ماموران خواهرزاده میر حسین موسوی را کشتند

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» نیروی انتظامی: ما نبودیم، مرگ ها مشکوک است!

در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی و انتظامی به معترضین در روز عاشورا، خواهر زاده میرحسین موسوی و دست کم چهار تن دیگر در تهران  کشته شدند. این در حالی است که شنیده ها از کشته شدن 9 نفر در تهران و شهرستان ها حکایت دارند.

جسد “سید علی حبیبی موسوی خامنه”، خواهر زاده میرحسین موسوی، پس از اینکه مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت، به بیمارستان ابن سینای تهران منتقل گردید.

شاهدان عینی، خبر دادند که سه تن از کشته شدگان در چهارراه کالج در مرکز تهران مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

 

اطلاعیه نیروی انتظامی

در پی افشای تصاویر و اخبار مربوط به کشته شدن تعدادی از تظاهرکنندگان روز عاشورا،  فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ دیشب طی اطلاعیه ای اعلام کرد که در اعتراضات روز عاشورا پنج تن “به شکل مشکوکی” کشته شده اند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: “متاسفانه معدودی از فتنه گران با برنامه ریزی قبلی و بر اساس هدایت و فراخوان رسانه های بیگانه و با حضور در برخی خیابانها و مسیر های عزاداران حسینی با طرح شعار های انحرافی اقدام به اخلال در نظم عمومی نموده که بلافاصله فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ با حضور در صحنه واز طریق گفت وگو ، تلاش به برقراری نظم و آرامش و حفظ حرمت این روز عزیز و تسهیل عزاداری مردم نمود که با هجوم و پرتاب اشیاء از سوی فتنه گران ، تعدادی از ماموران نیروی انتظامی مجروح ومصدوم گردیدند”.

در واکنشی جداگانه، سردار رادان، معاون نیروی انتظامی تهران، در گفتگو با خبرگزاری فارس، ضمن تایید کشته شدن چهار نفر در جریان اعتراضات امروز، در مورد چگونگی کشته شدن آنها مدعی شد: “یکی از این افراد در میان جمعیت روی یکی از پل‌ها از میان جمعیت به پائین پرتاب شد. دو نفر دیگر نیز بر اثر حادثه تصادف با یک خودروی شخصی جان خود را از دست دادند”.

رادان در خصوص کشته شدن نفر چهارم هم گفت: “یک نفر نیز به طرز مشکوکی بر اثر شلیک گلوله کشته شده و این در حالی است که هیچ یک از نیروهای انتظامی حاضر در خیابان‌ها، از سلاح استفاده نکردند”.

در راستای تئوری “مشکوک” دانستن کشته شدن معترضان روز عاشورا، سرمقاله کیهان نیز بدون ارائه شواهدی در اثبات این تئوری ادعا کرد که شواهد مربوطه قرار است “به زودی” توسط دستگاه های مسئول ارائه شوند. این روزنامه همچنین ابراز نگرانی کرد: “این ترور می تواند انگیزه های به شدت تضعیف شده فرد لجوجی چون موسوی برای تداوم فتنه گری را احیا نماید و علاوه بر آن می تواند بدل به چشمه ای جدید برای به خیابان دعوت کردن بخشی از مردم شود و به عنوان منبع تغذیه آشوب های بعدی عمل کند.”

از زمان آغاز اعتراضات پس از انتخابات، که در جریان آنها دهها تن از شهروندان کشته شده بودند، تظاهرات روز عاشورا به گفته شاهدان عینی، یکی از خشونت بارترین اعتراضات بوده است.

 

افزایش تدریجی کشته شدگان

تظاهرات روز گذشته از آن جهت یکی از پرتلفات ترین اعتراضات پس از انتخابات بود که بعد از وقایع خونین خرداد ماه و در جریان اعتراضات تیرماه به بعد، با وجود سرکوب های گسترده و خشن خیابانی، کسی در خیابان ها کشته نشده بود.

در جریان تظاهرات های روزهای نخستین پس از انتخابات، نیروهای امنیتی و انتظامی در خیابانها به روز معترضین آتش گشودند و دهها شهروند را به قتل رساندند. همچنین شماری از معترضین، پس از بازداشت، در بازاشتگاهها و در اثر شکنجه به قتل رسیدند.

سایت های وابسته به معترضین، به مرور اسامی و هویت کشته شدگان را اعلام کردند. و خانواده های کشته شدگان نیز در گفتگو با رسانه ها، چگونگی کشته شدن فرزندانشان را بازگو کردند.بسیاری از این افراد، با اصابت گلوله به بدنشان جان سپرده بودند.

در همین حال، کمیته پیگیری امور زندانیان وکشته شدگان پس از انتخابات که مشترکا توسط میر حسین موسوی و مهدی کروبی تشکیل شده بود شمار کشته شدگان حوادث پس از انتخابات را  72 تن اعلام کرده بود. اما مسئولان سپاه پاسداران شمار کشته شدگان را 29 تن اعلام کردند. آنها همچنین مدعی شدند که از این میان 20 تن بسیجی بوده اند. اما حکومت اسامی، هویت و نحوه کشته شدن “بسیجیان” ادعایی خود را هیچ گاه اعلام نکرد و بعد از مدت کوتاهی، حتی رسانه های حکومتی نیز از تکرار این ادعا خودداری کردند.

در پی حوادث هفته های خونین پس از انتخابات، خانواده بسیاری از کشته شدگان اعلام کردند که مدت ها از فرزندانشان هیچ اطلاعی نداشته اند و برای یافتن آنها به همه مراکز دولتی و بیمارستانها سر زده اند؛ اما در نهایت مطلع شده اند که فرزندانشان توسط نیروهای حکومتی به قتل رسیده اند.

خانواده های کشته شدگان همچنین تاکید کردند که تا مدتها توسط نیروهای امنیتی مورد تهدید قرار گفته اند تا خبر کشته شدن فرزندانشان را در اختیار رسانه های خبری قرار ندهند.

 

گورهای بی نام و نشان

در مرداد ماه سال جاری، سایت نوروز که به جبهه مشارکت نزدیک است از دفن 44 جسد بی نام و نشان در قطعه  302  بهشت زهرا خبر داد و تصاویری از این قبرها را نیز منتشر کرد.

هر چند تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس و نیز مدیر بهشت زهرای تهران این خبر را تکذیب کردند، اما در واکنش به این تکذیب ها، سایت نوروز اقدام به انتشار شماره‌‌های مربوط به جواز دفن این اجساد کرد. به گفته سایت نوروز، اجساد شماری از کشته شدگان در روزهای اول پس از انتخابات در یک سردخانه صنعتی در جنوب تهران نگهداری می شده است.