این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟

نویسنده
سعید رضوی فقیه

» فرمانده بسیج تغییر می کند، رییس ستاد شترک هنوز نه

رسانه های نزدیک به دولت در حالی از احتمال برکناری حسین طائب فرمانده فعلی بسیج در جریان “ادغام بسیج در نیروی زمینی سپاه پاسداران” خبر می دهند که از وی به عنوان یکی از عوامل کودتای انتخاباتی و سرکوب اعتراضات مردمی و مسالمت آمیز پس از اعلام نتایج انتخابات نام برده می شود.

خبرگزاری مهر در همین خصوص گزارش داد که “حجت الاسلام حسن طائب فرمانده فعلی نیروی مقاومت بسیج که همزمان معاون فرمانده کل سپاه نیز می باشد احتمالا به معاونتی دیگر منصوب می شود. ” این خبرگزاری افزود: “برخی اخبار تائید نشده نیز از احتمال حضور طائب در مقام ریاست سازمان اوقاف حکایت دارد.”

خبرگزاری مهر توضیحی در مورد سمت بعدی طائب در سپاه پاسداران نداد، اما اخبار تایید نشده از احتمال انتصاب وی به عنوان “معاون اطلاعات” سپاه پاسداران خبر می دهند.

 

طائب در کنار رمضانی؟

حسین طائب، که از سابقه عضویت در وزارت اطلاعات برخوردار است، یکی از کاندیداهای مطرح برای وزارت اطلاعات در دولت احمدی نژاد بود. وی درصورت انتقال به معاونت اطلاعات سپاه در کنار غلامحسین رمضانی معاون حفاظت و اطلاعات این نیرو، مدیریت دستگاه رو به گسترش اطلاعاتی – امنیتی سپاه پاسداران را شکل خواهد داد. رمضانی علاوه بر نقش موثر خود در کودتای انتخاباتی اخیر و بازداشت های گسترده پس از انتخابات، در سال های ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز در مقام معاون حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی یکی از چهره های اصلی و پشت صحنه اطلاعات موازی بود و در بازداشت ها و مقابله با اصلاح  طلبان نقش موثری داشت. برخورد با دستگیر شدگان پرونده مشهور به وبلاگ نویسان، که با بدرفتاری شدید با بازداشت شدگان همراه بود، زیر نظر وی صورت گرفت.

رسانه های نزدیک به جناح حاکم از محمدرضا نقدی معاون تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح و معاون اسبق حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی که مجری بازداشت و شکنجه شهرداران مناطق در سال 76 بود، “سردار نجات فرمانده سپاه ولی امر” مسوول حفاظت از بیت رهبری و “سردار پاکپور فرمانده فعلی نیروی زمینی سپاه”به عنوان اصلی ترین گزینه ها برای تصدی فرماندهی جدید نیروی مقاومت بسیج نام برده اند.

 

ادغام بسیج در نیروی زمینی

در خبری دیگر از تغییرات سپاه پاسداران، خبرگزاری مهر دیروز نوشت که “در ادامه تغییرات صورت گرفته در اجرای طرح تحول ساختار سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی شنیده شده است بزودی نیروی مقاومت بسیج برای هماهنگی بیشتر در نیروی زمینی سپاه ادغام خواهد شد.”

تغییر ساختاری سپاه پاسداران از دو سال پیش و همزمان انتصاب محمدعلی(عزیز) جعفری به فرماندهی کل سپاه پاسداران با حکم آیت الله خامنه ای آغاز شد و در طی آن با حذف لشکرها و مناطق قبلی 29 سپاه استانی برای 29 استان و دو سپاه ویژه برای شهر تهران و استان تهران تشکیل گردید.

در جریان همین تغییرات بود که شماری از فرماندهان ارشد سپاه در کمتر از دو ماه از سمت های خود برکنار شده و مابقی آن ها نیز در مناطیق مختلف کشور جا به جا شدند.

فرمانده کل سپاه در حین این تغییرات از آن با عنوان تغییر ساختاری سپاه برای “دفاع موزاییکی” نامبرد و گفت که این اقدام به منظور مقابله با حمله احتمالی خارجی انجام می شود اما محمد علی جعفری در زمستان سال 87 در سخنانی دیگر ادعا کرد که تغییرات ساختاری سپاه برای آنچه وی”جنگ نرم” و “تهدیدات داخلی” نامید انجام شده است.

 

اخبار ضد و نقیض در مورد رئیس ستاد مشترک

همزمان روز شنبه اخباری در خصوص احتمال برکناری حسن فیروزآبادی از ریاست ستادکل نیروهای مسلح منتشر شد؛ اما دفتر فیروز آبادی، که از متحدان اصلی احمدی نژاد در نیروهای مسلح به شمار می رود و بارها پیس و پس از انتخابات برحمایت خود از وی تاکید کرده، با انتشار اطلاعیه ای خبر برکناری خود را تکذیب کرد.

