از مبارزه شرافتمندانه مردم ایران حمایت می کنیم

نوشابه امیری
نوشابه امیری

» برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با روز:

با برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه در موردمواضع این کشور نسبت به نقض حقوق بشر در ایران، جنبش سبز، سناریوهای غرب در صورت شکست مذاکرات هسته ای و رابطه فرانسه باجمهوری اسلامی سخن گفته ایم. آقای کوشنر با تاکید بر اینکه “دفاع از حقوق بشر یکی از انگیزه های اصلی من در انجام مسئولیت های فعلی به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه در امور اروپا است” می گوید: “من در ذهنم تصویری از بسیاری از مردم ایران را دارم که با نتایج انتخابات ژوئن 2009 مخالف بودند و مردمی که ازحقوق مدنی خود محروم شده اند. بدون اینکه بخواهم در امور داخلی ایران دخالت کنم، هیچ کس نمی تواند در مقابل نقض گسترده حقوق بشردر ایران ساکت بماند. فرانسه در راستای سنت همبستگی خود، همواره از مبارزه شجاعانه، شرافتمندانه و راسخ همه کسانی که برای حقوق اولیه خود مبارزه می کنند حمایت می کند. “

متن این مصاحبه در پی می آید.

 

 شما در نامه ای به کاترین اشتن، با اشاره به پرونده سکینه، خواستار اقدامی قوی تر از سوی اتحادیه اروپا در زمینه  نقض حقوق بشر در ایران شده اید. منظور شما از “اقدامی قوی تر” دقیقا چیست ؟

ما به ویژه نگران وضعیت این زن محکوم به یک مجازات وحشیانه هستیم. رئیس جمهورفرانسه این مطلب را درکنفرانس سالانه با سفرای فرانسه در پایان ماه اوت بیان کرد. او گفت:  فرانسه خود را مسئول سرنوشت سکینه محمدی آشتیانی می داند. مجازات سنگسار مربوط به قرن ها پیش است و امروزه قابل توجیه نیست. این مجازات نقض جدی حقوق بشربه شمار می آید که خشم و همدردی ده ها هزار نفر از زنان و مردان را در سراسر جهان در حمایت از سکینه محمدی آشتیانی موجب شده است.

بسیج ما باید جمعی و منسجم باشد. من این پیام را درنامه ای به کاترین اشتن و همتایان خود در اتحادیه اروپای منتقل کردم. امروزمن امیدوارم سکینه محمدی آشتیانی بخشوده شود و من بارها از مقامات ایرانی خواسته ام که این تصمیم را بگیرند.  من روز دوشنبه 6 سپتامبر، با محمدمصطفایی، اولین وکیل سکینه ملاقات کردم است. ما همچنان به بسیج کامل خود ادامه می دهیم وامیدواریم این اقدام مثبت انجام واین تصمیم گرفته شود.

شما قبل ازوزیر امور خارجه فرانسه بودن  یک مدافع حقوق بشربوده اید. اکنون به عنوان یک فعال حقوق بشر موضع شما در باره نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران چیست؟

تشکر می کنم از اینکه فعالیت های مرا در سراسر زندگی ام به عنوان دفاع از حقوق بشرمی نامید.  این یکی از انگیزه های اصلی من در انجام مسئولیت های فعلی به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه در امور اروپا است. اولویت های ما در این زمینه عبارتند از الغای مجازات اعدام، رعایت حقوق زنان، مبارزه علیه نژادپرستی و تمام اشکال تبعیض و آزادی بیان؛ که تنها تعدادی از اولویت هاست.

من به عنوان وزیر امور خارجه، همواره برای افزایش احترام به اصول جهانی حقوق بشر در جهانی که مرتب جهانی تر می شود کوشش کرده ام. می خواهم مثالی برای شما بیاورم که مستقیما به شرایط ایران ربط دارد، یعنی موضوع آزادی بیان و فن آوری های جدید، که امروزه از مسائل اساسی است: ما در ایران شاهد استفاده از فن آوری های فوق العاده جدید در انتشار اطلاعات و آرا و عقاید هستیم، ولی در عین حال می بینیم که چگونه  رژیم این ابزاررا سانسور می کند، دسترسی به آن را محدود می سازد، و یا از همه بدتر، از آن برای ردیابی صدا های مخالف استفاده می کند. من بر اساس این مشاهدات بود که ابتکار عمل این موضوع حیاتی را به عهده گرفتم و همراه همتای هلندی خود، در 8 ژوئیه 2010، برای اولین بارنشستی با همکاری سازمان های اینترنتی غیر دولتی، که در مبارزه با سرکوب و سانسور در اینترنت همراه ما هستند، تشکیل دادیم. در اواسط ماه اکتبرهم کنفرانس وزرا   برای ادامه این کار را در پاریس برگزار خواهیم کرد. موضوع مورد بحث این نشست دفاع از مخالفین اینترنتی و کنترل مساله فیلتر کردن وارسال پارازیت خواهد بود.

