سردار به سپاه رفت، بسیجی به زندان

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» تیم های فوتبال بدهکار و ورشکسته

خبرگزاری دانشجویان ایران دوشنبه دو خبر داشت؛یکی اینکه بابک زنجانی، بسیجی میلیاردر در اوین بدل به زندانی ویژه شده و دیگر اینکه سردار رویانیان، که ۶۰ میلیارد بدهی برای پرسپولیس باقی گذاشته، با یدک کشی مقام تازه ای در سپاه، در مراسم رونمایی یک نمایشگاه اتومبیل دیده شده است.

بابک زنجانی مالک باشگاه قدیمی راه آهن هم هست و نام این تیم را که زمانی بازیکن ساز بود “سورینت” گذاشته است. این باشگاه امادر حال حاضر برای پرداخت هزینه‌های جاری خود با مشکل رو به رو است و در خطر سقوط از لیگ برتر فوتبال ایران قرار دارد.

 

رویانیان کجاست؟

ایسنا به سردار محمد رویانیان هم اشاره کرده که در زمان مدیرعاملی در باشگاه پرسپولیس هر روز وعده های جوراجوری در رساندن این باشگاه قدیمی به اندازه های سزاوارش داد اما نه تنها به هیچ یک عمل نکرد، بلکه سرانجام با گرفتن مقام تازه ای در سپاه پاسداران، تنها ۶۰ میلیارد بدهی برای پرسپولیس باقی گذاشت و رفت و حالا پاسخگوی دردسرهای ساخته شده اش برای پرسپولیس نیست.

به نوشته این خبرگزاری قراردادهای بی حساب و کتاب دوران رویانیان با مربیان و بازیکنانی که بیشتر آمدند و رفتند، اکنون به بدهی های دلاری و تومانی بدل شده و براساس قوانین فیفا پرسپولیس ملزم به پرداخت ان است.

 

رویانیان وبدهی‌های پرسپولیس

در شرایطی که چک های برگشت خورده و خودروهای بلاتکلیف، بازیکنان را با خطر زندانی شدن رو در رو ساخته است، محمود خردبین، پرسپولیسی قدیمی به ایسنا گفته است: “افرادی که کار بلد نبودند، بدهی‌های زیادی را برای این باشگاه رقم زدند. محمد رویانیان باید پاسخگو به بدهی‌هایی باشد که از خود بر جای گذاشته است.”

خردبین در نوجوانی بازیگری را در باشگاه پرسپولیس متعلق به علی عبده آغاز کرد. در آن هنگام هنوز باشگاه شاهین وجود داشت اما بعد شاهینی ها به پرسپولس پیوستند و برای یک فصل هم به پیکان رفتند. اما خردبین به همراه عزیز اصلی و اکبر محمدی در پرسپولیس باقی ماند. در بازگشت پرسپولیسی ها علی پروین هم سرخپوش شد.

خردبین در سالهای پس از انقلاب سرپرست تیم شد ولی سردار پس از ورود در نخستین گام، این پرسپولیسی قدیمی را کنار گذاشت تا سعید شیرینی جانشین او شود. اما هفته گذشته شایعه خبر بازداشت شیرینی و رویانیان از پرسر و صداترین خبرهای ورزشی ایران بود که تایید نشد .

 

چک های برگشت خورده و…

خردبین به ایسنا گفته: “باید از رویانیان پرسید چطور به خود اجازه داد که چنین بدهی‌هایی را به باشگاه تحمیل کند؟! چگونه توانست چنین افتضاحاتی را به بار آورد؟! او فوتبالی نبود، بنابراین آگاهی لازم را از نوع قرارداد بستن‌ها نداشته است. در نتیجه‌ قراردادی با بازیکنان منعقد کرده که هر زمانی که از باشگاه رفت، بازیکنان هم بتوانند بروند. این گونه قرارداد بستن اصلا حرفه‌ای نیست. اگر کار را به دست افرادی کاردان می‌دادند، چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آمد و چنین قراردادهای به درد نخوری بسته نمی‌شد.”