران نیستند و در خارج از کشور فعالیت می کنند، نقاشان، موسیقی دان ها، بازیگران، کارگردانان و… همه هنرمندانی که ایران را ترک کرده اند و دور از اینجا مشغول کارهای هنری شده اند، دلیل آنها برای ترک ایران هر چه باشد، ما باید به این فکر کنیم که چه راهی برای آنها وجود دارد. ما غربت را نمی شناسیم اما وقتی در آن قرار می گیریم، می فهمیم خیلی سخت تر از آن چیزی است که تصور می کرده ایم. من وقتی که در پاریس سکته کردم و چند روزی خوابیدم. ایرانی های مقیم آنجا به دیدنم آمدند و بسیار به من لطف کردند. وقتی به این اتفاقها نگاه می کنم، می بینم جوانانی که ساکن خارج از ایران هستند، عاطفه شرقی شریف خود را دارند، اما غصه ناهنجار غربت هم در دلشان هست و آنها را رنج می دهد. وقتی از دور به آنها نگاه می کنیم، می بینیم دارند زندگی می کنند، کار می کنند و… اما غصه هایشان را نمی بینیم، چرا باید آنها ترجیح دهند جای دیگری زندگی کنند؟ این موقعیت باید سامان داده شود. دولت باید با کسانی که از اینجا رفته اند، برخورد موجهی داشته باشد، چون انسان های شریفی هستند. هم دولت و هم ما باید شرایطی را فراهم کنیم که آنها برای بازگشت احساس امنیت کنند و به فکر برگشتن باشند. اما این اتفاق نمی افتد و این تلخ است.” حاشیه پردازی این بازیگر سینما در حالی است که دختر وی بی هیچ علتی و صرفاً به خاطر شهرت طلبی و چراغ سبزی که از سوی سازمان ناتوی فرهنگی- شاخه هالیوود - دریافت کرد از کشور خارج شد و در اوج فتنه سبز اقدام به کشف حجاب و مصاحبه علیه جمهوری اسلامی کرد اما به سرعت در عرض چندماه، تمام شد و از سر فصل رسانه ها حذف شد.بنابراین آقای “ب-ف” باید صورت مسئله را درست طرح کند که چرا فرزند وی با دشمنان ملت ایران هم پیاله شد و حاضر گردید سیاهی لشگر آنها در جنگ روانی و فرهنگی علیه ملت ایران باشد و معلوم نیست چرا به جای “غلط کردم”، آسمان و ریسمان را به هم می بافند و رطب و یابس می گویند و البته که معلوم است عناصر فراری فریب خورده در کمتر از ۶ ماه تمام می شوند و به حاشیه پرتاب می گردند و تازه نوستالژی وطن و غم غربت و آوارگی و احساس بازی خوردگی سراغشان می آید.

 

 حاج منصور وارد می شود

در همین راستا منصور ارضی، مداح جنجالی هم وارد شد. پارسینه  با تیتر “انتقاد شدید حاج منصور از دبیر پاراالمپیک و گلشیفته فراهانی” در این خصوص نوشت:

 

به گزارش خبرنگار پارسینه، حاج منصور ارضی مداح مشهور تهران  در حاشیه قرائت دعای عرفه ضمن انتقاد شدید از دبیر پاراالمپیک -که گفته می شود به یک ورزشکار اسرائیلی مدال داده بود-اظهار داشت:یک مرد نبود با این اشرفی (…) برخورد کنه؟

ارضی بدون آنکه از گلشیفه فراهانی نامی بیاورد از کشف حجاب این هنرپیشه ایرانی در خارج از کشور شدیدا انتقاد کرد و گفت: اینها با دین بازی می کنند، انشاءالله بدون دین هم از دنیا بروند.

