افزایش فشارها بر خانواده اسانلو

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

عکس از سایت کسوف

کمتر از یک هفته بعد از بازداشت و ضرب و شتم عروس منصور اسانلو، پسر کوچک این فعال سرشناس کارگری به دادگاه احضار شد و همزمان، حکم صادره در سال 81 برای هدی صابر، از فعالان ملی ـ مذهبی، به اجرای احکام فرستاده شد.آزادی نرگس محمدی نیز به امروز موکول شد و آن سوتر و در زاهدان، دو نفر از بازداشت شدگان بعد از انتخابات به اعدام محکوم شدند؛ برای 6 نفر دیگر نیز تقاضای اعدام شده است.

 

احضار پسر منصور اسانلو

پسر کوچک منصور اسانلو به شعبه 1027 فراخوانده شد و امروز می بایست در دادگاه حضور یابد.

پروانه اسانلو، همسر منصور اسانلو در مصاحبه با “روز” با بیان این خبر توضیح داد: پسر من روز دوم تیر ماه سال گذشته بازداشت و بعد از 18 روز آزاد شده و پرونده او منع تعقیب خورده بود؛ اما نمی دانیم باز چرا او را احضار کرده اند.

خانم اسانلو در تشریح پرونده پسرش گفت: روز دوم تیر خیابان ها آرام بودند و خبری از شلوغی های روزهای قبل نبود. پسرم برای خرید کفش بیرون رفت و او را به همراه تعدادی دیگر بازداشت کردند. خیلی آسیب روحی و روانی دیده بود 18 روز بعد آزاد  شد و بعد برای بازپرسی او را احضار کردند که من هم رفتم و پرونده پزشکی پسرم را هم بردم و گفتم که پسر من به دلیل جراحی سنگینی که روی جمجمه اش انجام شده، تحت نظر پزشک است و اکنون در جمجه او پروتز گذاشته اند و او اصلا از خانه بیرون هم نمی رود و با کسی هم ارتباط ندارد. از پسرم سئوال و جواب کردند و تمام شد بعد هم به پرونده اش منع تعقیب زدند.

خانم اسانلو افزود: دیروز باز زنگ زدند و گفتند پسرم باید در راستای همان پرونده به شعبه 1027 برود. نمی دانم چرا؟ آقای اسانلو که 4 سال است در زندان است و اکنون خانواده اش را این گونه تحت فشار قرار می دهند. قضیه عروسم تمام نشده، این مشکل را پیش آورده اند؛ همه اینها برای اعمال فشار به آقای اسانلو است. من دیروز که آقای اسانلو زنگ زد موضوع پسرم را نگفتم تا ببینیم امروز چه اتفاقی می افتد.

وی در خصوص وضعیت جسمی و روحی عروس اش، خانم زویا صمدی گفت: همچنان مشکل روحی دارد، اعصابش به هم ریخته است و دست راستش را هم نمی تواند تکان بدهد. زیر نظر پزشک است و از این پزشک به آن پزشک، مدام در رفت و آمد هستیم.

خانم اسانلو که پیش تر به “روز” گفته بود قضیه خانم صمدی را از طریق قانونی پی گیری خواهد کرد، خبر داد که به مراجع قضایی شکایت کرده و خواهان پی گیری قضایی موضوع شده است.

 

اجرای حکم 9 سال پیش هدی صابر

همزمان دکتر محمد شریف، وکیل دادگستری خبر داد که حکم سال 81 هدی صابر در مرحله اجرا است.

دکتر شریف در گفتگو با “روز” اظهار داشت: دیروز از اجرای احکام برای آقای صابر احضاریه فرستاده اند که در رابطه با پرونده سال 79 که حکم آن پرونده در سال 81 قطعی شده، است و از ایشان خواسته اند به اجرای احکام برود.

وکیل آقای صابر افزود: بر اساس آن حکم آقای صابر به 8 سال زندان محکوم شده اند و اکنون میخواهند آن حکم را اجرا کنند. من امروز به دادگاه می روم تا این موضوع را پی گیری کنم.

آقای شریف که وکالت نرگس محمدی را نیز بر عهده دارد به “روز” گفت: دیروز همسر خانم محمدی به دادگاه رفته؛ به او گفته بودند ساعت دو بیایید که مجددا ساعت دو رفته و گفته اند فردا وثیقه بیاورید. منتظریم ببینیم فردا چی می شود.

