احکام جدید برای دانشجویان؛ از شهرتان بروید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دستگیری ها و آزادی ها همزمان شد

در حالی که روند بازداشت فعالان فعلی و سابق دانشجویی در هفته گذشته شدت گرفته و حدود 25 نفر از این فعالان در هفته ای که گذشت، بازداشت شده بودند، اما این هفته با خبرهایی از جنس دیگر آغاز شد.تعدادی از دانشجویان بازداشت‌شده در ماه‌های گذشته، ظرف چند روز اخیر آزاد شده‌اند و عده‌ای نیز دیگر در روزهای آینده آزاد خواهند شد.آن گونه که سایت بامدادخبر گزارش داده است،  عصر دیروز مهدی الهیاری، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف، با قرار کفالت آزاد شد. این دانشجو از تاریخ هفدهم آذرماه امسال در بازداشت به سر می‌برد.

همچنین دادگاه مهرداد بزرگ، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران و عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، صبح دیروز در شعبه‌ی 26 دادگاه انقلاب برگزار شد و قاضی با آزادی این دانشجو پس از تودیع وثیقه‌ی پنجاه میلیونی موافقت کرد. اخبار رسیده حاکی از آن است که مهرداد بزرگ نیز امروز آزاد خواهد شد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد دستور آزادی‌ احسان دولتشاه دیگر عضو در بند دانشجویان نیز تا ظهر امروز صادر شود. این درحالی است که در آخرین روزهای هفته‌ی گذشته ده دانشجوی در بند دانشگاه علم و صنعت نیز آزاد شدند.

در همین حال، “دانشجویان و  دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران” با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت اعضای خود اعتراض کردند.

این بیانیه با اشاره به وضعیت امروز جامعه، می گوید: “مایه ی مباهات دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران است که همگام با جنبش سبز ایرانی، با افتخار هزینه ی این مقاومت در برابر استبداد را می پردازد. اینک درحالی قریب به 80 روز از بازداشت اعضای این حلقه فکری، آقایان مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، می گذرد که این سه نفر در طول این مدت تحت شکنجه های روحی و جسمی برای قبول اتهاماتی واهی و خیالی قرار داشته اند و از دسترسی وکیل آنها به پرونده جلوگیری به عمل آمده است. عضو دیگر گروه، رشید اسماعیلی در اصفهان به بند کشیده شده است؛ و بیش از 40 روز است که خانواده های سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی در انتظار شنیدن تنها خبری از فرزندانشان هستند بی آنکه از دستگاه های مسوول پاسخی دریافت کنند؛ و این بازداشت های مکرر و همچنین تهدیدهای گاه و بی گاه دیگر اعضایمان، در مقابل خون هایی که نداها، سهراب ها، اشکان ها و آرش ها در راه رسیدن به آزادی داده اند چه ناچیز است.”

این گروه با اشاره به اعدام دو نفر از متهمان دادگاه حوادث پس از انتخابات و محکوم کردن این واقعه، می افزاید: “ما دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران، ضمن تأکید مجدد بر مواضع مان، به راه افتادن موج جدید اعدام ها در ایران را شدیداً محکوم می کنیم و آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و به ویژه اعضای دربند این گروه آقایان مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه، سینا شکوهی، سورنا هاشمی و رشید اسماعیلی را خواستاریم.”

دانشجویان لیبرال بیانیه خود را چنین به پایان برده اند: “جنبش سبز ملت ایران، بار دیگر و این بار در روز 22 بهمن ماه با حضور گسترده در شهرها و خیابان های مختلف کشور، بغض فروخورده خود را با صدای بلند و با دست هایی خالی اما گره کرده بازگو خواهد کرد تا گواهی دیگر بر این سخن باشد که با اعدام و ارعاب و خشونت نمی توان ملتی را از پیگیری مسالمتجویانه ی مطالباتش بازداشت و اینگونه رنج ها و زخم ها، جنبش سبز را در مسیر پیش رو، مصمم تر خواهد ساخت.”

 

دفتر تحکیم وحدت: فشار برای اعتراف تلویزیونی

در حالیکه 4 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در بازداشت به سر می برند، اخبار رسیده حکایت از فشار بر این افراد برای مصاحبه تلویزیونی و اعلام انحلال دفتر تحکیم دارد. گفته می شود این افراد تهدید شده اند که در صورت عدم پذیرش این مساله، به اتهام محاربه محاکمه خواهند شد. در همین زمینه “هرانا” گزارش داده است که فردی ناشناس در تماس با خانواده مرتضی سیمیاری خبر داده است که اتهام فرزندشان محاربه است.

