اژه‌ای می‌گفت موسوی همه جا را گرفته؛ نمی‌توانید

نویسنده
حسین محمدی

» احمدی‌نژاد افشا کرد:

یک وب‌سایت تازه تاسیس نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، متن سخنان محمود احمدی‌نژاد در جمع گروهی از حامیان خود در انتخابات مجلس نهم را، با عنوان “حامیان گفتمان انقلاب اسلامی” منتشر کرده است؛ نشستی که رییس دولت در آن از اعتراف محسنی اژه‌ای، وزیر سابق اطلاعات، به ناتوانی در برابر پیروزی میرحسین موسوی پرده برداشته است. به گفته احمدی‌نژاد، اژه‌ای در آستانه برگزاری انتخابات سال 88 به وی هشدار داده بود که نمی تواند در برابر آراء موسوی موفق شود زیرا هواداران موسوی “همه جا را گرفته اند و میدان دست آنهاست”.

رییس دولت دهم در این نشست، علاوه بر حواشی انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، تبریک علی لاریجانی به موسوی، نظر محسنی‌اژه‌ای درباره پیروزی موسوی در انتخابات، درباره اختلافاتش با رییس قوه‌قضاییه و نظرات منتقدان خود درباره رحیم‌مشایی هم سخن گفته است.

پیش از این بخش‌های کوچکی از سخنان احمدی‌نژاد در این نشست درباره افرادی چون احمدتوکلی و منوچهر متکی منتشر و با تکذیب آن‌ها همراه شده بود؛ نشستی که همچون جلسات پیشین بدون حضور خبرنگاران برگزار شده و پس از چندی بخش‌های مختلف آن منتشر شده است.

احمدی‌نژاد در این نشست، که آبان ماه سال جاری برگزار شده، گفته است: “اژه ای در اواخر فهمید که قضیه براندازی است، گفتم نگران نباشید، من خودم به عرصه می آیم و انتخابات را برنده می شویم. اژه ای گفت شما نمی توانید، اینها همه جا را گرفته اند و میدان دست آنهاست. من گفتم من در متن مردم هستم و می دانم چه می شود. بنده به ایشان عرض کردم که من انتحاری به خط می زنم، هنوز فرصت داریم و مناظره ها نیز باقی مانده است که در مناظره ها کار را تمام می کنم. اژه ای گفت تند نروید، گفتم کمی تند می رویم و رفتم. البته در مناظره ها نیز فقط یک درصد از ده درصد مسائلی را که می توان به مردم گفت را گفته ام”.

وی همچنین با اشاره به انتخاب اعضای هیات دولت خود در سال 84، اعلام کرده است که از میان 21 وزیر کابینه، 11 نفر از افرادی بودند که در لیست بقیه کاندیداها بودند، زیرا “اگر آن یازده نفر را نمی آوردیم ما را ریشه کن می کردند”. وی افزود: “قبل از انتخابات ۸۸ هم گفته بودند اگر این دولت دوباره رأی بیاورد، ما دیگر نمی توانیم در این مملکت کاری انجام بدهیم. یکی از اینها نامه نوشته بود به رهبری که موسوی رأی می آورد و ما خودمان را آماده برای کار با او کرده ایم”.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به انتقاداتی که درباره برخی از اطرافیان وی نظیر مشایی مطرح می‌شود افزوده: “گفتند که مشایی به ائمه جمعه پول داده است. اولا من داده ام، ثانیاً مگر پول دادن به ائمه جمعه خلاف است؟ کجا مهمتر از ائمه جمعه است؟ ائمه جمعه مراجعات مردمی دارند، دفاترشان شلوغ است و هزینه دارد. خیلی‌هایشان درخواست پول داشتند و کسی نگفت که ما نمی خواهیم. بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون، بسته به وسعت شهر به همه ائمه جمعه پرداخت شد و هیچکس بجز دوسه نفر هم آنرا پس ندادند. گفتند مشایی به آدمهای فاسد پول می دهد. گفتیم مگر دولت بدون حساب و کتاب است؟ حساب دارد، ذی‌حساب دارد، مملکت دیوان محاسبات دارد. مگر دستگاه‌های نظارتی کجا هستند؟ چرا مدرک رو نمی کنند؟ خود آنها هم می دانند که نمی شود یک ریال را هم بدون حساب و کتاب هزینه کرد”.

