مگر آذربایجان غربی چقدر مساحت دارد؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تشکیل استان "کردستان شمالی" در مصاحبه با نماینده ارومیه

ایجاد یک استان جدید به نام کردستان شمالی؛ هفته گذشته طرح این پیشنهاد در نطق میان دستور یک نماینده، مجلس را به جنجال کشید. نماینده مهاباد با اشاره به آنچه رای کردهای آذربایجان به روحانی خوانده، خواهان تشکیل استانی جدید با مرکزیت مهاباد در آذربایجان غربی شده است. پیشنهادی که با مخالفت شدید نمایندگان هم استانی عثمان احمدی شده است.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس که هفته گذشته در اظهار نظری تند طرح این پیشنهاد را تلاش برای “تجزیه آذربایجان” خوانده بود، حالا در مصاحبه با روز می‌گوید پیشنهاد نماینده مهاباد برای ایجاد یک استان جدید عملی نیست و به گفته او آذربایجان غربی نیاز به چنین تقسیماتی ندارد.

 

“مردم الحمدالله مشکلی باهم ندارند”

روز یکشنبه، ۱۵ دی ماه، عثمان احمدی، نماینده مهاباد در میان دستور خود در مجلس با اشاره حمایت کردهای آذربایجان از حسن روحانی در انتخابات و اظهارات وزیر کشور در مورد اضافه شدن ۱۰ استان به تقسیمات کشوری از او خواست در این زمینه تشکیل کردستان شمالی با مرکزیت مهاباد را هم لحاظ کند.

این عضو کمسیون اقتصادی توضیح بیشتری در مورد استان کردستان شمالی نداده اما گفته : “رای ۷۹ درصدی کردهای استان آذربایجان غربی که تفاوت معناداری با سایرین داشت، در وجه ایجابی خود نشان داد اعتماد و اطمینان این مردم به نظام جمهوری اسلامی به عنوان بهترین الگوی حاکمیتی است و در وجه سلبی هم بیانگر پاره‌ای از نارضایتی‌ها و انتظارات است.”

نماینده مهاباد در نطق میان دستور خود همچنین از استاندار آذربایجان غربی خواست تا با رعایت نسبت جمعیتی متعادل و متوازن در انتخاب مدیران کل استان و معاونان خود، از شایستگان و نخبگان کرد در شهرهای جنوب استان که پتانسیل بالایی دارند استفاده کند.

در واکنش به این اظهارات نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه پیشنهاد نماینده مهاباد را “تبلیغاتی” خوانده و گفته است که عثمان احمدی آن را به دلیل رقابت مهابادی‌ها و بوکانی‌ها مطرح می‌کند. او گفته است: “آذربایجان مهد شیرمردانی چون امینی‌ها و باکری‌هاست، به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم تجزیه‌ای در آذربایجان رخ بدهد.”

نادر قاضی‌پور حالا در مصاحبه با روز می‌گوید: “این طرح امکان‌پذیر نیست. آذربایجان غربی استان بزرگی نیست مثل خراسان که تکه بشود. استان کم جمعیتی است و مردم الحمدالله مشکلی باهم ندارند که استان بخواهد بر اساس آن تقسیم بشود.”

 

تشکیل کردستان شمالی بعید است

نماینده ارومیه می‌گوید تقسیم آذربایجان غربی امکان پذیر نیست، چون به گفته او : “علاوه بر مهاباد در جنوب نیز بوکان می‌خواهد استان بشود. میاندوآب هم مطالبه مشاهبی دارد. مگر مساحت آذربایجان غربی چقدر است که بخواهد به چهار استان تقسیم بشود. مشکل دیگرهم این است که هر یک از این شهرها می‌گویند باید مرکز استان بشوند.”

ولی نماینده مهاباد استدلال دیگری دارد. او گفته است با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، قدمت تاریخی و منابع آن می‌تواند تبدیل به یک استان شود.

با این حال برخی دیگر از نمایندگان تشکیل چنین استانی را محتمل نمی‌دانند. محمد علی‌پور، ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس با اشاره “تفاهم و همدلی خاصی که بین نمایندگان آذربایجان غربی وجود دارد” گفته است: “بعید می‌دانم که با شرایط فعلی امکان تشکیل کردستان شمالی وجود داشته باشد.”

به گفته علی‌پور نماینده مردم مهاباد به وظایف نمایندگی خود عمل کرده اما تقسیمات کشوری بر عهده وزرات کشور است؛ باید دید که مسئولین چگونه برخورد می‌کنند.”

 

طرحی که در مجلس چهارم کلید خورد

استان آذربایجان غربی از جمله استانهای کشور است که به لحاظ زبانی، فرهنگی و اجتماعی همگون نیست. این استان در غرب کشور محل سکونت مشترک کردهای اهل سنت با ترک‌های اهل تشیع است.

محرومیت اهل سنت از تصدی‌گری برخی مناصب مانند استانداری در سالهای گذشته با انتقادات فراوانی از سوی برخی از شخصیت‌ها و نمایندگان مجلس روبرو شده و به نظر می‌رسد پیشنهاد تقسیم این استان نیز بر این اساس صورت گرفته است.

طرح تقیسم استان آذربایجان غربی هم موضوع تازه‌ای نیست. تشکیل کردستان شمالی پیش‌تر در سال ۸۸ از سوی عثمان قسیمی، نماینده بوکان نیز مورد تاکید قرار گرفته بود که آنزمان هم با انتقادهای تندی از سوی نمایندگان ترک این استان روبرو شد و در نهایت راه به جایی نبرد.

پیشنهاد تقسیم استان آذربایجان غربی نخستین بار از سوی احمد طه، نماینده بوکان در مجلس چهارم طرح شد.

مهاباد که حالا از سوی نماینده اش در مجلس برای مرکز شدن استان کردستان شمالی پیشنهاد شده، از جمله مهمترین شهرهای کردنشین ایران است که در آغاز انقلاب شاهد درگیری‌های فراوانی میان احزاب مسلح کرد و جمهوری اسلامی بود.