فرمانده سپاه قدس در بیت رهبری

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» قاسم سلیمانی زنده است

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدار روز سه شنبه مسئولان و کارگزاران حکومت با رهبر جمهوری اسلامی حاضر شد تا به شایعات درباره کشته شدن خود در انفجار دمشق پایان دهد. سایت رسمی دفتر سید علی خامنه ای نیز چند عکس از قاسم سلیمانی را به تنهایی یا در کنار دیگر مسئولان سیاسی و نظامی منتشر کرد. برخی رسانه های عربی و اسرائیلی پیش از این گزارش داده بودند فرمانده نیروی قدس سپاه هنگام انفجار در ساختمان امنیت ملی سوریه در آن محل حضور داشته و کشته شده است.

به دنبال بازتاب گسترده این خبر در رسانه های عربی و اسرائیلی و نیز فضای مجازی فارسی، سپاه پاسداران ابتدا آن را تکذیب کرد اما با این حال تا چند روز اثری از قاسم سلیمانی که در ماه های اخیر بیشتر در محافل عمومی ظاهر می شود، در رسانه ها نبود.

همین مسئله باعث شد تا شایعات پیرامون مرگ سردار سلیمانی ادامه یابد تا اینکه رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه گفت که خبر کشته شدن فرمانده سپاه قدس، “آمال و آرزوهای برخی از رسانه‌های معاند با نظام مقدس جمهوری اسلامی و صاحبان آنها” است که “در قالب خبر به نقل از منابع متفاوت” نقل می شود.

در انفجاری که پیش از ظهر چهارشنبه، شانزدهم ژوئیه، ساختمان امنیت ملی سوریه در دمشق را منهدم کرد، داوود راجحه وزیر دفاع، آصف شوکت شوهر خواهر بشار اسد و معاون ستاد ارتش، حسن ترکمانی وزیر پیشین دفاع و جانشین معاون رئیس جمهور و هشام بختیار دبیر شورای امنیت ملی سوریه کشته شدند و محمد شعار وزیر کشور نیز زخمی شد. پس از این انفجار، هم گروه ناشناسی با نام لواء الاسلام و هم ارتش آزاد سوریه مسئولیت آن را به عهده گرفتند.

اندکی پس از این انفجار بود که سایت اسرائیلی “آروتز شوا” در خبری به نقل از منابع امنیتی مدعی شد که فرمانده سپاه قدس، واحد عملیات خارجی سپاه پاسداران در جلسه شورای عالی امنیت سوریه حضور داشته و کشته شده است؛ خبری که اکنون مشخص شده صحت نداشته است.

 

نقطه پایان

سایت خبرآنلاین که به علی لاریجانی، رئیس مجلس نزدیک است نیز در گزارشی که دیروز منتشر کرد با انتشار عکس های حضور قاسم سلیمانی در بیت رهبری نوشت که “فرمانده نیروی قدس سپاه در دیدار دیروز [سه شنبه] کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری حضور داشت.”

به نوشته این سایت، اولین حضور سردار سلیمانی در برابر دوربین های رسانه ها و در مراسم دیدار جمعی از کارگزاران نظام با رهبر جمهوری اسلامی، “نقطه پایانی بود بر شایعه صهیونیستی شهادت سردار سلیمانی در دمشق”.

نام قاسم سلیمانی که به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۹ فعالیت می کند، با حوادث سوریه گره خورده است. دولت ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و مخالفان دولت سوریه، از او به عنوان یکی از عوامل و سیاستگذاران اصلی سرکوب خشونت بار اعتراضات یک سال و نیم اخیر در این کشور نام می برند. آمریکا و کشورهای اروپایی به همین دلیل تحریم هایی علیه قاسم سلیمانی وضع کرده اند.

مخالفان دولت بشار اسد تاکنون چند بار سپاه پاسداران و بخصوص فرماندهانی مانند سلیمانی را متهم کرده‌اند که در سرکوب معترضان سوری نقش ایفا می‌کنند. حکومت ایران این اتهام ها را قاطعانه رد کرده است.

