باز هم انفجار مشکوک در کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» کشته و زخمی شدن دانش آموزان مریوانی

انفجار یک شئی مشکوک در ایستگاه اتوبوسی در شهر مریوان، باعث کشته و زخمی شدن سه دانش آموز شد؛ به دنبال این انفجار مسئولان محلی احتمال دادند مواد منفجره‌ای مانند مین سبب بروز چنین حادثه‌ای شده باشد؛احتمالی که فرماندار مریوان بدون ارائه توضیحات بیشتر آن را رد، هر چند تاکید کرد: “دستگاه‌های ذیربط در حال بررسی زوایای این حادثه هستند.”

کردستان، در طول ماه های گذشته علاوه بر انفجار مهیب مهاباد، شاهد یک سلسله درگیریهای نظامی میان افراد مسلح ناشناس و نیروهای نظامی امنیتی هم بوده است. مسولان حکومتی گروه­های افراطی “سلفی­ها” و”وهابی­ها”، نیروهای وابسته به “ضد انقلاب”، “صهیونیسم”، “آمریکا” و بازمانده­های “حزب بعث عراق” را عامل این حوادث معرفی کرده اند. اما فعالان کرد در داخل کردستان، معتقدند مسئولان حکومتی در شناسایی و معرفی عوامل نا امنی ها در کردستان کوتاهی کرده و “امنیت روانی” شهروندان را در نظر نگرفته اند.

 

این بار دانش آموزان قربانی شدند

منابع خبری کردستان، روز سه‌شنبه نهم آذرماه، اعلام کردند براثر انفجاری در شهر مرزی مریوان، یک دانش‌آموز کشته و دو دانش‌آموز دیگر زخمی شدند. برخی از سایت های نزدیک به دولت، بلافاصله این انفجار را “مشکوک” خواندند، اما خبرگزاری های رسمی با یک روز تاخیر به نقل از مسئولان حکومتی در کردستان، اعلام کردند حادثه مریوان بر اثر “انفجار مواد محترقه” بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی روا نیوز، اولین سایتی بود که روز سه شنبه خبر انفجار را منتشر کرد. به گزارش این سایت، حادثه در محله­ی “موسک 2” این شهر رخ داده و بر اثر آن کودکی ده ساله بنام جمال امینی کشته و دو نفر دیگر زخمی شده اند.

لحظاتی بعد، آتی نیوز، پایگاه خبری نزدیک به اصولگرایان که معمولا اخبار امنیتی مربوط به کردستان را قبل از خبرگزاری های رسمی منتشر می کند، با تائید خبر، این انفجار را “مشکوک” خواندو به نقل از شاهدان عینی نوشت عامل آن  یک بمب بوده است.

کردیش پرسپکتیو، سومین سایت منتشر کننده این خبر اما با جزئیات بیشتر بود. به گزارش این سایت قربانیان حادثه دانش آموزانی بوده اند که “به‌دلیل سرمای شدید تا آمدن مینی‌بوس گرد یک سطل زباله که آتش می‌گیرد جمع شده ‌بودند، که به ناگاه شیئی در داخل آن منفجر می‌شود.”

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، اما با یک روز تاخیر، ضمن تائید این خبر به نقل از فرماندار شهرستان مریوان، نوشت: “بر اثر این حادثه که در محله «دارسیران 3» رخ داد، جمال امینی دانش‌آموز کلاس چهارم ابتدایی جان باخته است.”

به نوشته این خبرگزاری فرماندار مریوان گفته است: “هنوز مجروحین از ارایه توضیح برای چگونگی وقوع حادثه ناتوان هستند، ولی قراین نشان می‌دهد که یکی از دانش‌آموزان با خود مقدار زیادی مواد محترقه حمل می‌کرده است.”

این در حالیست که بعد از وقوع این حادثه، مسئولان محلی و شاهدان عینی احتمال دادند که انفجار موادی مانند مین سبب بروز چنین حادثه‌ای شده باشد که البته فرماندار مریوان بدون توضیحات بیشتر، این احتمال را رد کرده است.

محمد کیانی البته همزمان در مصاحبه ای جداگانه با فارس، دلیل این انفجار را یک “شیء مشکوک” خواند و گفت: “عامل آن مشخص نشده و دستگاه‌های ذیربط در حال بررسی زوایای این حادثه هستند.”

 

تروریست ها دستگیر و کشته شده اند

پیش از این حادثه منابع خبری کردستان در مهرماه گذشته از وقوع سه انفجار در  فاصله یک هفته در مریوان خبر داده بودند؛ علاوه بر این ها، مریوان در طول سال گذشته، شاهد چندین ترور پیاپی از جمله ترور فرزندان امام جمعه این شهر بود.

در همین ارتباط، پرس تی وی، روز پنجشنبه 13 آبان، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت چهار تروریست “مرتبط با دولت بریتانیا” در شهر مریوان خبر داد که طی دوسال گذشته در این شهر، مرتکب پنج ترور شده اند.

پس از آن نیز، منابع خبری اصولگرایان خبر داده بودند دو بمب به فاصله چند دقیقه در محل تقاطع جاده روستای قار به کمربندی بهشت محمدی شهر سنندج کردستان منفجر شده و دو زخمی برجای گذاشته است. اما فعالان مدنی و روزنامه نگاران ساکن سنندج در مصاحبه با روز این خبر را تکذیب کردند.

تحلیلگران مسائل کردستان، در مصاحبه با روز علت سیر تصاعدی نا آرامی های کردستان را تلاش برای تشدید فضای امنیتی در این منطقه و فراهم آوردن زمینه برای اجرای احکام اعدام فعالان سیاسی کرد، دانسته اند.

با این حال، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد ترورهای چند ماهه اخیر در مناطق غرب ایران اعلام کرد اکثر تروریست‌های این حوادث دستگیر و بخشی از آن‌ها نیز در درگیری با مأموران جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.