موضوع گلشیفته توسط حسن عباسی هم تئوریزه  شد.وی با اشاره به ساخت فیلم “جایی دیگر” ساخته مهدی کرم پور و با بازی گلشیفته فراهانی در سال 81 از کشف و شهود جدید خود سخن گفت، از دخالت پنهان غرب در تولید محتوا در این فیلم خبر داد و از نشانه های روشن کوچ و مهاجرت گلشیفته در این فیلم صحبت کرد؛وی همچنین در این سخنرانی ادعا کرد که از دو سال پیش چنین سرنوشتی را برای گلشیفته فراهانی پیش بینی می کرده است و از  مسئولین انتقاد کرد که چرا به پیش بینی های او بی توجه بوده اند: روزی که داستان فرار گلشیفته به عنوان یک دختر فراری جنوبی (که از راه غیرمشروع باردار شده است) به عنوان یک فیلم اکران شد این پیام هشدار وجود داشت که سناریوی بزرگتری طراحی شده است.

حسن عباسی در تحلیل فیلم “پیکره دروغین” هم که در آن لئوناردو دی کاپریو به این بازیگر زن ایرانی ابراز علاقه می کند توضیح می دهد که “زن نماد سرزمین و عقیده است” و ابراز علاقه یک غربی از بیرون بیمارستان به این فرد، وانمود کردن علاقه غرب به میهن ایران است.

عباسی هشدار می دهد که این فیلم فقط برای جلب اعتماد مخاطب داخلی ساخته شده و به زودی زن ایرانی را به صورت عریان در رختخواب مرد غربی خواهند خواباند.

عباسی در این سخنرانی ادامه می دهد: نکته تاسف برانگیز این فیلم همینجاست. دو سال قبل من هشدار دادم اما مدیران و مسئولان فرهنگی چه کردند؟ منتقدان سینمایی که در نشریات تیتر زدند: “بالاخره دیده شدیم!” آیا حالا باز جرات دارند بگویند دیده شدیم ؟!

 

اظهارات اهالی هنر درباره گلشیفته

اظهارات اهل هنر درباره گلشیفته نیز متفاوت و در مواردی تامل بر انگیز بود. 

علیرضا رئیسیان، رئیس سابق کانون کارگردانان  گفت: حضور بازیگران در آثار خارجی برای خود شخص می‌تواند مهم باشد، اما اگر این حضور با تاثیر‌گذاری همراه نباشد، ارزشی برای سینمای ایران نخواهد داشت.

وی همچنین در گفت‌وگویی حضور بازیگران را در فیلم های خارجی پدیده تازه‌ای ندانست و اظهار کرد: اگر بخواهیم به جنبه‌ی مبادله فرهنگی بحث بازیگری در سینما نگاه کنیم درقبل از انقلاب هم در آثاری که به‌صورت مشترک با دیگر کشورها تولید می‌شد بازیگران ایرانی درکنار بازیگران مطرح جهان حضور پیدا می‌کردند و در بعد از انقلاب هم تعدادی از بازیگران سینمای ایران به کشورهای دیگر رفتند و در آثار خارجی ظاهر شدند.

وی ادامه داد: اما این موضوع اخیر، حضور یک بازیگر ایرانی در فیلمی صد‌درصد هالیوودی با کارگردان و سوپراستار‌های مطرح هالیوود جنبه‌اش متفاوت است و از مساله دیدگاه شخصی یک بازیگر فراتر رفته و متاسفانه جنبه‌ ملی سینما در آن ورود پیدا کرده است.

رئیسیان تصریح کرد: تا قبل از آنکه هنر یک بازیگر تجلی پیدا کند و استمرار داشته باشد، این حضور واجد هیچ ارزشی نیست. با دیدن تیزر این فیلم متوجه شدم اصلا به لحاظ بازیگری اتفاق خاصی رخ نداده که آنرا امتیازی محسوب کنیم و تنها یک مبادله‌ هنری و فرهنگی سینمایی است که ای کاش تصمیم دیگری از سوی این بازیگر گرفته می‌شد تا تبعات کمتری را متوجه خودش و سینمای ایران می‌کرد.

