پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

ژنرال در هزارتوی خود

نویسنده : گابریل گارسیا مارکز

مترجم : هوشنگ اسدی

تعداد صفحه : 348 صفحه

قیمت : 8500 تومان

انتشارات : ثالث

ژنرال در هزار توی خود نوشته‌ی گابریل گارسیا مارکز با ترجمه‌ی هوشنگ اسدی در 348 صفحه با قیمت 8500 تومان از سوی نشر ثالث روانه‌ی بازار نشر شد.

این کتاب نگاهی دارد به زندگی سیمون بولیوار، که تاریخ او را با نام آزادی‌بخش ستوده و نقش مهمی در متحدکردن کشورهای آمریکای لاتین ایفا کرده است.

یک‌و‌نیم قرن بعد از عبور خسته‌ی سیمون بولیوار از تاریخ، گابریل گارسیا مارکز، نویسنده‌ی نام‌دار کلمبیایی و برنده‌ی جایزه‌ی ادبی نوبل، در ‌ژنرال در هزار توی خود ‌از دیدگاهی تازه و در دل اثری جذاب به او نگریسته است.

مارکز دو سال را صرف تحقیق درباره‌ی زندگی سیمون بولیوار کرد و مورخان، زبان‌شناسان، سیاست‌مداران و محققان زندگی بولیوار و دیگران، برای تطبیق حقایق، وقایع، تاریخ ها و گفت‌و‌گوها یاری‌اش دادند. پس از پایان تحقیق، دو سال صرف نوشتن کتاب شد و پس از تهیه‌ی شش پیش نویس اولیه و نه پیش نویس نهایی، کار نوشتن به پایان رسید.

در این ترجمه، داستان روز به خیر رییس‌جمهور، نوشته‌ی دیگر مارکز که فضایی شبیه ژنرال دارد، به کتاب افزوده شده است.

 

زیارت‌نامه‌ی مرغ سحر و هم‌خوانی دختران خردادماه‌

شاعر : سیدعلی صالحی

تعداد صفحه : 70 صفحه

قیمت : 2000 تومان

انتشارات : چشمه

تازه‌ترین مجموعه‌شعر سیدعلی صالحی توسط انتشارات چشمه به‌تازگی منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

این مجموعه‌‌شعر با نام ‌زیارت‌نامه‌ی مرغ سحر و هم‌خوانی دختران خردادماه‌ با مقدمه‌ای مفصل به‌نام ‌دویدن در خواب رنگین‌کمان‌ آغاز می‌شود.

از شعر‌های این مجموعه می‌توان‌ به ‌بی‌بازگشت‌، ‌بام‌ها، کوچه‌، کلمات‌، ‌از داستان کدام قرار؟!‌، ‌که منتهات منم‌، ‌من زنده‌ام هنوز‌، ‌حدس بزن؟‌، ‌ظهر، زائران هزاره‌ی باران‌، قصه‌ی آخر شب‌، ‌زنده‌باد امید‌ و ‌نیزه و گل‌ سرخ‌ می‌توان اشاره کرد.

 

 

آخرین عشق کافکا

نویسنده : کاتی دیامانت

مترجم : سهیل سمی

قیمت : 11000 تومان

انتشارات : ققنوس

آخرین عشق کافکا‌ نوشته‌ی کاتی دیامانت، عنوان تازه‌ترین اثر منتشرشده توسط انتشارات ققنوس با برگردان سهیل سمی است.

این کتاب نوشته‌ی نویسنده‌ای‌ست با تشابه اسمی با شخصیت اصلی داستان! او در مقدمه‌ی کتاب می‌نویسد: “نوزده ساله بودم‌ که برای نخستین‌بار نامش را شنیدم‌. بهار سال ۱۹۷۱ بود، در کلاس ادبیات آلمانی در دانشگاه جورجیا مشغول ترجمه‌ی ‌مسخ‌‌، داستانی از فرانتس ‌کافکا بودیم‌ که ناگهان استاد وسـط‌ کـلاس از مـن پـرسید: ‌‌شـما از بستگان دورا دیامانت هستید؟‌‌

هرگز چنین اسمی را نشـنیده بـودم‌. اسـتادم گفت‌: ‌‌او آخرین محبوب‌ کافکا بود. عاشق هم بودند. کافکـا در آغوش او مرد و او آثار کافکا را سوزاند.”

 

 

یادداشت‌های شخصی یک پیاده‌نظام

نویسنده : جی. دی. سلینجر

مترجم : هانیه نبوتی

تعداد صفحه : 320 صفحه

قیمت : 7500 تومان

انتشارات : کوله‌پشتی

یادداشت‌های شخصی یک پیاده‌نظام نوشته‌ی جی. دی. سلینجر یکی از تازه‌‌ترین کتاب‌های منتشر شده توسط نشر کوله‌پشتی‌ست که با ترجمه‌ی هانیه نبوتی ‌روانه‌ی بازار کتاب شده است.

