شورای عالی امنیت بدون قید شرط،
برای رفع حصر اقدام کند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» حسین انصاری راد و اعظم طالقانی در مصاحبه با روز:

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران با ابراز نگرانی از وضعیت کسانی که در حصر یا زندان هستند، آزادی و رفع حصر آنها را به نفع مردم، جامعه و رهبری دانسته. همزمان حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم و از روحانیون اصلاح طلب در مصاحبه با “روز” خواستار آزادی بی قید و شرط میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد شد و گفت انتظار مردم از شورای عالی امنیت ملی این است که هر چه سریع تر نسبت به رفع حصر و آزادی این سه نفر اقدام کند.

اعظم طالقانی، دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی و از فعالان ملی و مذهبی هم در مصاحبه با “روز” با اشاره به مطالبات مردمی از حسن روحانی مبنی بر رفع حصر و ازادی زندانیان سیاسی گفت: در هر کشوری به فردی که رئیس جمهور می شود صد روزی فرصت میدهند تا نشان دهد تا چه اندازه بر وعده هایی که داده و مطالبات مردم پایبند است ما هم صبوری و تحمل میکنیم تا آقای روحانی بتواند به مطالبات مردم که رفع حصر و ازادی زندانیان سیاسی از مهم ترین این مطالبات است پاسخ گوید و جامه عمل ببخشد.

 موافقت رهبر جمهوری اسلامی با ارجاع مساله حصر و بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز به شورای عالی امنیت ملی، همه نگاهها را متوجه این شورا و دبیر جدید آن یعنی علی شمخانی کرده است؛ وزیر دفاع دولت خاتمی و از نظامیان بانفوذ.

پیش از این هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی مسولیت حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را که از ۲۵ بهمن ۸۹ در حبس خانگی هستند، برعهده نمی گرفتند تا چند تن مسوول به صراحت گفتند تصمیم گیری درباره رهبران جنبش سبز (به گفته آنان: سران فتنه) توسط رهبر جمهوری اسلامی صورت پذیرفته است. پیش از این اعتراف هم، افکار عمومی این مسولیت را متوجه آیت الله خامنه ای میدانست. اکنون با ارجاع پرونده به شورای عالی امنیت ملی، مسولیت ادامه حصر یا چگونگی برخورد با این مساله بر عهده این شورا گذاشته شده است.

هفته گذشته وب سایت سحام نیوز به نقل از محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی از دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با آیت الله خامنه ای خبر داده و نوشته است که “رهبری موافقت خود را با ارجاع این پرونده (حصر) به شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کردند تا این شورا، با دبیر جدید، به موضوع حبس غیرقانونی ورود ماهوی داشته باشد”.

این مساله در حالی صورت می گیرد که بنا بر اعلام محمدرضا خاتمی، از رهبران جبهه مشارکت و نایب رئیس مجلس ششم، حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی و در پاسخ هوادارانش درخصوص رفع حصر از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد گفته بود زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، در دولت آقای خاتمی توانست حصر آقای منتظری را بشکند و امروز هر کسی رییس جمهور شود این وظیفه به عهده اوست.

آقای روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در زمان تبلیغات انتخاباتی و در پاسخ به آنها گفته بود که “به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آن‌هایی که در حصرند آزاد شوند بلکه حتی آن‌هایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند هم آزاد شوند”.

افکارعمومی اینک در هر فرصتی از طریق شبکه های آزاد رسانه ای و هم در شبکه های اجتماعی می پرسند اکنون آقای روحانی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی است و علی شمخانی به عنوان دبیر جدید این شورا معرفی شده است، آنها با موضوع حصر و بازداشت خانگی و مساله زندانیان سیاسی چگونه برخورد خواهند کرد؟ آیا آقای روحانی خواهد توانست به مهم ترین مطالبه هوادارانش که ازادی و رفع حصر بوده پاسخی عملی بدهد؟

 

رفع حصر بدون قید و شرط

حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم و روحانی اصلاح طلب در مصاحبه با “روز” در این زمینه میگوید: مصلحت جمهوری اسلامی و مصلحت کشور صرفنظر از اینکه اساسا آقای موسوی و آقای کروبی و خانم رهنورد، استحقاق چنین برخوردی را داشته اند یا نداشته اند در ازادی آنها است. به نظر من مصلحت کشور و جمهوری اسلامی و حتی مصلحت مقامات جمهوری اسلامی در این است که هر چه زودتر از این حصر خارج بشوند و بتوانند هم وضعیت سلامتی شان را در شرایط بهتری مراقبت بکنند و هم بدون شک گشایشی است که ملت ما آن را انتظار میکشد و دوست دارد و از آن استقبال میکند.

