سناتور آمریکایی در پی قطع صادرات نفت ایران

نویسنده

» گزارش هافینگتون پست

این هفته یکی از سناتورهای پرنفوذ آمریکایی گفت پشت درهای بسته سنا بحث هایی در مورد تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران در جریان است تا صادرات نفت ایران را در عرض یکسال نصف کند.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در دیدار با کمیته روابط آمریکا و اسرائیل (AIPAC) در نیویورک گفت که هدف بسته تحریم‌های روی میز او این است که صادرات نفت ایران را تا روزانه 500 هزار بشکه کاهش دهد.

انتظار می‌رفت این لایحه سنا که باید توسط کمیته بانکداری ارائه شود، ضعیف‌تر از لایحه کنگره که بسیاری آن را غیرواقع‌گرایانه می‌شمردند، باشد. لایحه کنگره خواستار به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود.

از شروع سال 2012 تحریم‌های آمریکا و اروپا صادرات نفت ایران را از 52 میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه رسانده است. این تحریم‌ها ماهیانه میلیاردها دلار به ایران ضرر زده و به تورم و بیکاری کمک کرده است.

اما مذاکرات بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست ‌جمهوری، ایران پی گرفته شده. روحانی و اوباما در ماه سپتامبر تلفنی با یکدیگر صحبت کردند که بالاترین سطح ارتباط بین رهبران دو کشور از سال 1979 به حساب می‌آید. این موضوع باعث شد که عده‌ای فکر کنند بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته می‌شود.

منندز گفته است که ایران باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و همکاری خود را نشان دهد تا تحریم‌ها برداشته شود. منندز به آیپاک گفت: “اکنون وقت کاهش تحریم‌ها نیست.” وی عنوان کرد که به اعضای دولت اوباما گفته که اگر لازم باشد آماده است با همکاران خود در سنا برای پیشبرد بسته جدید تحریم‌ها اقدام کند.

آمریکا و متحدان این کشور اعتقاد دارند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای را فقط برای مقاصد صلح‌آمیز دنبال می کند.

منندز گفت بسته تحریمی جدید از چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن که خریداران نفت ایران هستند می‌خواهد تا خرید نفت خام و محصولات دیگر نفتی خود از این کشور را باز هم کاهش دهند.

باب مک‌نالی، مشاور انرژی کاخ سفید در دوران جرج بوش گفت که لایحه کنگره به نظر بسیاری از قانونگذاران خیلی شدید بود.

وی گفت: “تنها چیزی که در کنگره شدیدتر از عشق به اسرائیل است، تنفر از یک درگیری نظامی دیگر است. در کنگره این نگرانی وجود دارد که ممکن است تشدید بیش از حد تحریم‌ها به درگیری منجر شود.”

برنامه‌ای که منندز از آن سخن گفته است پیش از تصویب در سنا و امضا توسط اوباما برای تبدیل شدن به قانون، می‌تواند در کمیته بانکداری تغییرات زیادی کند.

دولت اوباما به سنا فشار آورده که تحریم‌های جدید را به خاطر پیشبرد مذاکرات متوقف کند.

قرار است جان کری وزیرخارجه و جک لیو وزیر خزانه‌داری آمریکا در مورد پیشبرد مذاکرات بصورت محرمانه با سنا دیدار کنند. آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان قرار است دور دوم مذاکرات با ایران را در تاریخ هفتم و هشتم نوامبر در ژنو ادامه دهند.

منبع: هافینگتون پست - 29 اکتبر 2013