رفت اما جنایت پابرجاست

حنیف مزروعی
حنیف مزروعی

1.سعید مرتضوی قاضی دادگاه 1410 و بعدها دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز بعد از حدود 12 سال حضور پررنگ از سمتش کنار گذاشته شد و رئیس جدید قوه قضائیه شخص دیگری را به جای وی منصوب نمود.

بسیاری از فعالان سیاسی و حقوق بشر و روزنامه نگاران از این برکناری استقبال کرده و آن را نشانه تغییر لحن و رفتار رئیس جدید قوه قضائیه دانسته اند و آن را نشانه هایی از هوای تازه در فضای امنیتی و برخوردهای صورت گرفته با روزنامه نگاران، مطبوعات و فعالان سیاسی دانسته اند.

2.اما نکته کوتاهی که باید در اینجا بدان اهمیت داد و فراموش نکرد این است که با عوض شدن و تغییر افراد، اصل جنایت و تخلف از بین نمی رود و اگر ریشه های یک عمل خصمانه علیه حقوق ملت خشکانده نشود هزار بار تغییر و تحول و جا به جا کردن نامها هیچ تاثیری نخواهد داشت.

تا وقتی که آمر و آمرین بدون هیچگونه پیگردی همچنان در حال فعالیت هستند، تغییر مهره ها چه تفاوتی در اصل عمل جنایتکارانه ایجاد خواهد کرد؟ شما تنها مهره شطرنج را برای نمایش تغییر می دهید.هنگامی باید از این تغییر استقبال کرد که در عمل نیز انجام اعمال خلاف قانون و فعالیت هایی که تنها نام جنایت بر آن می شود گذاشت متوقف شود؛ تا آن موقع اینها تنها بازی ای است که سعی دارند افکار عمومی با آن بازی سرگرم کنند.

3.در این بحث کینه جایی ندارد؛من طرفدار کینه جویی نیستم و با اصل ببخش و فراموش کن زندگی کرده ام و سعی خواهم کرد این اصل را ترویج و تشویق کنم اما تا زمانی که هنوز آمرین با فراغ بال در حال فعالیت هستند این تغییرها و تعویض ها برای پاک کردن صورت مسئله می ماند.