ویکی‌لیکس و تشدید تنش ها

وال استریت ژورنال
وال استریت ژورنال

» گزارش وال استریت ژورنال از اسناد منتشر شده ریاض

بنا بر اسناد فاش شده وزارت خارجه عربستان سعودی توسط ویکی‌لیکس، این کشور تلاش داشته تا در ایران ناآرامی ایجاد کند و منافع تهران را در منطقه به خطر بیندازد.

این اسناد نگاهی بی‌سابقه به سازوکار یکی از وزارتخانه‌های این پادشاهی فراهم آورده است. بسیاری از این اسناد مربوط به سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و برخی از آن‌ها مربوط به قبل از این تاریخ است.

اسنادی که گفته می‌شود از اطلاعات عربستان و سفارت این کشور در تهران درز کرده روش‌هایی را عنوان می‌کند که می‌تواند نارضایتی عمومی از رژیم را تشدید کند.

وال استریت ژورنال اسناد فاش شده را نمی‌تواند بصورت مستقل تایید کند.

در یکی از این اسناد آمده: “می‌توان از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، تویتر و غیره برای نشان دادن اعمال ایرانی‌ها استفاده کرد. باید از مخالفان ایران در خارج از کشور حمایت کرد و آن‌ها را تشویق کرد تا تصاویر شکنجه رژیم ایران علیه مردم خود و افراد دیگر در منطقه را نشان دهند.”

اسامه نوگالی سخنگوی وزارت خارجه عربستان روز شنبه گفت واضح است که بسیاری از این اسناد جعلی است. او افشای این اسناد را کم‌اهمیت دانست و گفت، این اسناد اطلاعاتی جز آن‌چه پیش‌تر توسط وزارتخانه در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای اعلام شده ارائه نمی‌دهد.

اسناد فاش شده توسط ویکی‌لیکس مربوط به قبل از رویاروی ایران و عربستان در یمن است. عربستان از ماه مارس با رهبری ائتلافی از کشورها، در یمن به حملات هوایی دست زده است.

عربستان با این حملات، که آمریکا نیز از آن حمایت کرده، قصد دارد حوثی‌های تحت حمایت ایران را از قدرت خلع و منصور هادی رئیس‌جمهور تبعیدی را دوباره بر سر کار بیاورد.

گروهی به نام ارتش سایبری یمن ماه گذشته مسئولیت هک کردن وزارت خارجه عربستان را به عهده گرفت و هزاران سند را در سایت‌های اینترنتی به اشتراک گذاشت و ادعا کرد اسناد بسیار بیشتری نیز در اختیار دارد. این گروه در بیانیه‌ای که به همراه این فایل‌ها منتشر کرده به دخالت عربستان در امور یمن، سوریه، بحرین، عراق و لبنان اشاره می‌کند.

ویکی‌لیکس در بیانیه خود برای انتشار این اسناد به حمله اشاره کرده اما هنوز ارتباط حمله ارتش سایبری یمن با انتشار اسناد ویکی‌لیکس مشخص نیست.

ویکی‌لیکس اطلاعات طبقه‌بندی شده را بدون نام منتشر می‌کند. این وب سایت بخاطر انتشار اسناد آمریکا درباره جنگ‌های عراق و افغانستان و همچنین اخبار مربوط به هزاران دیپلمات مشهور است.

اسنادی که روز جمعه توسط ویکی‌لیکس منتشر شد نشان می‌دهد، عربستان سعودی از همه طریق تلاش کرده است تا دشمنی خود علیه ایران را بکار بندد.

یک نامه از شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه پیشین عربستان به ملک عبدالله در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که شاهزاده قویا از پیشنهاد یک مدیر اجرایی در امور رسانه‌‌ای عربستان برای تاسیس شبکه تلویزیونی فارسی زبان به منظور به چالش کشیدن سیاست‌های خصمانه و اخبار جعلی ایران حمایت می‌کند.

سندی دیگر در همان سال که به امضای دستیار وزیر خارجه رسیده، از معاون وزیر می‌خواهد به گروه دیپلماتیک ایرانی از جمله سفیر این کشور اجازه استفاده از دفاتر اجرایی فرودگاه‌های عربستان را ندهد و تسهیلات ویژه‌ای در اختیار آن‌ها نگذارد.

همچنین دستور می‌دهد “هنگام خروج نهایی هیئت دیپلماتیک ایرانی بازرسی شدید گمرکی در مورد آن‌ها اعمال شود.”

سخنگوی ایران در سازمان ملل از اظهارنظر فوری در این‌باره خودداری کرد.

بر اساس این گزارش، همچنین به سفارتخانه‌های این پادشاهی سنی گفته شده تا فعالیت‌های ایران شیعه و همچنین اقلیت‌های دیگر شیعه را در کشورهای مختلف تحت نظر داشته باشند.

منبع: وال استریت ژورنال - ۲۱ ژوئن ۲۰۱۵