آقای انصاری راد می افزاید: تنها بحث حصر نیست اکثر این زندانیان سیاسی که بنده می شناسم کسانی امثال آقای میردامادی، آقای امین زاده و دیگران استحقاق حبس را ندارند و به جا است که آزاد شوند و مصلحت جمهوری اسلامی و کشور هم جز این از نظر ما نمی تواند باشد.

سوال میکنم پیش از این آیت الله خامنه ای عنوان کرده که آنها عذرخواهی نمیکنند و آقای عسگراولادی هم از عدم توبه آقای موسوی سخن گفته یعنی به نوعی گویا انتظار دارند آنها توبه کنند تا رفع حصری احتمالا صورت بگیرد نظر شما چیست؟ این نماینده سابق مجلس میگوید: این سخن نادرستی است و به هیچ وجه مقبول عامه مردم ما نیست. صرفنظر از اینکه اساسا ماهیت این بازداشت و حصر چه است بدون قید و شرط مصلحت رفع حصر و آزادی این آقایان و خانم رهنورد است. آنها از چه باید توبه کنند که چین انتظاری باشد؟ ما امیدواریم که شورای عالی امنیت ملی در شرایط فعلی بتواند این اقدام قابل انتظار را که ملت ما از آن انتظار میکشد انجام بدهد. مردم انتظار دارند و حالا که شورای عالی امنیت ملی مسول این مساله است بهتر است بدون قید و شرط به انتظار مردم پاسخ دهد.

اعظم طالقانی، دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی و از فعالان ملی مذهبی هم در مصاحبه با “روز” در همین زمینه میگوید: مساله اینجاست که در دنیا هر کسی که رئیس جمهور می شود حداقل صد روز به او مهلت میدهند که ببینند چه میکند. اگر در این صد روز کاری کرد معلوم می شود آنچه که وعده داده درست است. این بسیار روشن است و باید مهلت داد و دید آقای روحانی چه میکند. من امیدوارم به خیر بگذرد.

خانم طالقانی در پیام تبریک خود به مناسبت انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران، از رفع حصر و ازادی زندانیان سیاسی به عنوان یکی از مهم ترین مطالبات مردمی یاد کرده بود. او میگوید که “ما انتظار داریم هرچه زودتر این مساله حل شود و آقای موسوی و آقای کروبی و خانم رهنورد هر چه زودتر آزاد شوند ولی این را هم میدانیم که یک شبه که نمی شود کاری کرد و تصمیمی گرفت. ما باید مقداری صبر داشته باشیم تا ببینیم که آقای روحانی چه میکند. درست است این مساله سخت است هم آقای موسوی مریض است هم آقای کروبی حال ندارد اینطور که شنیده ام. اما میدانیم که فقط آقای روحانی نیست و در این زمینه مسولان دیگر و رهبری تصمیم می گیرند. فقط امیدواریم تصمیمی بگیرند که مردم انتظار دارند.

 

رفع حصر و ازادی زندانیان به نفع انقلاب و مردم

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران روز جمعه در دیدار با جمعی از اصلاح طلبان در اردکان با ابراز نگرانی از “وضع عزیزان محصور و زندانی” گفته است: این حصرها و محدودیت ها بخصوص نسبت به کسانی که سنی از آنان گذشته است می تواند فشارهای عصبی ایجاد کند و سبب بیماری یا تشدید بیماری شود که این امور نگران کننده است البته خوشبختانه می توان شاهد انعطاف در این زمینه ها بود و امیدوارم همه به این نتیجه برسیم که آزادی این عزیزان و زندانیان به نفع همه است در درجه اول به نفع انقلاب و مردم و رهبری و همه کسانیکه علاقمند به آنها هستیم و بعد به نفع کشور و جامعه امیدواریم.

