محاکمه مامور سیا مرتبط با ایران

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از ۴۲ ماه زندان برای استرلینگ

یک مامور سابق سیا بخاطر افشای جزئیات یک ماموریت سری برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران، به سه سال و نیم زندان محکوم شد. این حکم، در مقابل حکم چند ده ساله‌ای که روی میز قرار داشت، موجب خشنودی گروه وکلای او شد.

جفری استرلینگ ۴۷ ساله، بخاطر افشای اطلاعاتی مخل امنیت کشور، با درخواست حکم فدرال ۲۰ ساله یا بیشتر و همچنین فشار دادستان‌ها برای صدور حکمی سنگین مواجه بود.

در ماه ژانویه، دادگاهی او را به خاطر افشای اطلاعات محرمانه مجرم شناخت. او به جیمز رایزن خبرنگار نیویورک تایمز، در مورد برنامه فریب دولت ایران با استفاده از نقشه‌های معیوب هسته‌ای که از طریق یک واسطه روس به دست آن‌ها رسید، اطلاع‌رسانی کرده بود.

کاندولیزا رایس، وزیر سابق خارجه و مشاور امنیت ملی، در دادگاه استرلینگ شهادت داد که ماموریت مرلین یکی از معدود گزینه‌های آمریکا برای توقف برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

پس از جلسه روز دوشنبه، ادوارد مک‌ماهون و بری پولاک، وکلای مدافع استرلینگ، از قاضی لئونی برینکما بخاطر صدور حکم منصفانه تشکر کردند. آن‌ها گفتند باز هم تقاضای تجدیدنظر خواهند کرد.

استرلینگ هنگام اعلام حکم هیچ واکنش محسوسی از خود نشان نداد. پیش از اعلام حکم مختصرا صحبت کرد، اما آن‌چنان که در جلسه صدور حکم مرسوم است، اقرار به جرم یا عذرخواهی نکرد. در عوض، صرفا از قاضی و کارکنان دادگاه به خاطر رفتار مودبانه‌شان تشکر کرد.

دادستان‌ها مدت خاصی برای زندان پیشنهاد ندادند اما خاطرنشان کردند به دنبال یک حکم سخت بودند. به نظر می‌رسد آن‌ها از تصمیم برینکما ناراضی هستند. دادستان جیمز ترامپ سئوال کرد، آیا برینکما می‌خواهد حبس ۴۲ ماهه را در مورد تمام ۹ جرم او اعمال کند یا خیر، چون نتیجه حکم این است که انگار استرلینگ فقط برای یک جرم محکوم شده است.

برینکما گفت، قصد او همین است. در شروع جلسه، او به طرفین گفت، حکم ۲۰ ساله بسیار زیاد است.

وکیل مدافع گفت، حکم او باید با حکم رئیس سابق سیا، دیوید پترائوس، هماهنگی داشته باشد. او ماه گذشته به خاطر انتقال اطلاعات به زندگی‌نامه‌نویسش که در ضمن معشوقه او نیز بوده است، حکم آزادی مشروط گرفت.

برینکما در عوض، استرلینگ را با پرونده دیگری که وکلای مدافع در کاغذ‌هایشان به آن اشاره کرده بودند مقایسه کرد. جان کیریاکو، از ماموران سابق سیا، که در سال ۲۰۱۲ بخاطر افشای هویت یک مامور مخفی به یک خبرنگار مجرم شناخته و به دو سال و نیم حبس محکوم شد. برینکما گفت، جرایم مشابه است اما استرلینگ باید حکم طولانی‌تری بگیرد، چون کریاکو به جرم خود اقرار کرد، اما استرلینگ می‌گوید هیچ کار اشتباهی نکرده است.

این عملیات محرمانه، یک مامور سیا با نام مستعار مرلین، مهندس هسته‌ای روس را نیز شامل می‌شود. مرلین سال ۲۰۰۰ به وین می‌رود تا یک نقشه سلاح هسته‌ای معیوب را به ایرانی‌ها تحویل دهد، تا آن‌ها سال‌ها وقت صرف ساخت قطعاتی کنند که هیچ‌وقت کار نخواهد کرد.

رایزن، جزئیات عملیات مرلین را در سال ۲۰۰۶ در کتاب وضعیت جنگی چاپ کرد.

استرلینگ در سال ۲۰۱۰ متهم شد، اما دادگاه بخاطر کلنجار حقوقی در مورد اجبار رایزن به شهادت، سال‌ها به تعویق افتاد. نهایتا، دادستان‌ها به رغم برنده شدن در نزاع حقوقی برای انجام این کار، تصمیم گرفتند رایزن را برای شهادت فرا نخوانند.

دادستان‌ها بدون شهادت رایزن، یک پرونده فرعی علیه استرلینگ درست کردند. آن‌ها شواهدی ارائه کردند که ارتباط تلفنی و ایمیلی بین رایزن و استرلینگ را ثابت می‌کرد.

دادستان‌های زیادی گفته شده که استرلینگ به خاطر بدرفتاری‌های سازمان تصمیم به تلافی گرفت. استرلینگ که یک آمریکایی آفریقایی‌تبار است، سازمان سیا را به تبعیض نژادی متهم کرده بود که در این پرونده موفق نشد.

منبع: گاردین - 11 مه 2015