تروریست ها و جاسوس ها در آژانس ؟

نویسنده

» گزارش هافتینگتون پست از گفتگوهای وین

فردریک دال

بر اساس ادعای رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، یک ماه پیش خطوط برق در مسیر سایت اتمی بحث برانگیز فردو منفجر شده است. وی روز دوشنبه ادعا کرد ممکن است “تروریست ها و خرابکاران” در آژانس بین المللی انرژی اتمی نفوذ کرده باشند.

این اظهارات با هشدار سفت و سخت اسرائیل مبنی بر نیاز به استفاده از زور برای توقف برنامه اتمی ایران، همزمان شده است. اسرائیل گفته است تهدید به عملیات نظامی در کنار تلاش های دیپلماتیک باعث می شود بازرسی های آژانس تضمین شود و ایران نیز از تلاش هایی که منجر به توسعه سلاح اتمی می شود دست بکشد.
به نظر می آید اظهارات فریدون عباسی دوانی برای سایه افکندن بر مواضع اسرائیل مطرح شده باشد. با این حال آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ زودهنگامی به اتهامات ایران نداده است.

او در سخنرانی خود در مجمع سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است کابل های برق از شهر قم به تاسیسات زیر زمینی فردو در روز ۱۷ آگوست منفجر شده‌اند و پیش از آن نیز حادثه مشابهی در مسیر خطوط برق مهم‌ترین مرکز غنی سازی ایران در حوالی شهر نطنز به وقوع پیوسته است.

در این دو سایت از سانترفیوژ‌ها برای غنی سازی اورانیوم و بالا بردن غلظت مواد شکافت پذیری استفاده می‌شود. اورانیوم غنی شده می‌تواند در پروژه‌های انرژی اتمی و ساخت سلاح اتمی مورد استفاده قرار گیرد.

سایت فردو که اورانیوم را تا درجه ۲۰ درصد غنی سازی می‌کند از این جهت غرب را نگران کرده است که می‌گویند میزان غنی سازی در این سایت اتمی بیش از میزان مورد نیاز برای نیروگاه‌های انرژی است و از سوی دیگر با غنی سازی ۹۰ درصد که برای ساخت کلاهک مناسب است، فاصله فنی اندکی دارد.

عباسی دوانی گفته است: “باید خاطرنشان کنم که قطع برق یکی از راه‌های آسیب رساندن به ماشین‌های سانتریفیوژ است.”

۱۸ آگوست بازرسان آژانس بین المللی خواستار بازرسی سرزده از فردو شده بودند، سایتی که ۸۰ متر زیر زمین بنا شد تا در برابر حملات دشمن بهتر محافظت شود.
او پرسیده است: “آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته باشد و آمار خرابی ها را ثبت و گزارش نماید؟”

بر اساس ترجمه رسمی ایران از سخنرانی فارسی عباسی دوانی وی گفته است: “تروریست ها و خرابکاران ممکن است در آژانس نفوذ کرده باشند و احتمال دارد به طور محرمانه تصمیم گیری کنند.”
وی گفته است برق پشتیبانی و دیگر تمهیدات دفاعی باعث شده است تا هیچ صدمه ای به سایت فردو وارد نشود.

عباسی دوانی در این مورد که به نظر وی چه کسی پشت این حمله بوده اظهار نظری نکرده است، گرچه تهران اغلب اسرائیل و دشمنان غربی تهران را به تلاش برای خرابکاری در برنامه اتمی اش متهم کرده است.

از سال ۲۰۰۰ دست کم چهار دانشمند اتمی که با برنامه اتمی ایران همکاری می‌کرده‌اند ترور شده‌اند. آخرین مورد آن در ماه ژانویه بود، از سوی دیگر ویروس استاکس نت نیز باعث اختلال در عملکرد تجهیزات غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی شده است.

با این حال این برای نخستین بار است که عباسی صراحتا و به طور عمومی تاکید کرده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی ممکن است در خرابکاری‌ها همدست بوده باشد.

ماه گذشته آخرین گزارش آژانس تایید کرده بود که بازرسان ۱۸ آگوست از فردو بازدید کرده ند اما به هیچ صدمه ای اشاره نکرده بود.
 در عوض در این گزارش آمده بود که علی رغم قطعنامه های سازمان ملل، تلاش های غرب برای محدود کردن صادرات نفت ایران و تهدید اسرائیل به حمله نظامی، ایران تعداد سانترفیوژهایش در فردو را دو برابر کرده است.
یک دیپلمات غربی گفته است اظهارات مقام ایرانی در خصوص نفوذ خرابکاران یک “توهین” به آژانس بین المللی انرژی اتمی و کارمندان حرفه ای اش بوده است. به گفته وی “ اظهارات آن ها بیش از پیش مضحک و مایوس کننده شده است و برای منحرف کردن توجهات از عدم همکاری و دورویی ایران در همکاری با آژانس مطرح شده است.”

منبع: هافتینگون پست