این کتاب شامل 16 داستان کوتاه سلینجر است که از میان ده‌ها داستان او برگزیده شده است. تعدادی از این داستان‌ها نیز به اعضای خانواده‌ی گلاس مربوط می‌شوند که در کتاب‌های دیگر سلینجر نیز حضور دارند.

جنگیدن را بیاموز، واپسین روز از آخرین مرخصی یک سرباز، روزی خوش برای موزماهی، جوانان بی‌خیال، ملاقات با ادی، داستانی پاره پاره از قلبی شکسته، عمو ویگیلی در کانکتیکت، فرانی و… عنوان چند داستان است مجموعه‌ است.

 

 

از “بودن” به “شدن”

نویسنده : هرمز انصاری

تعداد صفحه : 80 صفحه

قیمت : 1700 تومان

انتشارات : ترفند

انتشارات ترفند به‌تازگی، کتاب دیگری از مجوعه‌ی برای آنان که می‌اندیشند نوشته‌ی هرمز انصاری با عنوان از “بودن” به “شدن” را منتشر کرده است.

این مجموعه شامل 24 عنوان کتاب در قالب شعر، طنز، داستان، نکته، نامه و یادداشت است که با واژه‌های ساده و ساختارهای کوتاه برای بیان مفاهیم و پیام‌های بزرگ و بلند در زمینه‌ی روان‌شناسی، آموزش و پرورش، فلسفه، ادبیات و جامعه‌شناسی نگارش یافته است.

 

مردی در تبعید ابدی

نویسنده : نادر ابراهیمی

تعداد صفحه : 280 صفحه

قیمت : 7000 تومان

چاپ : هفتم 1390

انتشارات : روزبهان

مردی در تبعید ابدی (براساس داستان زندگی ملاصدرای شیرازی صدرالمتالهین) یکی از آثار محبوب نویسنده‌ی فقید نادر ابراهیمی محسوب می‌شود.

اثری‌که تاکنون چندین‌بار تجدید چاپ شده‌ و بازار کتاب این روزهای میزبان هفتمین تجدید چاپ این اثر توسط انتشارات روزبهان است.

این اثر نگاهی دارد به زندگی ملاصدرای شیرازی از کودکی تا زمان تبعید او‌. محمد صدرا فرزند یکی از حکام فارس و علاقه‌مند به علم و دانش است و دائم کتاب می‌خواند‌. روزی که شاه عباس صفوی به همراه شیخ بهایی و میرفندرسکی و استرآبادی (میرداماد) به شیراز می‌آیند‌، محمد که نوجوان 16 ساله‌ای بیش نیست شیخ بهایی را شگفت‌زده می‌کند و بدین‌گونه به قزوین پایتخت اولیه و سپس اصفهان پایتخت اصلی و بزرگ شاه عباس می‌رود و مراحل ترقی را سریع طی می‌نماید.

 

 

از نادرشاه تا آقا محمدخان

نویسنده : سیدمرتضی میرحسینی

تعداد صفحه : 174 صفحه

قیمت : 3500 تومان

انتشارات : کوله‌پشتی

از نادرشاه تا آقا محمدخان به‌قلم سیدمرتضی میرحسینی عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشر‌شده توسط انتشارات کوله‌پشتی‌ست.

سقوط صفویه، ورود نادر به عرصه‌ی سیاسی، نادرشاه افشار؛ آخرین فاتح بزرگ آسیا، نزاع وارثان نادر، کریم خان زند؛ از گمنامی تا پادشاهی، وکیل‌الرعایا، وارثان کریم‌خان؛ نابودی میراث زندیه، نبرد لطفعلی‌خان زند و آقا محمدخان قاجار فهرست مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهند.

 

 

آن‌گاه که زرتشت سخن گفت

نویسنده : مری ستگاست

مترجم : شهربانو صارمی

تعداد صفحه : 208 صفحه. مصور

قیمت : 6000 تومان

انتشارات : ققنوس

آن‌گاه که زرتشت سخن گفت‌ نوشته‌ی مری ستگاست با ترجمه‌ی شهربانو صارمی یکی از کتاب‌های تازه منتشرشده‌ی انتشارات ققنوس است.

این کتاب در 11 فصل تنظیم شده که از بررسی تصویرهای دوره‌ی نوسنگی آغاز می‌شود و به خاور نزدیک پیش از 6500 قبل از میلاد و دوره نوسنگی آغازین در یونان پیوند می‌خورد. فرهنگ‌های سفال منقوش خاورمیانه، زندگی و آموزه‌های زرتشت، همگرایی‌های اول، همگرایی‌های دوم، چارچوب هندواروپایی، زادگاه زرتشت و ملجا او، ورود به تاریخ و میراث زرتشت دیگر فصل‌های کتاب هستند.