یک عضو شورای ملی سوریه، از گروه های عمده مخالف بشار اسد، زمستان گذشته گفته بود که قاسم سلیمانی فرمانده اتاق جنگ در سوریه شده است. بنابر ادعای این فرد علاوه بر قاسم سلیمانی٬ بشار اسد، ماهر اسد، آصف شوکت و رامی محلوف دیگر اعضای این اتاق هستند.

مقام های اطلاعاتی ارشد آمریکا هم به رسانه ها گفته اند که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در ژانویه ۲۰۱۲ به دمشق سفر کرده است.

به گفته این مقام ها به بی بی سی فارسی، با توجه به “مقام بالای آقای سلیمانی در دولت ایران”، آمریکا مطمئن است “او توسط عالی ترین سطوح دولت سوریه، از جمله شخص بشار اسد مورد استقبال قرار گرفته است.”

به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا، این سفر احتمالا با هدف تقویت حمایت جمهوری اسلامی از تلاشهای دولت سوریه در سرکوب مردم آن کشور انجام شده است.

 

ژنرال وحشت

قاسم سلیمانی از فرماندهان سپاه در جنگ هشت ساله ایران و عراق است که بالاترین منصبش در آن هنگام فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله بود. پیش از این دولت جمهوری اسلامی از دو نماینده سابق کنگره آمریکا به اتهام “تحریک به ترور” سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به پلیس بین الملل شکایت و آنگونه که دادستان کل کشور اعلام کرده بود، اینترپل نیز متعهد شده که این شکایت را به دفتر نیویورک این سازمان ارجاع دهد.

قبل از آن هم رئیس دفتر آمریکای شمالی وزارت امور خارجه با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا، “مراتب اعتراض جمهوری اسلامی به تداوم سیاست وقیحانه حمایت دولت آمریکا از تروریسم دولتی” را به وی ابلاغ کرده بود.

اعتراض جمهوری اسلامی، واکنش به انتشار اخباری در رسانه های داخلی بود که در آنها آمده بود یک افسر سابق ارتش آمریکا در یکی از جلسات کنگره آن کشور، با اشاره به اتهام ارتباط برخی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، بخصوص نیروی قدس سپاه پاسداران، با اقدامات تروریستی در خارج، توصیه کرده که نهادهای امنیتی آمریکا نیز ترور افرادی مانند فرماندهان این نیرو را مورد بررسی قرار دهند.

ظاهرا جلسه کنگره به منظور رسیدگی به اتهام ارتباط نیروی قدس با توطئه ای برای ترور سفیر سعودی در واشنگتن تشکیل شده بود، هر چند مقامات ایرانی این اتهام را تکذیب کرده اند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به این تهدید گفته بود: “این تهدید نیست، کمک به شوقی است، برای فرزند دورافتاده از مادر، هزاران نفر در شوق شهادت اشک می‌ریزند. در پاسخ به افرادی که فکر می‌کنند با تهدیدها رعب بر ما حاکم می‌شود، می‌گویم خداوندا شهادت در راه خودت را به دست دشمنان دینت، نصیب من بگردان.”

پیش از این روزنامه معتبر گاردین، چاپ بریتانیا خبر داده بود که قاسم سلیمانی با ارسال نامه‌ای به فرمانده وقت نیروهای نظامی آمریکا در عراق، خود را “هدایتگر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق، لبنان، غزه و افغانستان” معرفی کرده است.

گزارش روزنامه گاردین و شماری دیگر از رسانه‌های معتبر بین المللی مانند روزنامه واشنگتن پست و وال استریت ژورنال، حاکی از آن است که در نظر سیاستمداران، مقام‌های امنیتی و نظامی و کار‌شناسان منطقه و جهان، فرمانده سپاه قدس، قدرتمند‌ترین مرد از افغانستان تا پاکستان و از عراق تا لبنان است.

این گزارش ها افزوده بودند که سیاست مداران بزرگ و فرماندهان ارشد نظامی و امنیتی خاورمیانه در کشورهای مختلف و بخصوص عراق از سردار قاسم سلیمانی می‌ترسند، با شنیدن نام او دستپاچه می‌شوند و او را قوی‌ترین مرد منطقه می‌دانند که بدون در نظر گرفتن نظراتش هیچ کاری انجام نمی‌شود.

اعراب، عراقی‌ها و برخی تحلیلگران آمریکایی از سلیمانی با عنوان ژنرال بدون سایه نام می‌برند.