 

 پرونده سکینه درنوع خود اولی نیست و آخری هم نخواهد بود. آیا شما این نوع مشکلات را به عنوان موضوعی که “برای دیگران اتفاق می افتد” نگاه می کنید؟ چه کار می شود کرد ؟

این موضوع قطعا به صورت چیزی که “برای دیگران اتفاق می افتد” نیست. من در موارد متعدد در مورد وضعیت بد افراد به صراحت سخن گفته و از ایران خواسته ام که به این وضع پایان دهد. من همچنین ازبیانیه های اتحادیه اروپا که از طریق خانم اشتن منتشر می شود حمایت می کردم. ما به بیان صریح خود در این موارد ادامه می دهیم چون واقعا نگران وضعیت این افراد هستیم.  مورد سکینه در واقع یک سمبل است، ولی همانطور که شما اشاره کردید، یک مورد استثنایی نیست. مرد جوان 18 ساله ای بنام ابراهیم حمیدی اکنون در ایران به اعدام محکوم شده است، چون همجنسگراست. فرانسه خشم خود را درمورد این تصمیم بیان داشته است. ما باید خود را متعهد به اطمینان از نجات این نوجوان کنیم و مطمئن شویم که همجنسگرایی در ایران ویا سایر کشورها با مجازات مرگ روبرو نخواهد شد. تعهد ما بی نتیجه نیست: جعفر پناهی، کارگردان سینما، در25 مه 2010، به دنبال درخواست من و فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه، از زندان آزاد شد.

جنبش سبز

 با شنیدن اصطلاح “جنبش سبز”، اولین تصویری که به ذهن شما می آید چیست؟ آیا شما تصویر روشنی از رهبری جنبش سبز و مواضع سیاسی آن دارید؟ از نقطه نظر غرب، آیا تقاضاهای این جنبش به اندازه کافی روشن هست که قابل شناسایی باشد؟

من در ذهنم تصویری از بسیاری از مردم ایران را دارم که با نتایج انتخابات ژوئن 2009 مخالف بودند و مردمی که ازحقوق مدنی خود محروم شده اند. بدون اینکه بخواهم در امور داخلی ایران دخالت کنم، هیچ کس نمی تواند در مقابل نقض گسترده حقوق بشردر ایران ساکت بماند. فرانسه در راستای سنت همبستگی خود، همواره از مبارزه شجاعانه، شرافتمندانه و راسخ همه کسانی که برای حقوق اولیه خود مبارزه می کنند حمایت می کند.

 

 سناریو های مختلفی در مورد ایران پیشنهاد شده. به نظرشما محتمل ترین سناریو کدام است و ویژگی های آن چیست؟

همه کشورهای جهان به آنچه درایران رخ می دهد توجه دارند، چون این موارد تهدید اساسی برای امنیت بین المللی در حوزه کلیدی، یعنی گسترش سلاح های هسته ای است. سناریوهای آینده بستگی به حرکت مقامات ایرانی دارد. هدف ما روشن است: به ایران بفهمانیم که تصمیم این کشور هزینه های فزاینده ای دارد و اینکه تنها راه برای آن کشور شروع مذاکرات جدی است. خواهیم دید که آیا ایران این را می پذیرد یا نه. شورای امنیت، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگران تمهیداتی را به مرحله اجرا گذاشته اند. ما اکنون در حال پیاده سازی این تحریم ها هستیم و ازاستراتژی دوگانه مورد نظر جامعه بین المللی پیروی می کنیم.

 

 آقای سارکوزی، هشدار داده است که “اگر ایران نتواند به توافقی معتبردست یابد انزوای آن تشدید خواهد شد و تهدید ها وخطرات احتمالی را افزایش دهد. ما در حال آماده سازی و سازماندهی خود برای دفاع از کشورهایی هستیم که در خطر قرار می گیرند.” منظور از آمادگی یا سازماندهی چیست؟

ما مصمم هستیم هر کاری که در قدرت ماست انجام دهیم تا ازبدترین حالت جلوگیری کنیم: یعنی از توسعه بمب هسته ای توسط ایران، که می تواند پایان سیستم منع  تکثیر تسلیحات اتمی باشد؛ ویا از گزینه بمباران ایران، که می تواند فاجعه بارباشد و نتایج بسیار گسترده داشته باشد. تنها راه برای اجتناب از این شرایط رسیدن به توافقی براساس مذاکره است؛ ما معتقدیم که این شدنی است و  تمام تلاش خود رابر این هدف متمرکز کرده ایم. تنها دلیلی که ما با تشدید تحریمها علیه ایران همراه هستیم آن است که به ایران نشان بدهیم که تصمیم آنها هزینه های هنگفتی در بر دارد و آنها را وادار به همکاری کنیم.

 

  اگر جمهوری اسلامی در زمینه مساله  هسته ای باغرب به توافق برسد آیا روابط غرب با ایران به حالت عادی باز می گردد؟

من مایلم پیش از این ذکر کنم که تحریم های اعمال شده از سوی جامعه بین المللی به هیچ وجه مردم ایران را هدف نمی گیرد بلکه هدفش تصمیم های رژیم است. ما هر کاری که از دستمان بر می آمد انجام دادیم، و من شخصا بر این موضوع نظارت داشتم که تا حد امکان از آسیب دیدن مردم از نتایج اعمال تحریم ها جلوگیری شود. حل مسئله هسته ای ایران مسلما به بهبود جایگاه ایران در جامعه بین المللی منجر خواهد شد. انزوای کشور در واقع تا حد بسیار زیادی زائیده تصمیم دولت برای انجام فعالیت های بسیار حساس غنی سازی در نقض تعهدات بین المللی است که این خود نشان می دهد تمام یا بخشی ازاین برنامه هسته ای در خدمت استفاده در امور نظامی است . با توجه به آنچه گفته شد روابط دو جانبه فرانسه و ایران باید به عنوان یک کل دیده شود و به مساله هسته ای محدود نشود، حتی اگر این موضوع بیشترین نگرانی ها را بوجود آورده باشد. علاوه بر این من می خواهم یادآوری کنم که موضوع هسته ای ایران جدا ازسایر نگرانی های موجود در مورد ایران، از جمله مسائل حقوق بشر، مورد ارزیابی قرار می گیرد.