داعیه داران محافظه کاری آن را لجن مال کرده اند

نویسنده

» جواب شدیداللحن افروغ به کیهان:

به دنبال چاپ مقاله توهین آمیز روز شنبه روزنامه کیهان که در آن دکترعمادافروغ، نماینده مجلس هفتم و استاد دانشگاه به شدت مورد حمله قرار گرفته بود، وی در گفت وگویی تصریح کرد که از حسین شریعتمداری شکایت خواهد کرد.  افروغ از معدود محافظه کارانی است که ادعای کودتای مخملی توسط مسوولان امنیتی وقضایی را رد کرد و آن را توهین به جمهوری اسلامی دانست. اوهمچنین حرکت اعتراضی مردم بعد از انتخابات را حرکتی خودجوش خواند.

در مقاله کیهان که به قلم پیام فضلی نژاد، از همکاران دفتردادستانی تهران و محافل امنیتی نزدیک به شریعتمداری است، از عماد افروغ به عنوان یک “هوسران سیاسی” نام برده و گفته شده است که دلیل انتقادات وی از محافظه کاران این است که وی از دولت احمدی نژاد سهم خواهی کرده  و به دلیل شنیدن جواب منفی این چنین واکنش نشان می دهد. افروغ درمصاحبه مفصلی که با سایت فرارو کرده، به اتهاماتی که در این مقاله مطرح شده پاسخ داده واز پیام فضلی نژاد به عنوان “شخص معلوم الحالی که سابقه روشنی دارد” یاد کرده است.  او به صورت تلویحی حسین شریعتمداری را محافظه کاری خوانده که نام محافظه کاری را “لجن مال” کرده است.

این استاد دانشکده جامعه شناسی دانشگاه تهران تاکید کرده است که نه از نویسنده مقاله بلکه از حسین شریعتمداری شکایت خواهد کرد و تا زمانی که وی عذرخواهی نکند از شکایت خود صرف نظر نخواهد کرد. به گفته وی کیهان تاکنون سه بار دیگر مطالب کذبی درمورد وی نوشته که در هر سه مورد حسین شریعتمداری از وی عذرخواهی کرده است.

عماد افروغ طی روزهای بعد از انتخابات ۲۲ خرداد در مقاله های متعدد با زیر سوال بردن آنچه توسط مقامات اطلاعاتی پروژه کودتای مخملی نامیده می شود، موضوع کودتای مخملی را به شدت زیرسوال برده وگفته است چنین کودتاهایی در کشورهایی اتفاق می افتد که دیکتاتوری هستند و کسانی که قائل به چنین نامی می شوند پذیرفته اند که درایران دیکتاتوری است. او همچنین ارزش اعتراف گیری های داخل زندان را زیر سوال برده است. افروغ که در انتخابات اخیر از میرحسین موسوی حمایت کرد،  روز گذشته نیزگفت که ایجاد جبهه سبز امید توسط میر حسین موسوی را به فال نیک می گیرد.

راست علیه راست

برای جناح راست که تنها شرط باقی ماندن در اردو “امتثال به امر” است، انتقادهای عمادافروغ چندان خوشایند نیست. افروغ که سابقه دانشگاهی دارد و اتفاقا در دولت اصلاحات بارها به شدت اصلاح طلبان را مورد انتقاد قرار داد هومقالات ومصاحبه هایش در روزنامه هایی مانند کیهان به چاپ رسیده بود، درمقاله فضلی نژاد متهم شده است که عضو روزنامه های سلام و نشریه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بوده است.

روزنامه کیهان پا را از این فراتر گذاشته و وی را نزدیک به بنیاد اشرف نامیده است: “دهه  1360، آقای افروغ از اعضاء دفتر سیاسی سپاه پاسداران در شیراز به شمار می‌رفت و در زمره منتقدان سیاست‌های میرحسین موسوی جای داشت، اما پایان این دهه، آغاز نقل مکان او به اردوگاه موسوم به چپ بود.  افروغ، شیفته تحلیل های احمد اشرف،نظریه پرداز مجله ایران نامه و بنیاد اشرف پهلوی شد و به ترجمه و تبلیغ آراء سیاسی وی پرداخت، چنانچه واکنش انتقادی نشریه دفتر سیاسی سپاه را برانگیخت. در امتداد همین روند، به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نزدیک شد و در هفته نامه عصر ما آغاز به کار کرد. از رهگذر این ارتباط، سال 1372 با مدرک فوق لیسانس جامعه شناسی، به جایگاه مدیریت گروه اجتماعی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری رسید.”

دربخش دیگری از مطلب روزنامه کیهان در خصوص سابقه عمادافروغ آمده است: “افروغ با حمایت”محمد موسوی خوئینی‌ها در کناربهزاد نبوی، حسین بشیریه و… فعالیتش را روی پروژه اصلاحات و جامعه مدنی متمرکز ساخت و سپس، سر از روزنامه سلام درآورد. تا ابتدای دهه 1380 را دراردوگاه اصلاحات به سر برد، اما در بهمن 1382 نام عماد افروغ ناگهان در لیست نامزدهای اصول گرای مجلس هفتم ظاهر شد و به پارلمان راه یافت؛ در حالی که سیر گذار او از اصلاح طلبی به اصول گرایی آغشته به انواع ابهامات و اقسام سوالاتی بود که همواره بی جواب ماندند.”