این در حالی است که دیوان محاسبات تاکنون چندین بار با ارائه گزارش‌هایی، تخلفات پرشمار مالی در دولت‌های نهم و دهم را بر شمرده است. این دیوان همچنین در گزارش تفریغ بودجه خود، از مفقود شدن مقادیری پول و عدم واریز بخشی از پول نفت به خزانه خبر داده است.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، به اتهاماتی که از سوی برخی نمایندگان مجلس به محمدرضا رحیمی، معاون اول وی، وارد شده بود پرداخته: “گفتند در دولت فساد وجود دارد. مگر در قوه قضائیه فساد اخلاقی و اقتصادی وجود ندارد؟ گفتند توسط آقای رحیمی سوء استفاده صورت می گیرد. من در جلسه سران قوا به رئیس قوه قضائیه گفتم مگر در قوه قضائیه کسی سوء استفاده اقتصادی نمی کند؟ گفت چرا! گفتم شما رحیمی را قبل از محاکمه مجازات کرده اید. شما آبروی ایشان را بردید. هم خودتان گفتید و هم آقای اژه ای گفتند. شما که به همه حسابهای بانکی دسترسی دارید. در بیاورید که رحیمی چقدر پول دارد، مشایی چقدر پول دارد و… مخالفان باید بدانند که در این مقطع هم شکست خواهند خورد”.

رحیمی تاکنون بارها از سوی اصول‌گرایان به دست داشتن در پرونده‌ای معروف به “حلقه فاطمی” متهم شده است. مسوولان قوه قضاییه و برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که دلیل عدم محاکمه وی، مقاومت احمدی‌نژاد در مقابل رسیدگی به این پرونده است.

احمدی‌نژاد پیش از این نیز از دیدار خود با رهبر جمهوری‌اسلامی در این‌باره خبر داده بود: “معاون اول قوه قضائیه حرفی زد و همه رسانه‌ها زدند که منظور رحیمی بود و آنها هم تکذیب نکردند. رفتم خدمت رهبری و گفتم اگر یک ریالش ثابت شود می‌روم تلویزیون و عذرخواهی می‌کنم و کنار می‌روم اما نتوانستند”.

وی به پرونده اختلاس و بازداشت قائم‌مقام بانک مرکزی هم اشاره کرده و گفته: “در قضیه اختلاس، قائم مقام بانک مرکزی را به دلیل اینکه نظارت بر جزئیات نداشت بازداشت کردند، ولی جهرمی که سیزده تیرماه برای اینها LC باز کرد هنوز آزاد است. در حالی که قبلا تذکر داده شده بود که اینها مشکل دارند. به پورمحمدی (قائم مقام بانک مرکزی) گفته بودند بگو کار مشایی است تا آزادت کنیم. به او گفتند تو چرا از جلسه ای که با رؤسای بانک ها داشتی صورتجلسه نداری؟”

وی پیش از این نیز در پرونده اختلاس، دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی را متهم کرده بود: “آیا آقای مشایی مسئول تخلف در بانک صادرات است؟ شخص آقای جهرمی زنگ زده به رئیس شعبه گفته این وام را بدهید، چون از دفتر رئیس جمهور پیگیری می‌کنند. به دروغ منظورش دفتر جای دیگری بود. ولی گفته دفتر رئیس جمهور، چون که نمی‌توانسته اسم آنجا را ببرد؛ بی‌دینی و بی‌تقوایی اینقدر؟”

احمدی نژاد گفته: “ما لیست اسامی مفسدین را به قوه قضائیه دادیم و گفتیم اینکه کار سیاسی نیست! رسیدگی کنید و اعلام کنید. ماجرای هفتصد هکتار راهم به قوه قضائیه دادیم پیگیری نکردند”.

آبان ماه گذشته، متن دو سخنرانی دیگر احمدی‌نژاد در جمع حامیان خود منتشر شده بود که باعث جنجال‌های زیادی شد. وی در آن سخنرانی‌ها، به بروز اختلاف میان خود و رهبر جمهوری اسلامی درباره بحث فساد مالی رحیمی اشاره کرده، دولت اش را پاک‌ترین دولت بعد از انقلاب نامیده و از مخالفان خود با عنوان افرادی نام برده بود که “از پایین شهر پابرهنه به بالای شهر آمدند و میلیاردر شدند”.

وی همچنین تاکید کرده بود که قادر به افشای بسیاری از موارد نیست، اما اگر به وی اجازه سخن گفتن داده شود، “قیمت سوراخ موش در تهران بالا خواهد رفت”.

در این نشست‌ها احمدی‌نژاد برای نخستین بار از افرادی هم‌چون حسین شریعتمداری و محمدجواد لاریجانی نام برده و آن‌ها را به فساد مالی یا انتقاد بی‌جهت از دولت متهم کرده بود.

انتشار این دو متن باعث شد که اصول‌گرایان احمدی‌نژاد را مورد انتقادهای تند خود قرار دهند. در آن زمان علی لاریجانی رییس مجلس، برخوردهای رییس دولت دهم را “لات‌بازی سیاسی” خوانده و صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، سخنان احمدی‌نژاد را “بلند کردن صداهایی” نامیده بود که به دلیل “پا گذاشتن روی دم وی” اتفاق افتاده است.

 غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور نیز سخنان احمدی‌نژاد درباره خود را “به کل نادرست” دانسته و منوچهر متکی، وزیر سابق امورخارجه هم گفته بود که رییس دولت دهم در “20 سطر، 24 غلط” داشته است.