وقتی شاه می میرد

نویسنده
پرستو سپهری

» رضا کرم رضایی در هفتاد و سومین بهار عمر درگذشت

رضا کرم رضایی، بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در نخستین روزهای سال 89 در گذشت. کرم رضایی که از 26 روز پیش به دلیل بیماری عفونت ریه در بیمارستان بستری شده بود ساعت 10 صبح دیروز بر اثر ایست قلبی، در سن 73 سالگی در گذشت.

رضا کرم رضایی سال ۱۳۱۶ در سنقرآباد کرمانشاهان متولد شد. وی که از سال 1333 تا 1335 به عنوان بازیگر، در جامعه‌ی باربد و تئاتر ملی حضور داشت تحصیلات خود را در هنرستان هنرپیشگی تهران ادامه داد و در حین تحصیل در انستیتوی تئاتر و سینما و تلویزیون ایران در فاصله ی سالهای 39 تا 46 به دانشگاه مونیخ در آلمان راه یافت.

 پس از ان در سال 47 به عنوان بازیگر و کارگردان در اداره‌ی برنامه‌های نمایشی استخدام شد. از کرم رضایی در طول بیش از نیم قرن فعالیت هنری، در زمینه ی تئاتر و سینما آثار بسیاری به جا مانده که از جمله ی آنان می توان به علی کنکوری، کندو، همسفر، تجاوز، اعدامی، مسافرری، نیش،سالاد فصل، خواستگار و مجموعه های تلویزیونی سربداران، این خانه دور است، امام علی، و معصومیت از دست رفته اشاره کرد.

 وی هم چنین نمایش های “نطفه شوم”، “فیزیکدان‌ها” اثر دورنمات، “شاه می‌میرد” و “توران‌دخت” را کارگردانی و بازی کرده و در “بازرس” به‌ کارگردانی عزت‌الله انتظامی به عنوان بازیگر حضور داشته است.

 

 

نشر ققنوس پیش از این کتاب زندگی این هنرمند را به قلم خودش منتشر کرده است؛ “همه ی دوستان من” رمانی است در برگیرنده ی خاطرات هنری این بازیگر فقید در 41 فصل که با بیان خاطرات وی از کودکی شروع می شود و با به تصویر کشیدن بخش هایی از زندگی فرهنگی و اجتماعی مردم ایران پس از جنگ جهانی دوم و تاثیرات نامطلوب جنگ بر شرایط ایران در آن دوره ادامه پیدا می کند. کرم رضایی هم چنین در این کتاب، تاریخ تئاتر و سینمای ایران در یک دوره ی زمانی 50 ساله را مرور می کند .

به گفته ی کرم رضایی در همین کتاب، “سوگ مضحکه آقا بزرگ‌ها” آخرین تئاتری است که وی در جشنواره تئاتر فجردر سال 82  به روی صحنه برده و به دلیل آنکه سالن مناسبی در اختیار نداشته از اجرای عمومی آن منصرف شده است. آخرین نمایش کرم ‌رضایی در تلویزیون نیز تله تئاتر “قطار ارواح” بود که در جشنواره‌ی بهترین برنامه‌های تلویزیون در طول 5 سال کاندیدای بهترین تله‌تئاتر شده بود.

 وی که در سال های اخیر به دلیل ضعف و ناتوانی جسمی خانه نشین شده بود مجموعه ای از 10 اثر نمایشی را در “نشر قطره” آماده ی چاپ کرده بود که اینک پس از مرگ این هنرمند منتشر خواهد شد.

به گزارش ایسنا پیکر رضا کرم رضایی 9 صبح روز سه‌شنبه 17 فروردین ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه ی هنرمندان در بهشت زهرا تشییع می شود. مراسم یادبود این هنرمند نیز از سوی خانه ی تئاتر ایران ساعت 16 تا 17:30 روز پنج‌شنبه 19 فروردین ماه در مسجد النبی واقع در انتهای خیابان کارگر برگزار خواهد شد.