کیهان در ادامه آورده است: “با تشکیل دولت نهم، افروغ می پنداشت که باید او را بر صدر وزارت فرهنگ یا وزارت علوم بنشانند. وقتی رویای وزارت را بر باد رفته دید و هنگامی که اسمش از لیست اصول گرایان برای انتخابات مجلس هشتم خط خورد، هوس رجعت به همان اردوگاه خودی! را کرد؛ گرچه زمان حضورش در مجلس هفتم، به بهانه کار آکادمیک با اصلاح طلبانی مانند هاشم آغاجری، حاتم قادری،علی محمد حاضری وغلامعباس توسلی در تعامل بود. سرانجام سال 1387، افروغ با پیوستن به حامیان میرحسین موسوی برای سومین بار تغییر اردوگاه سیاسی اش را اعلام کرد.

این دگردیسی های پیوسته، از آقای افروغ آدمی تابع هوس‌رانی‌های سیاسی را ساخت.”

شریعتمداری باید پاسخگو باشد

عمادافروغ امادرمصاحبه خود با سایت فرارو درخصوص اتهامات یاد شده گفته است: “برخی از آقایانی که داعیه ی اصول گرایی دارند و نام اصول گرایی را هم لجن مال کرده اند سندی رو کنند و مدرکی بیاورند که اگر یک مدرک بیاورند من در برابر مدارک آنها کوتاه می آییم و پای آن ها را می بوسم…  من به محض اینکه به تهران آمدم شکایت نامه ای دال بر موارد کذب فراوان، افترای بی شمار و توهین و هتاکی  علیه آقای شریعتمداری تنظیم خواهم کرد، این چهارمین باری است که این هتاکی ها را شاهد هستم و سکوت کرده ام، البته در سه مورد قبلی با عذر خواهی شریعتمداری روبرو شد امیدوارم این مورد هم به عذر خواهی بیانجامد ولی چه عذر خواهی صورت بگیرد و چه نگیرد من حتما شکایت می کنم و آقای شریعتمداری باید ثابت کند که من عضو سردبیری عصر ما و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و سردبیری روزنامه سلام بوده ام به صرف دو گفت و گو و چندین مصاحبه که دلیل نمی شود، اگر من دو گفت و گو با عصر ما انجام داده ام، چندین گفت و گو با کیهان صورت داده ام اگر یک یادداشت به سلام داده ام چندین یادداشت و گفت و گو به رسالت ارائه داده ام، چرا به من نسبت داده نمی شود که من عضو هیئت تحریریه ی کیهان و رسالت هستم هر چند در دوران دوم خرداد از این انتسابات به من فراوان بود، یعنی الگوی رفتاری متاسفانه یکی است.”

این نماینده اصولگرای مجلس هفتم در این مصاحبه بار دیگر با رد پروژه ای که کودتای مخملی نامیده می شود گفته است که اصل جریانی که بعد از انتخابات رخ داد خودجوش ومردمی بوده است. موضوعی که اصلا به مذاق طراحان پروژه سرکوب خوش نیامده است. وی گفته است: “به نظر من این چیزی که امروز به عنوان پروژه در کشور ما مطرح شده است پروژه ی انقلاب مخملی نیست، بلکه پروژه ی انتساب مخملی است، انتساب مخملی به یک اعتراض، به یک جنبش خودجوش است که ناشی از یک شکاف بین انتظارات و نتایج اعلام شده است و تاکنون هیچ مدرک و سندی به دست داده نشده که بتواند ثابت کند که این جریان مخملی است، بله ممکن است عده ای بخواهند از این جریان سوء استفاده کنند ممکن است بیگانگان بخواهند تفسیر خودشان را ارائه دهند و ارتباطات نامشروعی بر قرار کنند اما هیچ کدام دلالت بر این ندارد که اصل این جریان را بتوانیم انقلاب مخملین بنامیم.”

افروغ  درباره  اینکه کیهان ادعا کرده است عضو سازمان مجاهدین است نیز تصریح کرده است: “گفته شده است که من عضو عصر ما و یا عضو سلام بوده ام اگر کسی توانست مدرکی ارائه دهد که من یک روز در شورای تحریریه یا سردبیری سلام یا عصر ما حضور داشته ام یا حتی اگر بتواند ثابت کنند که من یک روز در جلسه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی حضور داشته ام، رو کنند تا بنده تن به هر خواسته ای که آن ها خواستند بدهم، بارها این گفته شد و من سکوت اختیار کردم، رویه ام این نبود که در برابر بد اخلاقی ها موضعی بگیرم، اما دیگر احساس کردم که واقعا حجت بر من تمام شد و بر برخی از دوستان و عزیزانم تمام شده است و پرده دری حدی ندارد و یک جا باید جلویش را گرفت.”