 

تعویق دادگاه محبوبه کرمی

دادگاه محبوبه کرمی، از فعالان جنبش زنان، به تعویق افتاد.براساس گزارش سایت تغییر برای برابری، پس از گذشت نزدیک به ۱۲۰ روز از بازداشت محبوبه کرمی، فعال کمپین یک میلیون امضاء، دادگاه وی که قرار بود هفتم تیرماه برگزار شود، به تاریخ ۱۸ مردادماه موکول شد.
با وجود حضور محبوبه کرمی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به دلیل عدم حضور پیرعباسی، قاضی دادگاه و فراهانی نماینده دادستان، جلسه دادگاه وی برگزار نشد. در حال حاضر، حدود چهار ماه است که محبوبه کرمی در بازداشت موقت به سر می برد، و با اینکه از مشکلات جسمی رنج می برد، قاضی پرونده حاضر به تقلیل قرار نیست.

 

بلاتکلیفی سلمان سیما

سلمان سیما، عضو سازمان دانش آموختگان ایران نیز که از ۲۲ خردادماه سال جاری برای دومین بار طی یکسال گذشته بازداشت شده است، در وضع بلاتکلیفی در بند ۳۵۰ اوین نگهداری می شود.

به گزارش ادوارنیوز، درپی اعتصاب غذای چند روزه سلمان سیما در بند ۲ الف که طی آن وی سه بار جهت تزریق سرم به بهداری منتقل و یک بار نیز تا آستانه وضعیت کما و بی هوشی پیش رفت، این فعال دانشجویی دانشگاه آزاد به بند عمومی ۳۵۰ منتقل و به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این درحالی است که قرار بازداشت موقت سلمان سیما در ابتدا به صورت ۵ روزه صادر شده بود، اما اکنون با گذشت ۱۷ روز از بازداشت مجدد وی در وضعیتی کاملا بلاتکلیف و با وجود پایان بازجویی ها در بند عمومی ۳۵۰ محبوس است.

 

آزادی عبدالله یوسف زادگان و بهزاد حیدری

عبدالله یوسف‌زادگان دانشجوی نخبه کشور روز دوشنبه ۷ تیرماه بعد از ۱۰۶ روز بازداشت، آزاد شد.

وی با قرار وثیقه ۹۰ میلیون تومانی آزاد شده است.

به گزارش آفتاب، عبدالله یوسف‏زادگان، دارنده‌ی مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی برتر رشته‌ی حقوق، در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده بود.

همچنین بهزاد حیدری دانشجوی رشته کشتی‌سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و از اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه که در تجمع اعتراضی روز ۲۲ خرداد در میدان انقلاب بازداشت شده بود، امروز آزاد شد.

حیدری پیش از این در سال ۱۳۸۵ به حکم کمیته انضباطی دانشگاه به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.

 

انتقال حامد برائی به زندان سقز

حامد برائی زندانی کرد که حدود دو هفته پیش بازداشت شده بود روز پنج شنبه از بازداشتگاه به زندان مرکزی سقز منتقل گردید.
به گزارش آژانس خبری موکریان، اتهام برائی همکاری با یکی از احزاب غیر قانونی عنوان شده است.یادآور می گردد حامد برائی پیشتر نیز به اتهام همکاری با احزاب مخالف از سوی دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده بود.

 

اعدام برای 8 شهروند در زاهدان

محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در نشستی مطبوعاتی گفت که برای آنچه “عوامل اغتشاشگر دهه فاطمیه در زاهدان” نامیده می شوند، ۲ نفر محکوم به اعدام و برای ۶ نفر دیگر درخواست اعدام شده و برای سایر مقصرین که می توانستند از بروز این حادثه جلوگیری کنند ولی کوتاهی کردند هم پرونده هایی در حال تکمیل شدن است.

براساس گزارش وب سایت هرانا، درخرداد سال گذشته پس از انفجار مسجد امام علی و بنا به اظهارت ابراهیم حمیدی، مدیرکل دادگستری استان سیستان و بلوچستان، ۱۵۰ نفر از شهروندان اهل سنت توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند که این هشت نفر جز دستگیرشدگان بودند.

انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان از سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر و شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است در مقابل اعدام شهروندان بلوچ سکوت نکنند.