دفتر رییس ستاد نیروهای مسلح در این اطلاعیه اعلام کرد که “حکم انتصاب سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی از جانب فرماندهی معظم کل قوا صادر شده و محدودیت زمانی نداشته و هرگونه تصمیمی در رابطه با رییس ستاد کل نیروهای مسلح صرفا در اختیار فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز می‌باشد. بنابراین هر نوع خبری که از منابع دیگر منتشر شود تکذیب می‌گردد.”

آیت الله خامنه ای 20 سال پیش در آغاز دوره رهبری خود طی حکمی حسن فیروزآبادی را که دانش آموخته رشته پزشکی است به عنوان رییس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کرد و به وی درجه “سرلشکر بسیجی” داد.

 

حسین طائب کیست

حسین طایب فرمانده فعلی بسیج، متولد سال 1342 در تهران و 46 ساله و داماد حجت الاسلام حسینی معروف به “حسینی اخلاق در خانواده” است.

طائب در سال انقلاب 15 ساله بود و در سال های پس از انقلاب در حوزه علمیه تهران، قم و مشهد رفت و از بخشی از دروس طلبگی اش را نزد  آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی آموخته است.

در سال 1361 به عضویت سپاه پاسداران در آمد و مسئولیت هایی در رده های پایین سپاه قم و خراسان را بر عهده داشت.

پس از رسیدن آیت الله خامنه ای به رهبری، حسین طائب نیز به  بیت رهبری منتقل شد و چند سال معاون هماهنگ‌ کننده دفتر  رهبر جمهوری اسلامی بود. پس از آن به مدت 3 سال معاون فرهنگی ستاد مشترک سپاه پاسداران و فرماندهی دانشکده امام حسین دانشکده متعلق به سپاه را بر عهده داشت.

طائب در دو سال گذشته پس از تغییر فرمانده کل سپاه و ادغام فرماندهی سپاه و بسیج ابتدا به عنوان قائم مقام فرمانده کل سپاه در بسیج منصوب شد و پس از آن در سال 87 از سوی وی به فرماندهی بسیج در سراسر کشور منصوب شد.

بنابر گفته برخی از زندانیان سیاسی که در دوره 8 ساله اصلاح بازداشت شدند حسین طائب سرپرستی برخورد و بازجویی چندین پروژه بازداشت و اعتراف گیری اجباری را بر عهده داشته است.

فرمانده کل بسیج در هفته های منتهی به انتخابات سال 88 بارها در سخنرانی ها و اظهار نظرهای رسمی به حمایت از دولت احمدی نژاد پرداخت و غیر از نقش فعال در سازماندهی کودتای انتخاباتی، نیروهای تحت امر او در جریان اعتراضات مسالمت آمیز به نتایج اعلام شده انتخابات نقش اصلی در سرکوب معترضان، بازداشت و کشتار مردم معترض را داشتند. بنابر اسناد، تصاویر و اعلام شاهدان عینی نیروهای بسیجی تحت امر حسین طائب بخش گسترده ای از شلیک مستقیم به سوی مردم و کشتار معترضان را از جمله شلیک مستقیم از پایگاه بسیج مسجد لولاگر و حوزه 177 بسیج ناحیه مقداد در تهران به سوی مردم را بر عهده داشتند که منجر به کشته شدن شماری از مردم شد.

به دنبال کشته شدن ندا آقا سلطان و دها تن دیگر از مردم معترض در جریان راهپیمایی های مسالمت آمیز، حسین طائب این کشتار را به “اغتشاشگران” نسبت داد و ادعا کرد که عده ای با لباس بسیج و نیروی انتظامی دستگیر شده اند.

فرمانده بسیج همچنین با بیان این اتهام که “اخبار متعددی از واردات انواع اسلحه و چاشنی به داخل کشور از سوی گروه های مخالف و کشورهای خارجی گزارش شده ” مردم معترض را به استفاده از اسلحه متهم و ادعا کرد که تعدادی از بسیجیان کشته شده اند. هرچند وی بعدا در پاسخ به پرسش هایی که در سطح رسانه ها و برخی نمایندگان در مورد هویت بسیجیان “کشته شده” مطرح گردید، از بیان اسامی آنها برای اثبات ادعایش خودداری کرد.

یک ماه پس از این اظهارات در 8 مرداد ماه حسین طائب، طی یک سخنرانی در جمع بسیجیان در مشهد و در ادعایی متناقض با ادعای قبلی اش، علت کشته شدن شماری از مردم در جریان اعتراضات مسالمت آمیز را شلیک بسیجیان برای “دفاع از ساختمان پر از اسلحه بسیج” در قبال حمله مردم عنوان کرد و مدعی شد که روز “25 خرداد جاری تعدادی از معترضان به روند برگزاری انتخابات در قالب اغتشاشات تهران درصدد حمله به یکی ازحوزه های مقاومت بسیج و خلع سلاح آنجا بودند اگر این اقدام انجام می شد و سلاح دست معترضان می افتاد دیگر به راحتی نمی شد این غائله را ختم کرد.”