پیش از این و طی ملاقاتی که خانواده سیمیاری با وی داشته اند، وضعیت ناگوار جسمی و روحی دبیراجتماعی دفتر تحکیم، باعث  نگرانی آن ها شده بود. این ملاقات در حضور بازجوی سیمیاری انجام شده بود.

این در حالیست که پارلمان اروپا نیز از اتهامات مرتضی سیمیاری و روند دادگاه وی ابراز نگرانی کرده است. باربارا لخ بیلر، رئیس هئیت نمایندگی پارلمان اتحادیه اروپا که قرار بود در ماه ژانویه به ایران سفر کند، در نامه ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل از محاکمه مرتضی سیمیاری به اتهام ملاقات انجام نشده با نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا اظهار تاسف کرد و خواستار روشن شدن هر چه سریعتر موضوع شد. لخ بیلر در نامه خود به سفیر ایران در بلژیک نوشت: “طبق گزارش رسیده، اقای مرتضی سیمیاری با این اتهام مواجه شده است که با هیات نمایندگی پارلمان اروپا تماس برقرار کرده است. این به معنای برعکس جلوه دادن حقیقت است، چرا که این دبیرخانه پارلمان اتحادیه اروپا بود که با تعداد بسیار زیادی از فعالان و کنشگران جامعه مدنی در چارچوب سفرهیات نمایندگی در ماه ژانویه این تماس ها را برقرار کرده بود، سفری که در روز سوم ژانویه، جنابعالی از به تعویق افتادن آن مرا مطلع کردید. اگر قوه قضائیه تماس شهروندان ایرانی را با هیات نمایندگی پارلمان اتحادیه اروپا یک عمل مجرمانه تلقی کند، به معنای این است که بنیان اولیه ارتباطات ما درخطر است.”

پیش از این امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، با اعلام اینکه اجازه ملاقات با همسرش را به وی نمی دهند، از وضعیت وی ابراز نگرانی کرده بود.

 

دانشگاه فردوسی: حبس و نگهداری در بند اشرار

اشکان ذهابیان، از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد شمال کشور به 6 ماه حبس محکوم شد. دادگاه انقلاب اسلامی بابل این فعال دانشجویی را به اتهام آنچه اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق اخلال در نظم و امنیت جمهوری اسلامی ایران، شرکت در جلسات غیر قانونی فعالان سیاسی و افراطی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی و غیرانتفاعی بابل، انجام مصاحبه با شبکه های خارجی و ضد انقلاب و نیز ارتباط ایمیلی با عناصر ضد انقلاب، تحریک دانشجویان و فعالان افراطی به انجام فعالیت های غیر قانونی در دانشگاه مازندران خوانده شده، مجرم تشخیص داده و اورا به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر اشکان ذهابیان درباره حکم صادره گفته است: “رای دادگاه بنده به صورت غیابی صادر و متاسفانه جلسه دادگاه برای محاکمه من برگزار نشد. جالب آنکه در برگه رای دادگاه ام مدعی شده اند که متهم در جلسه دادرسی حضور پیدا نکرده است. بنده قویا تاکید می کنم که نه تنها احضاریه ای به من نرسید بلکه حتی وکیل بنده نیز از احضاریه اظهار بی اطلاعی کرده است.یکی دیگر از اشکالات این حکم این است که حکم را شخصی ناشناس در خانه همسایه ما انداخت و از طریق همسایه ام این حکم به دست من رسید. برای من مبهم است که شخصی که حکم را در خانه همسایه ما انداخت ضابط قوه قضاییه بود ویا پستچی. در مجموع این شخص باید رسید دریافت حکم را از بنده ویا خانواده ام کسب می کرد که متاسفانه در این کار نیز تخلفی صورت گرفته است. نکته بعدی آن است که در جلسه بازپرسی که در تاریخ یازدهم آبان ماه در حضور دادستان بابلسر برگزار شد اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام را از طریق ایجاد انجمن های اسلامی شمال کشور را به بنده تفهیم کردند که ابتدا بنده در دفاع از خود این نکته را ذکر کردم که هرگز جمعی با این نام ,نه تشکیل شده و نه اعلام موجودیتی داشته و حتی شورا و هیئت موقت هم نداشته است ولی اکنون در رای صادره دادگاه مرا متهم به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق اخلال و اغتشاش در نظم و امنیت دانشگاه مازندران کردند و حتی ارتباط ایمیلی با عناصر ضد انقلاب را نیز به بنده تفهیم نکردند.”