این کارگردان تاکید کرد: اینکه یک بازیگر درچه منظری بازی کند چیز مهمی نیست، اما اگر تاثیر‌گذار باشد اتفاق مهمی افتاده است.

وی افزود: ما بازیگرانی داشته‌ایم که در خود ایران بازی کرده‌اند و وقتی آثارشان به خارج رفته است، خیلی بهتر آنها را معرفی کرده است اما وقتی خودشان مهاجرت کرده‌اند نتوانسته‌اند موفقیت گذشته را کسب کنند.

رئیسیان در پایان گفت: اگر حضور یک بازیگر در آثار خارجی استمرار پیدا کند و توام با تاثیر هنر آن بازیگر باشد، یک امتیاز بزرگ برای خودش و سینما محسوب می‌شود.

فریبرز عرب نیا از اندک فعالین سینمایی بود که در مورد رفتن گلشیفته فراهانی در برنامه جنجالی هفت صحبت کرد. او در بخشی از سخنان خود به فقدان مدیریت سینما و کج سلیقگی هایی که باعث کوچ گلشیفته شد اشاره کرد: من در مورد سیستم صحبت می کنم که فرسوده است و به گمان من به یک نگاه انقلابی احتیاج دارد و باید به کل عوض شود…اینقدر این سیستم خودش را اصلاح نکرده و مانده و مانده که مثل آب راکد، گندیده است… یکی از اشکالات خطرناک برای سیستم مدیریتی این است که با بازیگر مثل یک ابزار برخورد شود…. گلشیفته چه جوری از ایران رفت ؟برای چی رفت ؟سرمایه ما بود یا نبود؟آیا اونجا موفقه ؟ نه…

(اینجای کار فریدون جیرانی  صحبت عرب نیا را قطع ودر مورد گلشیفته فراهانی  اظهار نظر می کند: آره از دست رفت)

و فریبرز عرب نیا ادامه می دهد :سوخت…ما از دستش دادیم.ما راز ماندگاری بازیگر را در بحث دستمزد و مشکلات پیچیده سر راه بازیگرها را فقط از زوایه کاری که بازیگر باید با خودش بکند فقط بحث می کنیم و متاسفانه متوجه نیستیم که بازیگری و مشکلات بازیگری در یک پیکره به هم پیوسته شکل می گیرد. من از سخنان مقام رهبری استفاده می کنم به عنوان فاکت ایشون نقل به مضمون می گویند:عالی ترین دغدغه نظام جمهوری اسلامی عدالت و اجرای آن است.اگرچه در طول این سی سال کارهای خوبی صورت گرفته اما مطلقا راضی کننده نیست. سی سال آزمون و خطا دیگر کافی است!

 اماحسین زمان خواننده و موسیقی دان طی اظهارنظری درباره  گل شیفته چنین نوشت: “گلشیفته الان همانی که می خواست هست، نه آن چیزی که مجبور بود باشد”.

باران کوثری هم که از هم نسلان گلشیفته است و مانند او از خانواده ای سینمایی برخاسته، بعد از رفتن گلشیفته از ایران در مصاحبه ای درباره او چنین گفت: گلی یک بازیگر بین المللی است و در سطح بین المللی هم درجه یک است.منظور من این است که گل الان در سطح بین المللی جایگاهی دارد که کمتر بازیگر ایرانی به آن دست پیدا کرده است.

وی اما این را هم افزود که “الان با همه ی عشقم به بازیگری یا کلی تر بگویم سینما، فعالیت در عرصه بین المللی برایم مسئله دوم است، مسئله اول برایم این است که بتوانم اینجا کنار مردمم باشم و اگر حتی یک جایگاه خیلی کوچک هم بینشان دارم از آن جور دیگری استفاده کنم. من این روزها به هیچ وجه به خروج کامل از ایران فکر نمی کنم.”