آقای خاتمی در بخشی از سخنان اش با اشاره به روند ۸ ساله گذشته کشور گفته است: روندی که کشور ما داشت روند خطرناکی بود که اگر ادامه پیدا می کرد ما برای موجودیت ایران احساس خطر می کردیم. در اقتصاد؛ در مدیریت،در نحوه هزینه کردن امکانات و بودجه های مملکت در بهره وری از منابع، در همه مسائل ما دچار مشکل بودیم. در روابط خارجی روابط داخلی مان و این روند روندی نبود که بشود ادامه پیدا بکند آنچه در این انتخابات رخ داد آن روند قطع شد یعنی این دستاورد؛دستاورد بسیار مهمی بود و دولتی روی کار آمد که کاملا شعارهایش شفاف و مشخص بود و من عرض کردم بین اینکه شکست اصلاح طلبان و هم اصلاح طلبی با پیروزی گفتمان اصلاح طلبی ما دومی را انتخاب کردیم چون اگر آن طور نبود گفتمان مشترک جناب آقای عارف و جناب آقای روحانی که هر دو اموری بود که ما می خواستیم پیروز شد. اگر بگویم اصلاح طلبی چیست همین هایی است که حضرات مطرح کردند با کمی بالا پایین. البته بهتر است بگوییم ملت و نظام و کشور پیروز شد و کسی نباید برای خود جایی ویژه باز کند.

او افزوده: بعد از ۸ سال عمدتا در تنگنا قرار گرفتن کامل این گفتمان و القاء این مساله که گفتمان باطلی است انحراف است خطرناک است و نیز برخوردهای شدید با کسانی که صاحب این گفتمان بودند از ایجاد محدودیت و حتی زندان کردن و تهمت زدن و در مقابل جریان تنگ نظری که خود را انحصارا صاحب و متولی انقلاب می دانست و هر کاری که می توانست کرد تا بگوید دیگران غیر انقلابی هستند. معلوم شد که ملت این رویه را نمی پسندند خوشبختانه نقش رهبری هم در پدید آمدن این تحول مهم بود و بالاخره معلوم شد که مردم به چه چیزی رای دادند و به چه چیزی رای ندادند. این دستاورد دستاورد کمی نیست، بزرگ است و باید حفظش بکنیم.

رئیس دولت اصلاحات گفته: اینکه در آینده چه خواهد شد، من نمی دانم و دقیقا نمی توانم پیش بینی کنم ولی می دانم که کشور با وضع خوبی مواجه نیست و به سادگی نمی شود مشکلات فراوان را حل کرد. مهم این است که در مسیر درست قرار بگیریم منتهی زمان هم زمان کمی است یعنی اگر ما نتوانیم در مدت کوتاهی لااقل برخی مشکلات اساسی را در عرصه اقتصاد و روابط خارجی و مسائل داخلی برداریم احتمال کارگر افتادن آن عوامل منفی که تا حالا بوده چه در خارج و چه در داخل هست ممکن است لطمه بزرگی به ما وارد شود و به همین دلیل باید بکوشیم هم دولت را کمک کنیم هم خودمان تلاش کنیم که انشالله تا حدودی مشکلات حل شود.

رئیس جمهور سابق ایران درباره انتظاراتی که او و اصلاح طلبان از حسن روحانی دارند گفته: آنچه ما می خواهیم پافشاری ایشان در رویکردی است که مردم به آن رای دادندتا آن بتواند در جامعه پیاده شود.جامعه هم باید این ظرفیت را داشته باشد تا خیال پردازانه با مسئله برخورد نکند نخواهد یک شبه همه انچه گفته شده پیاده شود مهم این است که رویکرد و جهت به آن سو باشد. وقتی مردم به آن رویکردها رای داده اند احترام به مردم و تامین نظر مردم این است که کسانی بیایند که به این رویکردها معتقد باشند وتوان انجام آن را داشته باشند. در یک کلمه اکثریت مردم افراط و تفریط را نفی می کنند و خواستار تغییر در درون نظام هستند نه تغییر نظام. مردم شیوه ها و روش هایی که همه از آن ضرر کردیم را نپسندیدند و شیوه های متناسب تر که در شعارها بوده برگزیدند. باید ابزارهای متناسب با این شعارها انتخاب شود و برای تحقق شعارها تلاش شود همه ما باید کمک کنیم.