مسئول روز در داخل ایران

عیسی سحرخیز
عیسی سحرخیز

نوشتن و گفتن در مورد روزنامه اینترنتی روز کاری سهل و ممتنع است. روز یکی از پیشگامان و ماندگارترین روزنامه های اینترنتی فارسی زبان است که تلاش کرده ضمن پوشش خبری سریع و صحیح رویدادهای ایران از بیرون – البته با کمک روزنامه نگاران مستقر در ایران- گزارش ها و تحلیل های مرتبط با آن را از دیدگاه های مختلف و متنوع و البته تا حد زیادی بر محوری خاص ارائه دهد. این عملکرد موجب شده است که جریان اقتدار گرا حساسیت زیادی روی دست اندرکاران و همکاران آن داشته باشد و حتی در دوران اصلاحات نیز برخورد با این رسانه را در دستور کار ویژه قرار دهند. فیلتر کردن سایت روز یکی از آسان ترین کارهای ممکن بود که سال هاست ادامه دارد اما نتوانسته جلوی دسترسی به آن را بگیرد و از اثرگذاریش بکاهد. تحول نسلی در روزنامه نگاران همکار سایت روز و بکارگیری جوانان یکی دیگر از نقاط قوت و مثبت این رسانه ی سیاسی اجتماعی است که باید قدر ان را دانست و بر کمیت و کیفیت آن افرود.

بد نیست خاطره هایی را هم مطرح کنم که بیانگر حساسیت جریان اقتدار گرا از همان سال های اول فعالیت روز است. در ماه های اولیه این ظن و گمان وجود داشت که من یکی از دست اندرکاران این رسانه ی فعال در شرایط تعطیلی و توقیف روزنامه های اصلاح طلب داخلی هستم، از این رو یکی از اتهام های من و دیگر روزنامه نگارانی که دستگیر و بازداشت می شدند این مسئله بود و پرسش بازجوها از میزان و چگونگی فعالیت ها. از جمله افرادی که در آن زمان کنجکاوی ویژه در این خصوص نشان می داد قصاب مطبوعات قاضی مرتضوی بود که به دلیل خوش رقصی هایش به مقام دادستان کل تهران هم منصوب شد. روزی که برای توضیح در مورد اتهامی دیگر به دفتر او رفته بودم این ادعا را مطرح کرد که می داند من با سایت های مختلف همکار ی دارم و منتظر است که یک روز مدرکی علیه من در این مورد به دست آورد از جمله عکس من در درون سایت. او که ایمیل را “ریمیل” تلفظ می کرد این تلقی را داشت که سایت روز یا امروز یک مکان چون دفتر روزنامه یا سایت موشکی است و فضایی است که من در آن حضور فیزیکی دارم و می توان عکسی از من گرفت و به عنوان مدرک جرم در دادگاه عر ضه کرد و حکم زندان صادر کرد.

مورد دیگر را یکی از روزنامه نگارانی که اکنون به دلیل سبز بودن در زندان است تعریف می کرد. شبی او را در مراسم افطار یکی از احزاب سیاسی دیدم. تاازه از بازداشتگاه بیرون آمده بود. گفت که نکته ای را می خواهد با من مطرح کند. پس از مراسم افطار و سخنرانی افر اد گوناگون مرا به گوشه ای از آن زیرزمین کشاند و گفت در زمان بازجویی یکی از برسش ها چگونگی همکاری و تهیه ی خبر بر ای سایت روز بوده است و نوع ارتباط با مسئول این بخش در داخل ایران عیسی سحرخیز.

این حساسیتی است که اکنون بسیار وسیعتر و گسترده تر مطرح است و علت ان هم چیزی نیست جز اثر گذاری و اثربخشی در جهان خبر و سیاست.