نویسنده در مقدمه‌ی کتاب اظهار می‌کند مطالعه‌ی ‌زندگی و آموزه‌های زرتشت را در دهه 1970 و در شهر نیویورک آغاز کرده است.

 

 

خاطره‌ای از کریسمس

نویسنده : ترومن کاپوتی

مترجم : مهدی فاتحی

تعداد صفحه : 96 صفحه

قیمت : 2700 تومان

انتشارات : مروارید

ترومن کاپوتی را به واسطه‌ی نگارش در کمال خونسردی می‌شناسیم. اثری جذاب و گیرا در نوع داستان غیرداستانی که کاپوتی خود مبدع این نوع از داستان است.

و حالا به‌تازگی و بعد از مدت‌ها نام این نویسنده به خاطر ترجمه‌ی یک مجموعه‌داستان تازه ترجمه شده به فارسی‌ که این روزها توسط نشر مروارید روانه‌ی بازار کتاب شده، به گوش می‌رسد.

مجموعه‌ای با عنوان خاطره‌ای از کریسمس ‌ترجمه‌ی مهدی فاتحی.

کتاب مجموعه‌ی سه داستان واقع‌نگار از زندگی ترومن کودک است. در هر سه این داستان‌ها، خود کاپوتی راوی‌ست و داستانش را در زمان گذشته نوشته.  خاطره‌ای از کریسمس، یک کریسمس، مهمان روز شکرگزاری عنوان سه داستان این مجموعه است.

 

 

برتون به روایت برتون

نویسنده : مارک سالیزبوری

مترجم : ابراهیم عامل محرابی

تعداد صفحه : 318 صفحه

قیمت : 7200 تومان

انتشارات : چشمه

برتون به روایت برتون، کتابی جذاب و خواندنی به‌قلم مارک سال‍یزبوری درباره‌ی ت‍یم برتون، یک‍ی از محبوب‌ترین و متفاوت‌تر‍ین کارگردان‌های حال حاضر دن‍یا.

اول‍ین ویراست این اثر در سال 1995 منتشر شد و شامل یک‌سری مصاحبه، که ب‍ین سال‌ها‍ی 1998 تا 1994 انجام شده بود، م‍ی‌شد و سپس در ویراست دوم سلسله مطالب‍ی تک‍میل شده از مصاحبه‌ها‍ی ب‍ین ژانو‍یه‌ی 2005 تا مارس 2005 ن‍یز بر آن اضافه شد.

این اثر همراه با مقدمه‌ای خواندنی از جانی دپ در 318 صفحه و با و‍یراستار‍ی محسن آزرم منتشر شده.

 

 

شماره‌ی جدید “بخارا” ویژه‌ی مهدی اخوان ثالث        

شماره‌ی جدید “بخارا” ویژه‌ی مهدی اخوان ثالث منتشر شد.

شماره 83 مجله “بخارا” از روز دوشنبه (30 آبان‌ماه) در کتاب‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

از ویژگی‌های این شماره بخارا، یادنامه مهدی اخوان ثالث است که شامل مقاله منتشرنشده‌ای از دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی است با عنوان “شاعر شعرهای باشکوه” و نیز “سؤالات امتحانی اخوان ثالث در دانشگاه تهران” و همچنین شعری از اخوان با نام “کلید در چاه” که برای اولین‌بار چاپ می‌شود.

در دیگر بخش‌ها، متن گفت‌وگوی کاردار سفارت انگلستان در تهران با مسعود میرزا، ظل‌السلطان، و بررسی رابطه‌اش با پدرش ناصرالدین شاه و برادرانش، کامران میرزا و مظفرالدین میرزا (بعدها مظفرالدین‌شاه) و همچنین نقش سیاست آن روز انگلستان در ارتباط با رجال قاجار منتشر شده است. این متن توسط دکتر ابراهیم تیموری از اسناد وزارت خارجه انگلستان انتخاب شده است و برای اولین‌بار منتشر می‌شود.

از جمله دیگر مطالب منتشرشده در “بخارا” این مطالب هستند: گفت‌وگو با دکتر محمد صنعتی درباره “مدرنیته و شعر فارسی”، “تاریخ چیست” به قلم دکتر عزت‌الله فولادوند، مقاله‌ای از واتسلاو هاول با عنوان “در روابط سیاست و دروغ”، “چطور از موبایل استفاده نکنی” طنزی از اومبرتو اکو، سخنرانی دکتر محمدعلی موحد در شب ابن بطوطه، ویژه‌نامه دکتر حسین ضیایی و مقالاتی از دکتر احمد مهدوی دامغانی، دکتر ژاله آموزگار، دکتر محمدرضا باطنی، عبدالله کوثری، دکتر منوچهر پارسادوست، مینو مشیری، ترانه مسکوب و….

مجله‌ “بخارا” توسط علی دهباشی منتشر می‌شود.