برگشت به سالن های سرپوشیده

نویسنده

فریدون شیبانی

روزنامه کیهان در ستون” خبرویژه” دیروز خود با عنوان عناصر ضد ارزشی را کنار بگذارید، نوشت که حجت الاسلام احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه با انتقاد شدید از عملکرد سازمان تربیت بدنی، راجع به اعزام تیم والیبال بانوان ایران به رقابتهای بین المللی گفته است: “چگونه اجازه دادید در این رقابتها، زنان کشورمان در مقابل مردان و چشمان نامحرم جست وخیز کنند و مسابقه بدهند؟!”

این اظهار نظر در شرایطی مطرح می شود که هفته پیش هاجر نجاتی زاده، نایب رییس فدراسیون والیبال ایران در بخش زنان، ضمن اعلام تصویب الگوی پوشش اسلامی برای بازیکنان از سوی مراجع بین المللی و سازمان تربیت بدنی، به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی گفته بود “هم به فدراسیون بین‌المللی والیبال وهم به کنفدراسیون والیبال آسیا اعلام شده که تیم بانوان ایران بعداز ‪ ۲۷سال قصد شرکت دراین مسابقات را دارد و از آنها خواسته‌ شده که بدون جریمه نام تیم ایران را در مسابقات قهرمانی بزرگسالان زنان آسیا ثبت کنند”.


یک روز بعد با اعلام استقبال کنفدراسیون والیبال بانوان آسیا از بازگشت زنان والیبالیست ایرانی به عرصه والیبال قاره، رسما عنوان شد که غیبت طولانی بانوان ایران در این عرصه شامل هیچ جریمه ای نیز نخواهد بود. در پایان هفته گذشته هم قهرمانی تیم فوتسال بانوان ایران در مسابقه های بین المللی اردن، که با برتری کامل نسبت به تیم های عربی حاصل شد، بازتابی گسترده در گستره رسانه های ایران داشت وحتی روزنامه تند روی کیهان آن را منعکس کرد.

اما حجت الاسلام احمد علم الهدی، درست در روزهایی که قدرت نمایی نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی هم به بهانه حجاب زنان آغاز شده، در حمله ای صریح به سازمان تربیت بدنی اظهار داشت: “سازمان تربیت بدنی در توجیه این اقدام خود، عنوان می کند که زنان ورزشکار کشورمان با پوشش اسلامی به این مسابقات اعزام شدند. در صورتی که نفس این اقدام مغایر موازین شرعی است.”

به عبارت دیگر حجت الاسلام احمد علم الهدی، اصل مسئله را “مغایر شرع” دانسته و ورزش بانوان را “تنها در پشت درهای بسته و سالن های سرپوشیده” جایز شمرده است. به نوشته کیهان او با اشاره به فتوای مجتهدان جامع الشرایط که چنین تحرکاتی را از جانب زنان در مقابل چشمان نامحرم غیرشرعی اعلام کرده اند، گفته است:” ما با پیشرفت بانوان و ورزش آنان مخالف نیستیم، اما این کار باید در سالنهای سرپوشیده و به دور از چشم افراد نامحرم انجام شود.”

این امام جمعه ضمن آنکه حمایت آیت الله خامنه ای از دولت محمود احمدی نژاد را به دلیل “مردمی بودن، ارزشی بودن و تلاش برای توسعه جمهوری اسلامی” دانسته، در عین حال خواستار “حذف عناصر ضد ارزشی و نامطلوبی” شده که “لیاقت حضور در دولت احمدی نژاد را ندارند”. لذا: “این افراد به جای اینکه در دولت نهم خوب باشند، مضر هستند و بهتر است کنار بروند”.

درست یک سال پیش در همین وقت ها موضوع آزادی ورود بانوان به استادیم های ورزشی مطرح شد؛ ماجرایی که بازتابی جهانی یافت اماپس از برخورد تند روهای مذهبی با بن بست رو به رو شد و به دنبال آن درهای نیمه باز ورزشگاهها مجددا به روی زنان بسته شد. اکنون نیز می توان انتظارداشت که با توجه به هدفمند بودن این گونه بحثها، والیبالیست های ایران مجبور شوند لباس جدید را نیز درآورده و به “سالن های سرپوشیده” برگردند و “به دور از چشم افراد نامحرم” توپ بازی کنند.