اسرار هسته ای ایران و دانشمندان گمشده

نویسنده

» تحلیل تلگراف از نبرد بزرگ اطلاعاتی غرب

فیلیپ سرول- پیتر آلن 

 

به گفته منابع اطلاعاتی فرانسه، شهرام امیری ساعاتی قبل از پرواز بازرسان هسته ای سازمان ملل به ایران برای بازدید از یک نیروگاه مخفی غنی سازی اورانیوم، به طور پنهانی با آنان در فرودگاه شهر فرانکفورت دیدار و گفتگو کرده است.

آقای امیری به عنوان یک دانشمند فیزیک هسته ای و برنده جوایز علمی، تحت مراقبت شدید در تأسیسات شهر قم مشغول به کار بوده است. وی به دانشگاه تهران وابسته بود و نام او از سوی اتحادیه اروپا، در فهرست دست اندرکاران برنامه اشاعه هسته ای رژیم قرار گرفته بود.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای در سپتامبر گذشته توسط ایالات متحده و متحدان اروپائی آن، در جریان وجود تأسیسات مخفیانه ایران در شهر قم قرار گرفت. اما دیدار آقای امیری با بازرسان در ماه اکتبر، دسترسی آنها به اطلاعات کلیدی از درون این تأسیسات را قبل از سفر حساس و بازرسی از محل فراهم کرده بود.

پس از آنکه ایران در هفته گذشته عربستان سعودی و ایالات متحده را به «رفتار تروریستی» ودست داشتن در ربوده شدن آقای امیری متهم کرد، این دانشمند در کانون توجه فوق العاده بین المللی، از خلیج فارس گرفته تا واشنگتن، قرار گرفت.

دانشمند هسته ای ایرانی که دهه سی ام زندگی اش را پشت سر می گذارد، پس از آنکه در اواخر ماه مه برای ادای مراسم حج وارد عربستان سعودی شد، مفقود شده بود. همسر و خانواده وی در ایران به سر می برند. در همین حال، مقامات سعودی می گویند از مکان وی بی اطلاع اند.

بر اساس خبر یک وب سایت تحلیلی مرتبط با سرویس اطلاعاتی فرانسه و برخلاف آنچه ایرانی ها ادعا می کنند، آقای امینی در جریان یک عملیات مخفیانه تحت مدیریت سازمان سیا، حاضر به همکاری شده است.

وب سایت اطلاعاتی یاد شده گزارش می دهد: «سیا سال گذشته و هنگام بازدید امیری از فرانکفورت در ارتباط با امور تحقیقاتی اش، با وی تماس گرفته است. یک تاجر آلمانی نقش واسطه را ایفا کرده است. تماس نهائی با وی نیز در وین و هنگام سفر آقای امیری به اتریش برای همراهی با نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای گرفته شده بود. مدت کوتاهی پس از این تماس، دانشمند هسته ای ایران به سفر رفته و از آن پس دیده نشده است.»

ناپدید شدن وی، یادآور روزهای جنگ سرد میان اتحاد جماهیر شوروی و غرب است؛ دوره ای که دیپلمات ها و دانشمندان نظیر فیلم های جان لی کری (نویسنده انگلیسی کتاب های جاسوسی) به جاسوس های دوجانبه تبدیل می شدند.

از زمان ناپدید شدن آقای امیری، توجهات به نهادهای ضدجاسوسی هسته ای ایران جلب شده است. منوچهر متکی وزیر خارجه ایران این مسأله را در دیدار خصوصی خود با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی سرنوشت سه کوهنور آمریکائی بازداشت شده از ماه ژوئیه گذشته را به سرنوشت تعدادی از شهروندان ایرانی، از جمله آقای امیری، پیوند زده است. ایران ادعا می کند آقای امیری در بازداشت آمریکا به سر می برد. به نظر می رسد ایران نوعی پیشنهاد تبادل افراد را از طریق واسطه های سوئیسی به آمریکا داده است. 

ایالات متحده رسماً اعلام کرده اطلاعی از مکان آقای امیری ندارد. با این حال، اعتقاد بر این است که دانشمند یاد شده در اروپاست و در قالب یک عملیات تحت مدیریت سازمان سیا، تحت حمایت نهادهای اطلاعاتی غرب به سر می برد. کارشناسان وی را تحت فرآیند تخلیه اطلاعاتی شدیدی قرار می هند و در عین حال تلاش می کنند خاطر جمع شوند وی مهره ایران نیست.

چهار ماه پس از ناپدید شدن آقای امیری بود که باراک اوباما به همراه گوردون براون و نیکلای سارکوزی، خبر ساخت نیروگاه غنی سازی اورانیوم توسط ایران در نزدیکی شهر مقدس قم را برملا کرد.

نهادهای امنیتی غرب ظرف سه سال گذشته، مشغول گردآوری اطلاعات از تأسیسات قم بودند.

یک منبع نزدیک به سرویس اطلاعات خارجی فرانسه به روزنامه تلگراف گفت اطلاعات آقای امیری از فعالیت های داخل سایت، خصوصاً روند امنیتی داخل این تأسیسات، «بسیار مفید» بوده است.

این منبع گفت: «امیری اطلاعات دست اولی ازاین تأسیسات داشت وهمین امر مهمترین موضوع گفتگو ها بود. دیدار برگزار شده میان امیری و بازرسان آژانس به قدری مخفیانه بود، که احتمال آشنائی با نام و سابقه کاری وی برای بازرسان وجود نداشت. وی تنها به عنوان یک فرد مطلع از فعالیت های مرکز قم معرفی شده بود.»

مأموران اطلاعاتی فرانسه حاضر در نشست فرانکفورت، امیری را یکی از برجسته ترین دانشمندان فیزیک هسته ای در نسل خود، آشنا با فرهنگ غربی و نیز مسلط به زبان انگلیسی توصیف می کنند.

منبع یاد شده گفت: «واضح است که وی شاهراه اطلاعات خواهد بود. چطور ممکن بود ایرانی ها همه چیز را به چهار بازرس آژانس نشان دهند، مگر آنکه بازرسان دقیقاً می دانستند باید چه سؤالاتی بپرسند.»

سازمان سیا در سال 2005 یک برنامه مخفی تحت عنوان «خارج ساختن مغزها» را برای تحت الشعاع قرار دادن برنامه هسته ای ایران از طریق خارج ساختن مقامات کلیدی این برنامه به اجرا درآورده است. درمهمترین رویداد مشابه در گذشته، علی رضا اصغری معاون وزیر دفاع ایران نیز در جریان سفر به ترکیه در سال 2007، ناپدید شد.

 

منبع: تلگراف- 12 دسامبر