نقشه مبتذل استرالیا و آمریکا

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش مقامات جمهوری اسلامی به گروگان گیری سیدنی

همزمان با معاون بین الملل رهبر جمهوری اسلامی که حادثه مرگبار گروگان گیری در سیدنی را “نقشه مبتذل” استرالیا و ایالات متحده توصیف کرده، یکی از مراجع تقلید نیز اتفاق روز دوشنبه را “کار دشمن “خوانده است. از سوی دیگر معاون وزیر خارجه از دولت استرالیا به خاطر اعطای پناهندگی به مسئول گروگان گیری، که یک ایرانی بوده، انتقاد کرده است. وزارت خارجه و نیروی انتظامی پیشترهم ادعا کرده بودند جمهوری اسلامی در خصوص وضعیت “شیخ هارون” به دولت کامبرا هشدار داده بود.

اما در اظهارنظری منحصر به فرد در خصوص حادثه گروگان گیری در سیدنی استرالیا، علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل آیت الله علی خامنه ای این نظریه را مطرح کرده که این واقعه “نقشه مبتذلی است که سیستم امنیتی استرالیا با تبعیت از آمریکا انجام داده است.”

ولایتی که در دهه شصت و هفتاد وزیر خارجه جمهوری اسلامی بوده در حاشیه مراسم “هفته پژوهش” خاطرنشان کرده است: “استرالیا در هر کاری که علیه جهان اسلام و جهان سوم توسط غربی ها انجام می‌شود همکاری دارد قابلیتش در همین حد است که چنین کار مبتذلی را انجام دهد و در سایه آن سوء استفاده تبلیغاتی کرده و بعد افراد را مورد انتقاد قرار دهد.”

وی که اینک رئیس مرکز مطالعات مجمع تشخیص مصلحت است، مشخصا نگفته دولت استرالیا با چه رویکرد و یا هدفی این “نقشه مبتذل” را کشیده است.

موضوع گروگان گیری در سیدنی از آنجا برای مقامات نظام حساسیت برانگیز شد که پلیس استرالیا اعلام کرد گروگان گیر که توسط کماندوهای استرالیایی در عملیات آزاد سازی گروگان ها کشته شد.یک پناهنده ایرانی به نام محمد حسن منطقی بوده که نامش را به “هارون مونس” تغییر داده و لقبش “شیخ هارون” است.

وی پیشتر لباس روحانیون شیعه بر تن می کرده است اما ظاهرا بعد ها تغییر مذهب می دهد و اهل سنت می شود. اما در وبسایتی که منسوب به اوست نوشته شده: “قبلا رافضی بودم، اما دیگر نیستم. اکنون الحمدالله مسلمانم.”

در حالی که رسانه های استرالیایی و غربی توجه اندکی به سابقه روحانیت یا حتی ایرانی بودن این شهروند داشته و عموما بر روی تخلفات چشمگیر وی در دوران اقامتش در استرالیا و مشکلات روانی او و سهل انگاری مقامات امنیتی و پلیس استرالیا تمرکز کرده اند، مقامات جمهوری اسلامی نگران آن هستند که جامعه جهانی و رسانه های غربی بخواهند ارتباطی میان شیخ هارون و نظام اسلامی و یا روحانیت شیعه برقرار کنند.

احتمالا از همین روولایتی گفته است: “بعید نیست که این فرد اصلا در حوزه علمیه درس نخوانده باشد. او یک ایرانی بوده و سابقه اختلالات روانی داشته است و عکس‌هایی در این رابطه از او تهیه کرده‌اند و بعد می‌گویند این فرد از سنی به شیعه گرویده و یا به داعش پیوسته است. اما جای تعجب اینجاست که این فرد در خیابان های استرالیا آزاد می گشت و پلیس کاری به او نداشت که این امر قابل تردید است.”

شیخ هارون در جریان ۱۶ ساعت گروگان گیری در کافه ای در مرکز شهر سیدنی خود را هواخواه شبه نظامیان خلافت اسلامی ( موسوم به داعش) معرفی کرده بود؛ گروهی که نیروهای سپاه قدس جمهوری اسلامی در حال حاضر در عراق مشغول نبرد با آن است. وی هفته گذشته در وبسایت خودش که فعلا مسدود شده، از بیعت غیابی با “ابوبکر البغدادی” ( رهبر داعش) سخن گفته بود.

ولایتی که در میان نیروهای سیاسی محافظه کار چهره ای میانه رو به شمار می رود در اظهارات خود همچنین گوشزد کرده:” این یک فرد روانی است که بازیچه دست سیستم امنیتی استرالیا و کشورهای غربی قرار گرفته است.”

حادثه گروگان گیری در سیدنی منجر به کشته شدن دو شهروند استرالیایی نیز شده، با این حال برخی مراجع تقلید در قم نیز نظرشان این است که کار، کار دشمن بوده است. برای نمونه آیت الله محمد علی علوی گرگانی صبح دیروز در دیدار با جمعی از اعضای بسیج استان قم گفته است: “دشمن که به دنبال تضعیف اسلام و خراب کردن چهره رحمانی این دین آسمانی است با بهره بردن از لباس روحانیت برای تخریب اسلام اقدام کردند.”