اشکان ذهابیان، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و فعال دانشجویی شمال کشور در تابستان و پاییز سال جاری مدتی را در زندان عمومی بابل و بازداشتگاه اداره اطلاعات مازندران در ساری با همین اتهامات در بازداشت گذراند.

از سوی دیگر افتخار برزگریان، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد به بند افراد شرور و مجرمان سابقه دار منتقل شد.این دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد و مسئول ستاد دانشجویی مهدی کروبی در استان خراسان، با گذشت ۱۵۰ روز از تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه 10 میلیونی، تحت فشار برای اعترافات تلویزیونی است. نیروهای امنیتی، شرط آزادی وی را ترک شهر مشهد، پس از آزادی عنوان کرده اند.

 افتخار برزگریان در تاریخ ۴ شهریور و در محل کارش، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اینکه یک ماه در سلول انفرادی اطلاعات مشهد به سر برد، به زندان وکیل آباد منتقل شد. وی پس از گذراندن مدتی در بند ۶/۱(بند زندانیان سیاسی)، به بند ۵ زندان منتقل شده و از آن زمان تاکنون، مدت ۵۰ روز است که در کنار مجرمان خطرناک و سابقه دار به سر می برد.

 

ضرب و شتم سلمان سیما و وضعیت نامشخص رشید اسماعیلی

سلمان سیما، عضو زندانی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم) که قریب به سه ماه از بازداشت اش می گذرد، روز پنجشنبه 11 بهمن در بند 209 مورد ضرب و شتم یکی از زندانبانان قرار گرفت. بر اساس گزارش ها، نیمه شب 11 بهمن یکی از زندانبانان بند 209 اوین با سلمان سیما درگیر شده و اقدام به ضرب و شتم وی کرده است به نحوی که لب سلمان سیما شکافته و بخیه خورده و دنده وی نیز ترک برداشته است. بلافاصله پس از این درگیری سلمان به بهداری منتقل شده و اقدام به اعتصاب غذای خشک کرده است.

این رفتار نامناسب زندانبان 209 از سوی مسئولان زندان نیز تقبیح شده و زندانبان مذکور مورد توبیخ قرار گرفته است. گفتنی است، سلمان سیما به همراه چند تن دیگر از دانشجویان زندانی و اعضای سازمان ادوارتحکیم به بند عمومی منتقل شده است. برخی اخبار حکایت از آن دارد که سلمان سیما، امروز و با قرار وثیقه آزاد خواهد شد.

همچنین رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار و از اعضای گروه “دانشجویان و دانش آموختگان  لیبرال” ممنوع الملاقات شده است.

خانواده رشیداسماعیلی هفته گذشته برای ملاقات با وی به زندان مراجعه کردند اما به آن ها اعلام شد فرزندشان ممنوع الملاقات است. اسماعیلی، که بیش از 50 روز از بازداشتش می گذرد، اکنون در سلولی با چند زندانی شرور نگهداری می شود. این در حالی است که بازجویی ها از وی مدت هاست به اتمام رسیده است.

خانواده و دوستان رشید اسماعیلی نگران اند که نگهداری وی در زندان، با توجه به وضعیت خاص جسمی این فعال دانشجویی، موجب وخیم شدن حالش شود.

 

دانشگاه علم و صنعت: بازداشت

در ادامه ی بازداشت فعالان دانشجویی، البرز محبوب خواه، دانشجوی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر بعد از ظهر روز شنبه هنگام خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

البرز محبوب خواه از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر است که از ابتدای سال بارها به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

گفتنی است دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر از آغاز سال تحصیلی بارها مراتب اعتراض خود را نسبت به نتایج انتخابات و حوادث ناگوار پس از آن با برگزاری تجمعاتی در دانشکده های مختلف ابراز نموده اند و در آخرین اقدام نیز طی نامه ای سرگشاده به آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تشدید فشارهای روزافزون بر دانشجویان صدای تظلم خواهی خود را به گوش این مرجع تقلید رساندند.

هم اکنون میلاد اسدی، سهیل محمدی و علی پرویز سه دانشجوی دیگر این دانشگاه که از زمان اعتراضات دانشجویی در آبان و آذر امسال در بازداشت شده اند، در زندان به سر می برند.