نخستین فردی که در دولت جمهوری اسلامی در خصوص حادثه گروگان گیری سیدنی اظهار نظر کرد، مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تعجب از انتشار اخبار غیردقیق و ناقص درباره این پناهنده ایرانی، گفته بود: “سوابق و شرایط روحی و روانی این فرد که نزدیک به دو دهه قبل به استرالیا پناهنده شده مکرراً با مقامات استرالیا مطرح شده است و وضعیت وی برای مسئولان ذیربط آن کشور کاملاً روشن بوده است.”

افخم در اظهارات خود تاکید کرده بود که “توسل به شیوه‌های ضدانسانی و ایجاد رعب و وحشت به نام دین رحمانی اسلام تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست.”

از سوی دیگر مرتضی احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی که از سال ۸۴ این پست را عهده دار شده است روز سه شنبه به خبرنگاران گفته بود: “در سال ۷۹ با هماهنگی دستگاه قضایی و اینترپل کشور درخواست استرداد محمد حسن منطقی را از کشور استرالیا داده بودیم.”

رئیس پلیس جمهور اسلامی حتی گفته تهران از پلیس بین الملل و استرالیا خواسته بود تا شیخ هارون را به جمهوری اسلامی مسترد کنند اما این موضوع میسر نشده است. به گفته احمدی مقدم “این فرد در سال ۷۵ مدیر یک شرکت مسافرتی بود که پس از کلاهبرداری به مالزی رفت و از آنجا هم با نام جعلی به استرالیا عزیمت کرد. پس از درخواست استرداد، دولت استرالیا از این درخواست به علت نبود موافقت نامه استرداد مجرمین استنکاف کرد.”

سردار احمدی مقدم افزوده: “پلیس استرالیا اطلاعاتی را به پلیس ایران داده و عامل حادثه را فردی به نام منطقی اعلام کرده و اثر انگشت وی را نیز فرستاده است اما چون در بانک اثرانگشت، نمونه ارسالی را نداشتیم نمی توان در این خصوص تطابقی انجام داد.”

با تمام این توضیحات، فرمانده نیروی انتظامی نهایتا نتیجه گرفته است که کل موضوع “یک نمایش” بوده: “این مسئله مانند ترتیب دادن نوعی نمایش بود و فعلا ما به همین اندازه بسنده می کنیم.”

او گرچه وی حادثه گروگان گیری و مورد شیخ هارون را “نمایشی” خوانده اما در آخر تصریح کرده است: “با توجه به مهاجرپذیر بودن کشور استرالیا به نفع این کشور است تا موافقت نامه استرداد مجرمین را امضا کند.”

از سوی دیگر روز چهارشنبه ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه با انتشار یادداشتی، دولت استرالیا را به خاطر حادثه گروگان گیری اخیر مورد سرزنش و حمله قرار داد. رحیم پور مانند احمدی مقدم معترض به عدم استرداد وی از سوی استرالیا به ایران و اعطای پناهندگی به شیخ هارون شده است: “چرا که کشورمان بارها به طرق گوناگون در خصوص بزهکاری و عدم تعادل روانی این فرد اطلاع‌رسانی کرده بود ولی مقامات استرالیا به جای توجه به آنها از وی حمایت کرده و به او پناهندگی دادند. مزید بر آن، این فرد در خود استرالیا هم متهم به قتل همسر خود و آزار و اذیت جنسی به تعداد زیادی از زنان استرالیایی بوده‌است ولی با وجود این، این کشور از استرداد آن به ایران خودداری کرده بود.”

در تمام سال های پس از انقلاب ۵۷، به ویژه در ماه های نخست پس از سقوط حکومت پهلوی، در سال های جنگ و همچنین پس از اعتراضات خیابانی سال ۸۸، هزاران ایرانی به دلیل شرایط ناامن سیاسی یا اجتماعی ناچار به ترک کشور و تقاضای پناهندگی از کشورهای غربی شده اند.

شناسایی جمهوری اسلامی از سوی نهاد های بین المللی حقوق بشر به عنوان حاکمیتی که متهم به موارد متعددی از آزار، زندانی، شکنجه و قتل شهروندان خود است باعث شده است تا برخی از ایرانیان نیز با پرونده های ساختگی رهسپار کشورهای خارجی شوند تا شانس خود را برای دریافت پناهندگی امتحان کنند.

رحیم پور در یادداشت دیروز خود با اشاره به مورد شیخ هارون خاطرنشان کرده است: “وی به دروغ خود را یک روحانی معرفی کرده و با لباس روحانیت در انظار عمومی ظاهر می‌شد و علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات می‌کرد و دولت استرالیا نه تنها هیچ ممانعتی به‌عمل نمی‌آورد بلکه با دادن آزادی عمل به وی او را مورد توجه رسانه‌های عمومی این کشور قرار داده بود. این در حالی بود که تعداد زیادی از پناهجویان که صرفاً برای کار و زندگی بهتر به آنجا رفته‌‌اند، دستگیر شده و به جزایر متروکه تبعید شده‌اند.”